مرجع خبری رئال مادرید: مربی فرانسوی رئال مادرید تاکنون دوره ی بسیار خوبی را در باشگاه سپری کرده است اما باز هم امکان از دست دادن همه چیز وجود دارد.

زیدان نظم و اتحاد و موفقیت را به باشگاه ایی آورد که اثری ازشان در آن وجود نداشت. قهرمان میلیون ها طرفدار رئال مادرید توانست یازدهمین قهرمانی چمپیونز لیگ را برای تیمشان به ارمغان بیاورد و بیشتر و بیشتر بر افسانه ای بودن خود بیافزاید.

این مربی فرانسوی هیچ جایی برای خطا ندارد؛ همانطور که چند شب پیش سویا را شکست داد و هم اکنون نیز باید خود را برای اولین بازی فصل مقابل سوسیه داد که بازی سختی نیز میباشد آماده کنند.

ارتقا او به مربی تیم اول رئال مادرید توسط تصمیم شخص پرز صورت گرفت، پرز ی که کسی جز زیدان را بعنوان بزرگ شده ی خود باشگاه وهمچنین به مانند کسی که نقش گواردیولا برای بارسلونا را برای رئال ایفا کرد ، برای رسیدن به موفقیت احتیاج نداشت. این تصمیم قطعا یکی از کارهای درست پرز در دوران ریاست وی بوده است.

زیدان در راه مربیگری رئال مادرید قدم محکم و استواری را برداشته ولی اکنون در مرحله ی حساسی به سر می برد. نه تنها از زیدان ، بلکه از کل تبم و باشگاه رئال مادرید همیشه توقعات زیادی میرود و زیدان برای اثبات و ماندن در جایگاهش و دچار نشدنش به سرنوشت مربیان محبوب سابق رئال من جمله آنجلوتی و دلبوسکه که به دلیل نیاوردن لالیگا اخراج شدند، ناچار است از پس این توقعات برآید.

بدون شک بدست آوردن جامی مانند جام قهرمانان، اعتباره بسیار زیادی برای یک مربی ست. زیدان به حق مه با حفظ نتیجه مقابل اتلتیکو در فینال و شکست آنها در ضربات پنالتی تحسین همه گان را برانگیخت.

هیچ کس در توانایی زیدان در روحیه بخشیدن و انگیزه دادن  به بازیکنانش شکی ندارد، اما همچنان این مربی فرانسوی از نظر فنی و تاکتیکی اثبات نشده ست و نمیتوان با قطعیت گفت که میتواند در سختی ها بازهم بتواند موفق باشد یا خیر..

دوران فجیع مربیگری بنیتز با مساوی 2-2 در بازی با والنسیا خاتمه یافت و این به منزله ی از دست دادن 17 امتیاز در 18 بازی ابتدایی فصل بود. از این 17 امتیاز باخت در برابر سویا و مهم تر از آن باخت 4 بر صفر مقابل بارسلونا از آخرین اتفاقات دوران مربیگری رافا در رئال بود.

او با رفتارها و حرف هایش اتحاد و یکدستی را بین ستاره های تیم من جمله رونالدو و راموس، از بین برد و باعث اعتراضات آنها شد. علاوه بر اینها با موافقت با درخواست بیل مبنی بر بازی کردن در قسمت میانی تیم آشفتگی زیادی در خط حمله ی رئال بوجود آورد. ارتباط بد با خامسی که درحال بهبودی از مصدومیتش بود نیز روال کاری بنیتز را به سمتی هدایت کرد که اخراج وی بهترین گزینه برای تیم شد.

زیدان که یکی از نزدیک ترین افراد به تیم محسوب میشد ، هم بعنوان بازیکن و هم بعنوان دستیار آنجلوتی و هم بعنوان مربی تیم ذخیره های رئال، فراخوانده شد تا به این اوضاع سرو سامان دهد. او ایمان و انگیزه را به رونالدو بازگرداند تا تعداد گل هایش از 14تا در 18 بازی نخست را به 21 گل در 18 بازی تحت مربیگری زیدان برساند. تیم با زیدان توانست با 12 برد پیاپی فشار دیرهنگامی به بارسلونا در صدر وارد کند ؛ هرچند که عملا دستش از لالیگا کوتاه شده بود.

نوبت به چمپبونزلیگ رسید که زیدان افسانه ای توانست با این قهرمانی توانست مرهمی بگذارد و بر شرایط تیم و هم خود را دوباره و این بار بعنوان سرمربی ثابت کند.

 

12 برد پیاپی رئال بی فایده بود زیرا در وهله اول برد زیر هیچ فشاری کار زیادی برای رئال محسوب نمیشود و دوم اینکه دست رئال از لالیگا رسما کوتاه شده بود. اما زیدان اولین آزمایش واقعی اش را در دربی و مقابل اتلتیکو تجربه کرد که باخت بدی بود و تیم بسیار گسیخته بازی کرد بطوریکه کریستیانو با لحن بدی به انتقاد از هم تیمی هایش پرداخت .

هرچند که زیدان عملکرد خوبی داشته است اما شانس هم با وی همراه بوده است. بطور مثال میتوان به قرعه ی آسان رئال در چمپیونزلیگ اشاره کرد. با داشتن حریف هایی مانند وولفسبورگ، منچسترسیتی و رم میتوانستیم حدس بزنیم که رئال مادرید در در فینال و حریف اتلتیکو میشود. با اینکه آنها توانستند در ضربات پنالتی رقیب دیرینه خود را شکست دهند.

زیدان موفقیت هایش را متکی به ستاره های خود در شرایط حساس بازی هاست. این الگو را در بازی های اخیر را نیز حفظ کرده است. در فینال با سویا و گل راموس در دقایق اضافی که رئال را نجات داد و به قهرمانی رساند و جام را از دستان سویایی ها ربود.

زیدان هنوز نه مشخصا نشان داده است که چه تاکتیکی دارد و نه اینکه زمانی که شرایط برعلیه تمیش است چه توانایی ها و راهکارهایی مدنظر دارد.

هرچند که زیدان تا الان کارهای درست و بجایی نیز داشته است ؛ از بکار بردن تاکتیک های ساده و روان تا استفاده از تمام داشته هایش از جمله ناچو و لوکاس وازکز ، تا بتواند تا این جای کار فصل را بخوبی تمام کند ؛ اما این ها برای یک فصل سخت جوابگو نیست.

او فصل نقل و انتقالات موفقی را تاکنون پشت سر نگذاشته است. هرچند تاکنون با بازگشت موراتا ، بنزما به چالش کشیده شده است و آسنسیو نیز بعد از 2 سال قرضی در دیگر باشگاه ها راه خودش به تیم اصلی رئال را پیدا کرده است. هرچند زیدان به پوگبا علاقه داشت اما پرز هزینه خریدش را به صرفه نمی دید و مورد دیگر حضور خامس است که پرز بر خلاف تمایل زیدان او را ماندنی کرد تا زیدان ازاین نظر نیز ناکام بماند.

به مانند زیدان ، دی ماتئو نیز ناگهانی و در شرایطی بدی وارد چلسی شد. در سال 2012 و به دنبال اخراج ویلاش بواش ، دی ماتئو برای چلسی لیگ قهرمانان را به ارمغان آورد و همچنین در همان 3 ماه ابتدایی اش در استنفورد بریدج برنده ی اف ای کاپ شد. قبل از پیش فصل همان سال، چلسی را ترک کرد. دی ماتئو با یک رختکنی پیچیده و مشکل اوضاع را به درستی پیش برد و نتیجه آن موفقیت های آنی و قراردادی دوساله که هرگز آنرا نگذراند.

برای همین است که زیدان در شرایط بحرانی و حساسی به سر میبرد. پرز برای مربی فرانسوی اش آرزوهای زیادی دارد اما ممکن است ناگهان با واقعیت روبه رو شوند و خود را نه تنها پشت سر بارسلونا بلکه اتلتیکو پیدا کنند.

چالشی بر سر راه است. زیدان گواردیولا بعدی است یا دی متئو .. ؟