مرجع خبري رئال مادريد : رئال مادرید و بورسیا دورتموند سه شنبه شب باید بازی حساسی را در مرحله گروهی چمپیونزلیگ برگزار کنند . این ششمین تقابل دو تیم در وست فالن در 18 سال اخیر است . با هم مروری داریم به تقابل های قبلی .

1998 / از آبروریزی تا شادمانی
با این که دو تیم قبلش دو بار مقابل هم قرار گرفته اند ، اما تاریخچه بازیهای رئال و بورسیا را باید از آوریل 1988 به یاد آورد . در حقیقت همان روز که یکی از دروازه های برنابئو در دور رفت نیمه نهایی مقابل ژرمن ها فروریخت .
این یک حادثه نا امید کننده بود هر چند که به بردن هفتمین قهرمانی اروپا پس از 32 سال انتظار ختم شد . اما حقیقت این که فرو ریختن دروازه ها مایه آبرو ریزی بود و با 600 هزار یورو جرمیه برای رئال همراه شد . بورسیا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به برنابئو آمد اما ناگهان صد هوادار دو آتشه رئال ، با طغیان خود باعث فروریختن یکی از دروازه ها شدند تا در استادیوم چو بیافتد که آن بازی با پیروزی 3-0 برای بورسیا تمام می شود .
در استادیوم هیچ دروازه یدکی وجود نداشت . آگوستین ، سرپرست برنابئو با عجله به زمین تمرین قدیمی رفت ، با کامیونش در انبار را خراب کرد (کلید را نداشت !) و دروازه یدکی را جایگزین کرد .
آن بازی با نیم ساعت تاخیر برگزار شد . با این که بورسیایی ها انتقاد داشتند اما رئال خودی نشان داد . مورینتس و کارمبو گلزنی کردند تا راه رئال به آمستردام آرنا هموار شود . در بازی برگشت بورسیا سعی کرد که شرایط را برگرداند اما رئال در وست فالن تعصبی بازی کرد و تساوی گرفت . ردوندو فوق العاده بود و بازی را به خوبی کنترل کرد . در فینال ، یوونتوس با زیدان به رئال شکست خورد تا رئال هفتمین قهرمانی خود در اروپا را مسجل کند .

2002 / گل باور نکردنی رائول و سورپرایز از پورتیو
سال پس از نیمه نهایی 98 ، رئال و دورتموند این بار در دومین مرحله گروهی چمپیونزلیگ مقابل هم قرار گرفتند . رئال که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در تورنمنت حاضر می شد ، با این که خیلی پر ستاره تر از بازی قبلی خود با بورسیا بود در مقابل دورتموندی قرار می گرفت که ستاره اش یان کولر ، آسمان خراش جمهوری چکی بود .
کولر ، بورسیا را در مادرید پیش انداخت اما رئال با گل باور نکردنی رائول به بازی برگشت . شماره 7 توپی را گل کرد که کسی باور نمی کرد که به نتیجه برسد . رونالدو نازاریو در نیمه دوم گل بعدی را زد و بازگشت رئال را کامل کرد .
اما رئال از اشتباهاتش در دور رفت درس نگرفت . در بازی برگشت در المان باز هم کولر دروازه کاسیاس را باز کرد و این بار بازگشت آسان نبود . تا این که پورتیو در دقایق پایانی مانع از شکست رئال شد . حرکت زیزو روی آن صحنه فوق العاده بود . رئال صعود کرد و سپس منچستر را با درخشش رونالدو نازاریو در اولدترافورد در هم کوبید.
گل پورتیو با خوشحالی هواداران و رسانه ها همراه بود . بسیاری خواستار ملحق شدن وی به تیم اصلی شدند . بسیاری فکر می کردند که این گل ، دهمین قهرمانی اروپا را به همراه می آورد اما رئال با یک بازی ضعیف در دل آلپی از نیمه نهایی اوت شد . پورتیو در پایان فصل از رئال رفت و در سال 2006 در تیمی نظیر ناستیک تاراخونا توپ می زد . در پایان همان فصل بود که علیرغم قهرمانی در لیگ ، دل بوسکه و فرناندو هیرو از تیم کنار رفتند .

2009 / پنج تایی کردن دورتموند در شب تولدش
بورسیا دورتموند در 19 آگوست 2009 در شب تولد صد سالگی خود مقابل رئالی قرار گرفت که دوران جدید خود را با خریدهایی نظیر کریستیانو ، کاکا ، ژابی و بنزما کلید زده بود و پیگرینی نیز سکان هدایت تیم را به عهده داشت .
اما شاگردان کلوپ حرفی مقابل رئال برای گفتن نداشتند . کاکا در دقیقه دو یک پاس گل عالی داد و حرکت تماشایی گرانرو باعث شد که رئالی ها پیش بیافتند . اما رئال در نیمه دوم توانایی های خود را نشان داد . روبن که جای گرانرو به زمین آمد ، در 45 دقیقه یک گل چیپ تماشایی زد ، یک پاس گل به هیگوائین داد و یک پنالتی گرفت که کاکا آن را به گل تبدیل کرد . این اولین گل بازیکن برزیلی در رئال بود . رائول که به عنوان یار ذخیره به میدان آمده بود ، با پای چپ گل پنجم رئال زد .

KAKA real-madrid.ir

2012 / نتایج دلپذیر برای زرد پوشان
بورسیا و رئال مادرید دو بازی مشکل را در مرحله گروهی در چمپیونزلیگ 13-12 داشتند . اولین بازی در وست فالن بود . بازی تقریبا برابر بود اما دورتموند با گلهای لواندوفسکی و اشملزر با نتیجه 2-1 برد . کریستیانو گل رئالی ها را زد .

MS real-madrid.ir
رئال مادرید در برنابئو نیز کارش مقابل بورسیا گره خورد . رویس و آربلوا با گل به خودی ، گلهای دورتموند را زدند . رئال مادرید که هنوز در جو شروع بدش در فصل به خصوص در لالیگا بود حسابی به مشکل خورده بود . په په با ضربه سر گلزنی کرد و اوزیل در دقیقه پایانی یک کاشته تماشایی را به گل بدل کرد . آن امتیاز باعث شد که رئال بتواند که به صعود به مرحله بعدی چمپیونزلیگ نزدیک شود اما در رده دوم گروه قرار گرفت و دورتموند اول شد .

2013 / تحقیر در لانه زنبور و تلخ ترین شب سانیتاگو برنابئو

در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2012/13 رئال مادرید و دورتموند بار دیگر باید در دو بازی رفت و برگشت به مصاف یکدیگر می رفتند بازی اول در ورزشگاه اختصاصی دورتموند یعنی سیگنال ایدونا پارک یا همان وست فالن سابق بود . شاید کمتر کسی یک فاجعه را برای قو های سپید پیش بینی می کرد اما در یک بازی بسیار عجیب و عملکرد فاجعه باری که سرخیو راموس و دیگو لوپز از خود بر جای نهادند و همچنین درخشش بی نظیری که روبرت لواندوفسکی داشت رئال مادرید در لانه زنبور تحقیر شد با چهار گل از لواندوفسکی و تک گلی هم که رونالدو در آن بازی زده بود شاید فقط حکم شکلاتی را داشت که به دختربچه ای نازپرورده می دهند تا فقط صدای گریه اش را نشنوند اما به هر حال بازی برگشت در جهنم سانتیاگو برنابئو بود و هنوز هم مادریدیسمو ها امید زیادی برای صعود به فینال و شکستن طلسم لادسیمای افسانه ای داشتند.

LEVA real-madrid.ir

بازی برگشت در ورزشگاه مملو از جمعیت سانتیاگو برنابئو و با شعار های خاص رئالی ها آغاز شد . رئال مادرید سر تا پا در آن بازی حمله بود اما گویا طلسمی در کار بود رئال موقعیت های بی شماری را در آن بازی از دست داد هر چند که باز هم روبرت لواندوفسکی در آن بازی ضربه ای را به تیر دروازه کوبید . بالاخره طلسم شکسته شد و در دقیقه 82 کریم بنزما روی پاس عالی اوزیل دروازه وایدنفلر را فرو ریخت . گویی دیوار شکسته شده بود (اما چقدر دیر!) در دقیقه 88 باز هم روی پاس عالی بنزما این بار سرخیو راموس کاپیتان رئال بود که گلی به یاد ماندنی زد او طاق دروازه دورتموند را هدف قرار داد در حقیقت در شلوغی محوطه جریمه بهترین کاری که می توانست انجام دهد همین کار بود. آن بازی به اتمام رسید و رئال پیروزی تلخی در برنابئو داشت و از صعود به فینال باز ماند . اشک های کاپیتان راموس در پایان آن بازی یکی از ناراحت کننده ترین لحظه هایی بود که مادریدیسمو ها در چندین سال اخیر تجربه کرده بودند . بنزما گره گشای آن بازی بود موتور رئال در آن بازی از وقتی روشن شد که کریم بنزما جایگزین گونزالو هیگواینی شد که موقعیت های پر شماری را در آن بازی تباه کرده بود.

rb real-madrid.ir

2014 / شب خیس برنابئو و صعود با دستان مقدس ایکر

در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان فصل 2013/14 رئال مادرید و دورتموند با هم روبرو شدند اما این بار بازی اول در سانتیاگو برنابئو بود و رئال فرصت این را داشت تا با اختلاف حریف خود را شکست دهد و صعودش به نیمه نهایی را قطعی کند و همین کار را هم کرد با گل های بیل ، ایسکو و رونالدو رئال 3 بر صفر دورتموند را در یک شب بارانی شکست داد تا کمتر کسی شانسی برای دورتموند در بازی برگشت قائل باشد.

RM real-madrid.ir

در بازی برگشت در لانه زنبود دورتموند بازی را در دست گرفته بود و مدام حمله می کرد آنها توانستند با دو گل رویس در آن بازی به پیروزی برسند اما معجرات ایکر مقدس مانع از بیشتر شدن شمار گل های دورتموند و صعودشان به مرحله نیمه نهایی شد. تراژدی فصل قبل این بار به طور عکس برای دورتموند اتفاق افتاده بود.

reus real-madrid.ir

در پایان آن فصل رئال مادرید موفق به فتح دهمین لیگ قهرمانان خود شد و طلسم لادسیمای افسانه ای پس از دوازده سال فروریخت.

2016 / تب زرد و تساوی عجیب در برنابئو

بار دیگر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2016/17 رئال مادرید و بورسیا دورتموند همگروه شده بودند . بازی رفت در وستفالن برگزار شد. رئال مادرید که در آن دوران به ” تب زرد ” دچار شده بود دوبار از حریف با گل های رونالدو و واران پیش افتاد اما هر دو بار این گل ها جبران شدند. اوبامیانگ و آندره شورله زننده گل های زرد پوشان بودند.

اما در بازی برگشت در سانتیاگو برنابئو که آخرین بازی از مرحله گروهی بود رئال مادرید برای صدر نشین شدن فقط به پیروزی نیاز داشت و به همین دلیل بازی را طوفانی آغاز کرد و با دو گل کریم بنزما از دورتموند پیش افتاد . اما در ادامه به شکلی عجیب و ناگهانی دو گل از اوبامیانگ و مارکو رویس دریافت کرد تا باز هم همانند فصل 2012/13 پس از دورتموند به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شود اما رئال در مرحله حذفی عملکرد فوق العاده ای داشت و با اقتدار فاتح دوازدهمین چمپیونزلیگ خود شد.