مرجع خبری رئال مادرید : برخی از عجیب ترین و جذاب ترین آمار فینال لیگ قهرمانان را با هم مرور می کنیم.
میلان
این شهر در حالی میزبان چمپیونزلیگ شد که هیچ کدام از دو تیم شهر میلان در مسابقات اروپایی حضور نداشتند. این اولین باری بود که این اتفاق می افتد. این در حالیست که تا پیش از این میلان رکورد دار تعداد حضور در فینال بود : میلان یازده بار و اینتر پنج بار اما با احتساب بازی امشب رئال با 14 و اتلتیکو با 3 فینال به هفده رسیدند و از آنها پیشی گرفتند.

از رئال تا آسمان
صرفنظر از هر اتفاقی در بازی امشب ، رئال از میلان به عنوان رکورد دار قهرمانی در اروپا پیشی می گیرد. شهر میلان به یازدهمین قهرمانی اروپایی خود می رسد. این شانزدهمین قهرمانی اسپانیا خواهد بود چهار تا بیش از ایتالیا و انگلیس، 9 تا بیش از آلمان و ده تا بیش از هلند. پشت سر مادرید و میلان ، مونیخ  و لیورپول با پنج قهرمانی قرار دارند.

فینال های تکراری
اتلتیکو و رئال مادرید هفتمین فینال تکراری تاریخ را برگزار می کنند. پیش از این رئال و استاده رنس، بنفیکا و میلان ، آژاکس و میلان، آژاکس و یوونتوس ، لیورپول و میلان ، بارسلونا و منچستریونایتد مقابل هم قرار گرفته بودند. فقط در دو تا از این شش بازی تیمی که بازی اول را برده بود دومی را باخت : آژاکس – یوونتوس و لیورپول – میلان.

فینال های اتلتیکو
اتلتیکو دهمین فینال اروپایی  خود را بدون احتساب دو اینترتوتو برگزار می کند : سه تا جام باشگاه های اروپا ، سه تا جام در جام ، دو تا در جام یوفا و دو تا در سوپرجام. پنج تا را بردند و دو تا را باختند : دو بار جام باشگاه های اروپا و دو بار جام در جام. اگر ببازند تبیدل به اولین باشگاهی می شوند که سه فینال اولشان در جام باشگاه های اروپا را باختند.

گل اول
در 31 تا از 38 فینال اخیر تیمی که گل اول را زده پیروز شده است (سه بار در ضربات پنالتی). رئال مادرید در شش تا از فینال هایش گل اول را زده است که پنج بارش را قهرمان شده است و هفت بار گل اول را خورده که پنج بار قهرمان شده و دو بار باخته است : مقابل اینتر در سال 1964 و مقابل لیورپول در سال 1981. اتلتیکو در دو فینال قبلی خود گل اول را زده اما هر دو را باخته است. علاوه بر اتلتیکو فقط دو تیم دیگر حداقل دو فینال را پس از زدن گل اول باختند: بایرن در سالهای 1989 ، 1999 و 2000 و میلان در سالهای 1958 و 2005.

جامهای اروپایی
اگر اتلتیکو فینال امشب را ببرد پنج گانه بین المللی خود را تکمیل می کند : جام باشگاه های اروپا ، جام در جام ، جام یوفا ، سوپرجام و جام بین قاره . اتفقای که فقط یوونتوس، آژآکس و بایرن موفق به کسب آن شدند. بارسا جام یوفا را کم دارد، چلسی جام جهانی باشگاه ها را نبرده و رئال هم هرگز در جام در جام اروپا موفق نبوده است.

مسیر اتلتیکو
اگر اتلتیکو قهرمان اروپا شود در مسیر خود سه قهرمان اخیر را شکست داده است : بایرن، رئال مادرید و بارسلونا. اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ مسابقات رخ می دهد. اگر اتلتیکو فینال را ببازد هم برای اولین بار در تاریخ مسابقات اروپایی در مقابل حریفی یکسان در مسابقات شکست می خورد، یعنی رئال مادرید.

رکوردها
اگر اتلتیکو قهرمان شود تبدیل به بیست و سومین تیمی می شود که قهرمان اروپا شده است. در 22 سال اخیر فقط دو تیم توانسته اند برای اولین بار قهرمان اروپا شوند: دورتموند در سال 1997 و چلسی در سال 2012. اسپانیا می تواند به رکورد قهرمانی سه تیم مختلف در سه سال برسد.

تجربه
15 تا از 28 بازیکنی که در فینال لیسبون به میدان رفتند هنوز در ترکیب دو تیم هستند یعنی شش تا از اتلتیکو و 9 تا از رئال مادرید. بازیکنان ترکیب رئال در مجموع 27 فینال اروپایی را داشتند و بازیکنان ترکیب اتلتیکو روی هم 22 تا. هشت بازیکن رئال هنوز در فینال های قاره ای حضور نیافته اند : کیلور، کاسیا، ناچو ، دنیلو ، کاسمیرو، کواچیچ ، لوکاس و خسه. از ترکیب اتلتیکو هم 14 بازیکن تجربه ندارند (فقط اوبلاک، گودین ، فلیپه لوئیز، خوانفران، تیاگو، کوکهف گابی و تورس تجربه دارند)

کروس مقابل تورس
این دو دومین فینال جام باشگاه های اروپای خود را با دومین تیم مختلف برگزار می کنند. این دو در سال 2012 در بازی بایرن و چلسی مقابل هم قرار گرفتند که در آن بازی بازیکن اسپانیایی برنده بود. فقط چهار بار در تاریخ حام باشگاه های اروپا چنین شرایطی تکرار شده بود و هرگز یک بازیکن نتوانست که دو دوئل را ببرد. رایکارد و دسایی، پانوچی و داویدز، اورا و کاروالیو ، ماسکرانو و پیرلو دوئل های قبلی بودند.

رکورد گواردیولا
در شش فصل قبلی که گواردیولا به عنوان مربی در جام باشگاه های اروپا حضور یافت ، تیمی که تیم او را از مسابقات حذف کرد قهرمان شد : اینتر در سال 2012، چلسی در سال 2012 ، رئال مادرید در سال 2014 ، بارسلونا در سال 2015. حالا نوبت اتلتیکوست.

طلسم اتلتیکو
هرگز نشده که یک تیم سه بازی اولش در جام باشگاه های اروپا را ببازد. بارسلونا در مقابل سمپدوریا در سال 1992 پس از دو شکست مقابل بنفیکا در سال 1961 و استوا در سال 1986 برنده شد. یوونتوس در سال 1985 طلسمش را شکست. آنها در سال 1973 مقابل اژاکس و در سال 1983 مقابل هامبورگ شکست خورده بودند. استاده رنس دو فینال را در سالهای 1959 و 1956 مقابل رئال باخته است. والنسیا هم در سالهای 2000 و 2001 دو فینال را باخت.

طلسم فرانسوی ها
امشب ششمین فینال با حضور یک مربی فرانسوی برگزار می شود. در پنج دفعه قبلی هرگز مربیان فرانسوی پیروز نشدند. البرت بتو فینالهای 1956 و 1959 را با استاده رنس باخت. رابرت هربین در فینال 1976 با سن اتین مقابل بایرن شکست خورد. دشان در فینال 2004 با موناکو مقابل پورتو باخت و در سال 2006 ونگر با آرسنال مقابل بارسلونا شکست خورد.

ال چولو
سیمئونه تبدیل به چهارمین مربی غیراروپایی خواهد شد که در دو فینال اروپایی حضور می یابد. کارنیلیا در سالهای 1959 و 1959 ، هلنیو هررا در سالهای 1964 ، 1965 و 1967 ، هکتور کوپر در سالهای 2000 و 2001 نفرات قبلی بودند. او همچنین می تواند سومین مربی غیراروپایی باشد که پس از کارنیلیا و هررا قهرمان می شود. فقط سه مربی پیش از این قهرمان جام یوفا، جام باشگاه های اروپا و سوپرجام اروپا شده اند: جیووانی تراپاتونی، لوئیز فن خال و رافا بنیتز.

کریستیان.
فقط 17 بازیکن حداقل در دو فینال جام باشگاه های اروپا گل زده اند. دی استفانو در پنج فینال گل زد. در فرمت فعلی لیگ قهرمانان فقط رائول، اتوئو، مسی و کریستیانو دو بار در فینال گل زده اند. اگر رونالدو گل بزند در سومین فینالش گل می زند که دومین رکورد را پس از دی استفانو خواهد داشت. رونالدو دومین گلزن تاریخ دربی های مادرید با 15 گل زده برابر با سانتیاناست. فقط دی استفانو با 17 گل بالاتر از اوست.

رنگ سفید
رئال و اتلتیکو در 263 بازی رسمی مقابل هم قرار گرفته اند (158 تا در لالیگا، 42 تا در کوپا، دو تا در سوپرجام اسپانیا، چهار تا در لیگ کاپ ، شش تا در جام باشگاه های اروپا و 51 تا در تورنمنت استانی) که حاصلش 136 برد برای رئال ، 67 برد برای اتلتیکو و 60 تساوی بوده است. پس از بارسا – اسپانیول با 253 و بارسا – رئال با 232 بازی دربی مادرید سومین دوئل تاریخی فوتبال اسپانیاست. اتلتیکو البته در فینال های تک بازی چهار بر دو از رئال پیش است.

زمین بی طرف
علاوه بر فینال لیسبون، دو تیم در 13 می 1959 هم در مسابقات اروپایی در زمین بی طرف بازی کردند. در لاروماردا در بازی تکراری، رئال مادرید با نتیجه دو بر یک پیروز شد. دی استفانو و پوشکاش برای رئال گل زدند و کویار برای اتلتیکو.

21 فینال
رئال مادرید بیستمین فینال اروپایی خود را تجربه می کند (14 تا در جام باشگاه های اروپا، دو تا در جام در جام، دو تا در جام یوفا و سه تا در سوپرجام اروپا). 13 بازی را بردند (ده تا در جام باشگاه های اروپا، دو تا در جام یوفا و یکی در سوپرجام اروپا) و هفت تا را باختند ( سه تا در جام باشگاه های اروپا، دو تا در جام در جام و دو تا در سوپرجام). رئال مادرید می تواند پنجمین فینال پیاپی خود در جام باشگاه های اروپا را ببرد، رکودی که خود رئال در دهه 60 ثبت کرده بود.

28 می
اتلتیکو پنج بازی رسمی در روز 28 می داشته که هیچ کدام مقابل رئال نبوده است. حاصل این بازیها دو برد، یک تساوی و دو شکست بوده است. آنها از سال 1995 که با نتیجه سه بر یک در کالدرون باختند در این تاریخ بازی نکردند. رئال از شش بازی خود در این تاریخ پنج تا را برد که یکی از آنها سومین قهرمانی اروپایی مقابل میلان در بروکسل بود.

زمین
سن سیرو چهارمین فینال اروپایی تک بازی خود را میزبانی خواهد کرد. اینتر در این ورزشگاه در سال 1965 با غلبه بر بنفیکا قهرمان شد ، فاینورد در سال 1970 با غلبه بر سلتیک و بایرن در سال 2001 با غلبه بر والنسیا.

آشنای قدیمی
رئال مادرید در 14 بازی خود در سن سیرو هرگز پیروز نشده است. رئال هفت بار با اینتر و هفت بار با اینتر در این ورزشگاه بازی کرده که حاصلش چهار تساوی و ده شکست بوده است. رئال در این بازیها هشت گل زده و 27 گل خورده است.جالب آن که رئال پیش از فینال دسیما هم هرگز در شهر لیسبون در بازیهای رسمی پیروز نشده بود.

دوستانه
رئال البته در سن سیرو در یک بازی دوستانه به مناسبت صدسالگی میلان پیروز شده است. این بازی در روز 1 آگوست 2000 با پیروزی رئال با نتیجه پنج بر یک با دو گل گوتی به اتمام رسید.

زیدان
آمار زیدان در سن سیرو هم خوب نیست. زیزو یازده بازی رسمی در این ورزشگاه داشته است. (9 بازی برای یووه، دو تا برای بوردو و یکی برای مادرید) و حاصلش یک برد ، شش تساوی و چهار شکست بوده و دو لگ زده است. تنها برد بازیکن فرانسوی در مه آتزا در پیروزی 6-1 یئووه در زمین میلان در 6 آوریل 1997 بود که یک گل از روی نقطه پنالتی زد.

دستاورد اندک
اتلتیکو دو بازی رسمی در سن سیرو مقابل میلان داشته که اولی در نیمه نهایی کوپا لاتینای 1951 با شکست چهار بر یک همراه شد. دومی در بازی رفت مرحله یک هشتم 14-2013 که با گل دیگو کاستا با نتیجه یک بر صفر پیروز شدند.

سیمئونه
مربی آرژانتینی در زمان حضور در اینتر در سن سیرو بازی می کرد. تنها مربی که چنین شرایطی را تجربه کرده بود گواردیولا بود که در فینال رم در سال 2009 به عنوان سرمربی بارسا به میدان رفت.

جاده میلان
رئال مادرید پس از تقابل با شاختار، مالمو، پاریسن ژرمن، رم، ولفسبورگ و سیتی  به فینال رسید. شش تیمی که هرگز قهرمان اروپا نشده بودند. آخرین باری که یک تیم بدون تقابل با تیمهای قهرمان به فینال رسید استوا در سال 1986 بود که مقابل وایله، هانود، کوشیسی، اندرلخت و بارسلونا بازی کردند.

فینال مقابل تیمهای قهرمان
از 13 فینال جام باشگاه های اروپا با حضور رئال مادرید فقط سه بار مقابل حریفی قرار گرفتند که قبلا قهرمان شده بود : مقابل بنفیکا در سال 1962 که باختند ، مقابل لیورپول در سال 1981 باختند و مقابل یوونتوس در سال 1998 که این بار پیروز شدند.

بدون قهرمان
رئال در این دوره از چمپیونزلیگ مقابل هیچ تیمی که قهرمان کشورش شد در مراحل حذفی قرار نگرفت. در فرمت فعلی چمپیونزلیگ این اتفاق عادی تر است. یووه هم سال گذشته بدون تقابل با قهرمان لیگ ها به فینال رسید.

فرناندو ت.رس
او در 9 فینال تک بازی در دوران فوتبالش حضور پیدا کرده است (بدون احتساب سوپرجام ها و در رده باشگاهی و ملی) که هفت تا را برده : یورو زیر 16 سال ، یورو زیر 19 سال ، یورو 2008، جام جهانی 2010، یورو 2012ف لیگ قهرمانان 2012 و لیگ اروپا 2013. او فقط جام جهانی باشگاه ها در سال 2012 و جام کنفدراسیون ها در سال 2013 را باخت. تورس در پنج تا از هفت بازی که برد گل زد.

تیاگو
این بازیکن از فصل 10-2009 که به اتلتیکو آمده در هفت فینال تک بازی حضور داشته که دو تا با حضور او را باخته و پنج تا بدون حضور او را برده است.