یه راست میرم سر اصل مطلب. خبرای بدی رسیده. کروس دو ماه نمیتونه بازی کنه و بازی با اتلتیکو مادرید و بارسا رو از دست داده. کاسمیرو و کروس دو تا هافبکی هستن که همیشه دوندگی بالایی دارن و خوب پرس میکنن. انصافا هم توپ گیری شون خوبه. با فرض این که از بازیکنامون دیگه کسی مصدوم نشه، کروس و پپه و کاسمیرو هر دو تا بازی رو از دست میدن، البته شاید کاسمیرو به الکلاسیکو برسه. از بین بازیکنای فعلی که مصدوم نیستن، حضور واران، راموس، کارواخال، راموس، مارسلو، مودریچ، بیل و رونالدو تو ترکیب فیکس حتمیه.
حالا بدون سه تا مصدوم فعلی مون اگه قرار باشه، بی بی سی فیکس بمونه، نباید خامس و ایسکو همزمان فیکس باشن. چون از بی بی سی فقط بیل پرس میکنه. خامس و ایسکو هم اندازه ی کروس و کاسمیرو تو دفاع خوب نیستن. این جوری صد در صد هم دربی رو بد جور میبازیم و هم الکلاسیکو رو. پس آرایش خط میانی و حمله مون به شکل مثلث های مودریچ، ایسکو، خامس برای هافبک و بیل، بنزما، رونالدو برای خط حمله اصلا جواب نمیده. این جوری تو دفاع به مشکل برمیخوریم. به خاطر ساکن بودن ایسکو، رونالدو و بنزما تو حملات هم به جایی نمیرسیم.

ترکیب خط قبل به خاطر بیش از حد هجومی بودن، منطقی نیست. کلا الکلاسیکوهایی که تا حالا جلوی بارسای مسی داشتیم، به ما نشون داده که ترکیب بیش از حد دفاعی یا بیش از حد هجومی منجر به شکست سنگین رئال میشه. مثلا ترکیب بازی رفت فصل قبل که خط هافبکمون متشکل از کروس، مودریچ، خامس بود، 4 تا از بارسا خورد و بنیتز اخراج شد. از طرف دیگه یکی دو بار مربیای قبلی مثل مورینیو سعی کردن ترکیبو کاملا دفاعی بچینن. مثلا یه بار مورینیو سه تا هافبک دفاعی همزمان گذاشته بود که بازم باختیم. چون خلاقیت تیم به فر رسیده بود و ارتباطی بین خط دفاع و حمله شکل نمیگرفت.

پس گزینه هایی که باقی میمونن، ایناست :

1-  اگه قراره بی بی سی فیکس باشه، حتما باید یکی از مدافعین تیم تو پست هافبک دفاعی بازی کنه. تجربه نشون داده که راموس به درد این کار نمیخوره. پپه خوبه ولی مصدومه. پس دنیلو یا کونترائو یا واران میمونن که هر سه تاشون سابقه ی بازی تو پست هافبک دفاعی رو دارن و اتفاقا تو این پست خوب هم بازی میکنن. یکم جلوترشون مودریچ بازی کنه و جلوشون هافبک خلاقی که بتونه پاس نهایی رو بده. کلا خامس، ایسکو، کواچیچ و آسنسیو هر چهار نفرشون جلوی بارسا خوب بازی میکنن. مثلا یادمه تو همون افتضاح استاد بنیتز تو الکلاسیکوی رفت فصل قبل، فقط خامس و بیل خوب بودن و بقیه گند زدن. ایسکو و کواچیچ به خاطر تکنیک و دریبلای ریز و حفط توپ و دوندگی شون جلوی بارسا به کار میان، خامس و آسنسیو هم به خاطر هوش بالا و تصمیمات سریع شون تو شوت زنی و پاس عمقی.

2-  اگه بی بی سی فیکس نباشه ولی بازم با سه مهاجم قرار باشه بازی کنیم، سه تا گزینه ی عالی به جای بنزما داریم:

یکی آسنسیو که بیاد بال چپ، بیل بال راست باشه و رونالدو هم نوک. اون موقع آسنسیو با سرعت زیادش و حمل توپ عالیش میتونه بیل و رونالدو رو عالی ساپورت کنه. به دفاع چپ هم موقع دفاع خیلی کمک میکنه.

دومین گزینه اینه که بیل بال راست باشه و رونالدو بال چپ و موراتا مهاجم نوک. موراتا هم از بازیکناییه که به خاطر سرعت و تکنیک خوبش خوب میتونه مدافعین بارسا رو جا بذاره و ایجاد موقعیت کنه. دوندگی بالایی هم داره و به بوسکتز و خط دفاعی بارسا فشار زیادی میاره.

سومین و آخرین گزینه هم اینه که بیل بره چپ، رونالدو بیاد وسط و لوکاس وازکز بره بال راست. اینم تقریبا مثل حالت اول (مثل مثلث بیل، رونالدو، آسنسیو) میشه. با این تفاوت که بیل سمت چپ بهتر از راست بازی میکنه و این که وازکز مثل بالهای کلاسیک و بر خلاف آسنسیو به جای حرکات عرضی و مورب، حرکات طولی داره. یعنی بیشتر لب خط بازی میکنه در حالی که آسنسیو تمایل داره که پا به توپ از گوشه ها به سمت مرکز بیاد.

3-  اگه تصمیم زیدان به این باشه که بی بی سی فیکس نباشن و سیستم هم با سه مهاجم نباشه. این خیلی عالی میشه. میتونیم 4 تا هافبک بذاریم که هم بیشتر پرس کنن و به خط دفاعی کمک کنن، هم خلاقیت و انعطاف تیم بیشتر میشه. بهترین حالت هم اینه که رونالدو و بیل تو خط حمله بازی کنن و مودریچ و یکی از بین کواچیچ یا دنیو یا کونترائو دو تا هافبک وسط تیم باشن و از بین خامس، ایسکو، آسنسیو، لوکاس وازکز دو نفرشون به عنوان هافبک های کناری بازی کنن. اون 22 برد متوالی آنجلوتی هم به خاطر همین سیستم بود. البته اون موقع بیل مصدوم بود و رونالدو و بنزما زوج خط حمله بودن.

البته بیل هم میتونه تو پست هافبک کناری با سیستم 4 هافبکه عالی بازی کنه. چه هافبک راست باشه چه هافبک چپ. این جوری موراتا و رونالدو زوج خط حمله مون میشن و بیل و یه هافبک دیگه به عنوان هافبک های کناری بازی میکنن. چون بیل هم پرس خوبی داره هم قدرت بدنی عالی و سرعت نابش میتونه بازیکنای کناری بارسا رو فلج کنه. مخصوصا اگه هافبک چپ بشه که راحت میتونه مسی و سرجی روبرتو رو قورت بده و هر ضد حمله ش یه موقعتی خطرناک میشه برای رئال.

فکر میکنم سیستم چهار هافبکه از بقیه بهتر باشه چون بردهای خاطره انگیزمون تو این چند فصل اخیر با این سیستم بوده. از چهارتایی کردن بایرن و لیورپول بگیرید تا سه تایی کردن بارسا.

دوست دارم نظر بقیه رو هم بدونم. البته اگه حوصله داشتید و خواستید نظر خودتونو بگید.

ali number7