الان که پست میذارم، رکورد بازی های بدون شکست مون در عدد 40 متوقف شده. از 4 بازی آخر فقط یه بازی رو بردیم. خیلیا میگن زیدان مربی تاکتیک دانی نیست. خیلیا هم میگن دانیلو و بنزما مقصران اصلی این نتایج هستند. مخصوصا این که تمام باخت های زیدان غیر از یدونه وقتی بوده که دنیلو برامون بازی کرده. حالا واقعا کدوم حرف درسته؟ زیدان مقصره یا زوج دنیلو-بنزما رئال رو نابود کرده؟ یا شایدم هر دو؟

داستان اینه که زیدان مربیِ بی تاکتیک یا بی دانشی نیست. چه تو دوران بازیش چه مربی گریش ثابت کرده که نبوغ خاص و منحصر به فردی داره و همیشه با فکر عمل میکنه. بنزما و دنیلو هم بازیکنان خوبی هستند. ولی در عین حال همیشه هر برد و هر شکستی عاملینی داشته. نمیشه که یه تیم بدون دلیل و صرفا از روی شانس یا معجزه ببره یا ببازه. از طرف دیگه پرز هم مدیر خوبیه که کارای بزرگی برای رئال کرده. تنها مشکلی که تیم داره، بالانس نبودن در تمام بخش هاست. به شرح زیر :

1- نمیدونم کی برای اولین بار این جمله رو گفته که “قدرتِ مطلق، فساد میاره” ولی گل گفته. به نظرم ریشه ی مشکلات و شاید حل نشدنی ترین مشکل رئال، مادام العمر شدن ریاست پرزه. پرز که سهله، حتی اگه دی استفانو یا برنابئو هم مدیر دائمی رئال میشدن، تیم به مرور به مشکل میخورد. چون وقتی قرار نیست هیچ قانون و بالا دستی ای بهت نظارت کنه و اگرم طرفدارا بهت اعتراض کنن، به جایی نرسن، خود به خود مستبد میشی و فکر میکنی فقط خودتی که خوب و بد رو تشخیص میدی و میفهمی چی به صلاح باشگاهه. ما از اتفاقاتِ داخلِ باشگاه خبر نداریم ولی همه مون حدس میزنیم که فیکس شدن بنزماها، دنیلوها، گاگوها و امثالهم از یه طرف و بیرون کردن رائول ها، کاسیاس ها، دلبوسکه ها … دلایل غیر فنی داشته باشن و آقای گادفادر (پرز) پشت تمام این اتفاقات باشن. ولی از سمت دیگه مطمئن هم نیستیم. چون دلیل و شاهدی برای این قضایا تا حالا برملا نشده.

و از همه ی این خرید و فروشها مهمتر، استخدام کادر پزشکی فوق ضعیف رئاله که توسط شخص پرز صورت گرفته و در این مورد دیگه کوچک ترین شکی کرد. وگرنه بازیکنی مثل بیل با اون همه عضله و آمادگی بدنی که تو تیم ملی و تاتنهام با این که تک ستاره ی این تیم ها بوده، یه بارم مصدومیت شدید نداشته. پس نمیتونیم بگیم بیل یه بازیکن شیشه ای هست. یا بدتر از اون بگیم نسبت به رئال بی غیرته. بیل بارها و بارها تعصبش نسبت به رئال رو ثابت کرده.

2- زیدان حتی وقتی بازیکن بود، مشخص بود که قدرت رهبری بالایی داره و به خصوص سالهای آخرش تو تیم ملی فرانسه نقشش در هدایت و روحیه دادن به تیم، کمتر از مربیان فرانسه نبود. هوش تاکتیکیش هم بر کسی پوشیده نیست. آمار توپ لو دادنا و پاس اشتباه دادناش تو تاریخ لنگه نداره. بازیکن کاملی بود و خودشم اعتراف کرده که قبل از انجام هر حرکت و ضربه به توپ، اتفاقات بعدی رو پیش بینی میکرده و با توجه به این احتمالات بوده که تصمیم میگرفته با توپ چکار کنه. شبیه کاری که بازیکنایی مثل مسی و مودریچ و پیرلو میکنن.

و وقتی هم که سرمربی رئال شد، ثابت کرد که بر خلاف امثال مارادونا و پله میتونه مربی بزرگی هم باشه. انصافا طرح های تاکتیکی و نبوغ زیدان در همین یک سال هم از مربیان پرادعایی مثل گواردیولا، مورینیو، انریکه و کلوپ جلو زده. اگر حرفمو قبول ندارید، به باخت های تمام این مربیان نگاه کنید. غیر از زیدان بقیه شون هر فصل حداقل یکی دو باختِ سنگین و با اختلاف 3 یا 4 گل میدن ولی سنگین ترین باخت زیدان با اختلاف دو گل بوده. و این رو هم در نطر بگیرید که تجربه ی مربیگری زیدان چقدر از نفرات نام برده شده کمتره و بر خلاف اونا خودشو در حد زئوس و نپتون بالا نبرده!!

ولی یک عیب بزرگ داره که شاید دلیل این باخت های اخیر هم همین عیب باشه. زیدان بعضی وقتا شایسته سالاری نمیکنه. با این که از نظر تمرینات و تاکتیک ها و طرح های مختلف حرف نداره، ولی در انتخاب بازیکنانِ فیکس معمولا بی طرفانه عمل نمیکنه. ببینید یک دهم حمایتی که از بنزما و دنیلو و حتی لوکاس (نمیگم لوکاس ضعیفه ولی واقعا با وجود بازیکنای فعلی مهارت های خامس بیشتر از لوکاس به درد تیم میخوره) کرده رو از خامس، موراتا و ماریانو کرده یا نه؟ در حالی که سه نفر دوم به وضوح هر وقت بازی کردن، از سه نفر اول بهتر و موثرتر ظاهر شدن. پس نقطه ضعف زیدان این نیست که تاکتیک و تمرین و اصول مربی گریش ضعیفه. چینش نفراتش اشتباهه.

براتون مثال میزنم: مثلث بی بی سی در فصل دسیما خیلی خوب جواب میداد ولی غیر از اون فصل معمولا تو بازیای بزرگ ناکام بوده. دلیلش چیه؟ بنزما، بیل و رونالدو همون بازیکنای فصل دسیما هستن. سیستم تیم هم وقتی بی بی سی رو داریم، همون 4-3-3 ای هست که تو دسیما داشتیم. پس چرا الان خوب کار نمیکنن؟ نمیشه بگیم که هر سه تاشون یهو افت کردن یا عوض شدن. تنها دلیلش اینه که اون موقع مثلث ژابی، مودریچ، دی ماریا پشت بی بی سی بازی میکرد که بدون اغراق جای 6 نفر دوندگی و بازی میکردن. هر سه تاشون هم در حمله هم در دفاع عالی بودن. برای همین ضعف دفاعی و دوندگی رونالدو و بنزما به چشم نمی اومد. در عین حال کونترائو دفاع چپ بود که کامل سمت چپ رو میبست و لازم نبود رونالدو یا بازیکن دیگه ای جای خالی شو پوشش بده. در حالی که هر وقت مارسلو بازی میکنه، باید کاسمیرو یا یکی دیگه مرتبا پشت سرشو پر کنن و در نتیجه وسط زمین خالی میشه و حریفا راحت از عمق بهمون ضد حمله میزنن. اگرم کسی مارسلو رو پوشش نده، حریفا از همون سمت ضد حمله میزنن.

ولی الان که ژابی و دی ماریا رو نداریم، سیستم 4-3-3 با وجود بی بی سی جواب نمیده. دلیلشم این نیست که کروس و خامس و کاسمیرو از ژابی و دی ماریا ضعیف ترن. دلیلش اینه که سبکشون فرق میکنه. 4-3-3 هر وقت که بنزما یا رونالدو یا هر دوشون نبودن، جواب داده. چون جانشین هاشون یعنی موراتا، لوکاس، ماریانو، آسنسیو، خامس(هر وقت که تو این سیستم بال راست بوده) دوندگی شون بیشتره و به مثلث میانی کمک میکنن و در نتیجه تیم در حمله و دفاع به تعادل میرسه.

3- ولی هر چقدر هم از زیدان یا پرز بد بگیم، نمیشه از تقصیرات بعضی بازیکنا گذشت.

اگه دقت کنید، مارسلو و راموس میل به هجوم خیلی زیادی دارن و به قول خودشون با قلب یک مهاجم بازی میکنن. ولی وقتی توپ لو میره و حریف ضد حمله میزنه، این دو نفر نسبت به بقیه خیلی کندتر و آروم تر و دیرتر برمیگردن که خط دفاعی رو پوشش بدن. کارواخال هم مدافع هجومی ای به حساب میاد ولی وقتی توپ از دست میره، با سرعت و تمام وجود برمیگرده که توپ رو بگیره در حالی که راموس و مارسلو این کارو نمیکنن. و برای همینم هست که وقتی ناچو به جای یکی از بین مارسلو و راموس بازی میکنه (چه دفاع چپ به جای مارسلو بازی کنه چه دفاع وسط به جای راموس)، خط دفاعی مون محکم تر میشه. یا وقتی که پپه بازی میکنه، خیالمون راحت تره. حتی واران هم این نقطه ضعفو داره و معمولا واران، راموس، مارسلو با غرور کاذب بازی میکنن و جلوی دروازه دریبل زنی و حرکات نمایشی میکنن و توپ لو میره. حالا حساب کنید وقتی خط دفاعمون مارسلو، دنیلو، راموس، واران باشه، چقدر ترسناک میشه و چقدر میترسیم !!! درست نمیگم؟

حالا که عیب بازیکنا موقع دفاع رو گفتم، به معایب بخش هجومی مون میرسم. خیلیا میگن ما بازیکن دریبل زن و تکنیکی میخوایم که دفاع حریفو باز کنه. میگن اگه همچین بازیکنی نداریم، حداقل کارای ترکیبی کنیم و زیدان مقصره که کارای ترکیبی رو در تمرینات کار نمیکنه و یاد نمیده. من کاملا با تمام این حرفا مخالفم. ببینید ما بازیکن دریبل زن داریم. بیل، کواچیچ، موراتا، ایسکو و حتی خامس دریبل زن های قهاری هستن. درسته که خامس و ایسکو سرعت متوسطی دارن ولی واقعا تکنیک خوبی دارن. حالا فرض کنید تمام بازیکنای رئال، آماده و بدون مصدومیت باشن. از این دریبل زنا چند نفر تو ترکیب فیکس قرار میگیرن؟ درسته فقط بیل. که بیل هم نسبت به بقیه دریبل های سرعتی و بلندتری میزنه و گل کوچیکی بازی نمیکنه. میدونم الان میگید خامس تکنیکی نیست. باهاتون مخالفم. امسال تنها باری که یه بازیکن از رئال دو سه نفرو تنهایی تو یه جای تنگ دریبل زد و گل زد، خامس بود. خامس تکنیک نابی داره ولی چون اولویت اولش شوت و پاسه، کمتر دریبل میکنه. برعکس ایسکو و لوکاس که الویت اولشون دریبله و تا مجبور نشن، پاس نمیدن.

از دریبل که بگذریم، میرسیم به کارای ترکیبی. برای انجام کارهای ترکیبی سه تا چیز میخوایم: استپ اولیه ی مناسب که توپ از پا جدا نشه، پاس دقیق به نفر بعدی، تحرک. حالا به بازیکنامون نگاه کنیم: رونالدو و بنزما معمولا بدون تحرک بازی میکنن و پشت سر بازیکن حریف وای میسن و فقط وقتی قراره پاس عمقی انداخته بشه، تکون میخورن. از مثلثمون فقط بیله که ساکن بازی نمیکنه و دائما در حال تحرک و تغییر محله. در عین حال رونالدو و بنزما معمولا توپها رو خوب کنترل نمیکنن و توپ از پاشون جدا میشه و حریفا راحت توپو میزنن. ایسکو هم معمولا انقد دیر به فکر پاس دادن میفته که توپ اونم میزنن. برای همینم هست که وقتی خامس، موراتا و بیل همزمان تو ترکیب باشه، کارهای ترکیبی و عمقی خیلی بیشتر و موفق تر میشن. چون هم تحرک دارن هم استپ های بهتری دارن و سخت تر توپا رو لو میدن. وقتی ما ابزار مناسب برای کارهای ترکیبی رو روی نیمکت میذاریم، واضحه که نتونیم از این راه به گل برسیم.

فکر میکنید چرا هر وقت ماریانو یا موراتا به حای بنزما بازی میکنن، تیم روون تر میشه؟ الکلاسیکوی همین فصل رو به یاد بیارید. ماریانو فقط چند دقیقه ی آخر به بازی اومد. ولی تو همون چند دقیقه بیشتر از کل 90 دقیقه ی بنزما به خط دفاعی بارسا فشار آورد. تا حالا ندیده بودم ماسکرانو انقد جلوی یه مهاجم اذیت بشه و تو نبردای تن به تن کم بیاره. فکر میکنید اتفاقی بود که که دقیقه ی آخر راموس گل مساوی رو زد؟ نه از وقتی ماریانو اومد انقد به بارسا فشار آوردیم که بالاخره مجبور به اشتباه و وادادن شدن. یعنی دقیقا همون کاری که سوارز و نیمار با حریفاشون میکنن.

من نمیگم که رونالدو و بنزما بد هستند. ولی تجربه نشون داده که بعد از رفتن ژابی و دی ماریا بی بی سی جواب نمیده و با توجه به این که بنزما و رونالدو در دفاع شرکت نمیکنن و دریبل زن هم نیستن، اگه بخوایم نتیجه بگیریم فقط یکی شون باید تو ترکیب باشه که معلومه کیه. چون سطح رونالدو انقد بالاتر از بنزما هست که جای حرفی نمیمونه. بنزما و دنیلو بازیکنای خوبی هستن ولی در سطح رئال نیستن و به درد رئال نمیخورن. برای تیمهایی مثل پورتو یا حداکثر آرسنال خوبن نه تیمی مثل رئال هم هر سال برای تمام جامها میجنگه و همیشه هم به خاطر همچین بازیکنایی شانس سه گانه گرفتن رو از دست داده و میده.

پس ما خریدهای آنچنانی نمیخوایم. بله قبول دارم که برای مارسلو و کارواخال و کاسمیرو ذخیره ی مناسب نداریم، ولی خرید گرون و زیاد نمیخوایم. اگه نفراتِ مناسب در ترکیب قرار بگیرن، همه چی حله. بهترین بازیکنای دنیا رو داریم فقط لازمه که به بهترینامون بازی بدیم و اونا رو قربانی بازیکنای بی کیفیت مثل بنزما و دنیلو نکنیم.

ali number 7