اشتباهات داوری جزء جدایی ناپذیر بازی فوتبال هستند. در قدیم این جمله ملجا و ماوایی برای پوشاندن اشتباهات سهوی داوری شد. در واقع آفسایدهای میلیمتری، خطاهای ۵۰ ۵۰ و صحنه های مشکوک با همین جمله توجیه می شدند.

اما نکته ی فراموش شده و مهمتر این است که در آن زمان داوران سعی می کردند در داوری خود تعادل ایجاد کنند. مثلا اگر یک اوت اشتباه برای تیم اول می گرفتند، اوت مشکوک بعدی را برای تیم دوم می گرفتند. این نکته موجب آرامش بیشتر طرفداران بود، چون می دانستند در اشتباهات داوری تعادل نسبی وجود خواهد داشت. مشخص است که با این نحوه ی قضاوت، اشتباهات داوری اتفاق افتاده برای تیمها، به صورت آماری خنثی بودند. با این قوانین نه تیمی ضرر خواهد کرد و نه سود. نه به تیمی کادو داده می شد و نه تیمی از داوری نقره داغ می شد. همه چیز متعادل بود.

اما متاسفانه مدتی است که تعادل داوران از بین رفته و جای خود را به یک تمایل داده است. تمایلی به سود بعضی تیمها. برای بارسلونا… ماجرا از فاجعه ی اوربو شروع شد و تا کنون ادامه دارد. نکته ی بدتر این است که به نظر نمی رسد با روند کنونی، این وضعیت به زودی تغیر کند. داوری ویدیویی شاید مرهمی باشد بر این دردها، اما با وجود داورانی مثل آیتیکین، داوری ویدیویی به همین اندازه نیز می تواند خطرناک باشد. کافی است امثال این داوران قضاوت ویدیویی را بر عهده بگیرند. قطعا اشتباهات سهوی و کم اهمیت تر اصلاح خواهند شد، اما در بزنگاهها از تیمهای مورد نظر دستگیری خواهد شد. از نظر من با این نوع از داوری ممکن است در صحنه های ۵۰ ۵۰ بیشتری برای بارسلونا پنالتی بگیرند!! همانطور که در حال حاضر، همه ی ابزارها در خدمت تیمهای خاص هستند، بعید است در وضعیت جدید تغیر جدی اتفاق بیافتد…
دیماریا، بازیکن محبوب برنابئو پیشترها گفته بود «داوران انسانند و اشتباهاتی میکنن ولی چیزی که منو آزار میده اینه که چرا اشتباهات اونا همیشه به سود بارسلوناس!»، اما به نظر میرسه دیماریا درحالتی بسیار رویاپردازانه چنین جمله ای را گفته است. حقیقت این است که در حال حاضر ما چنین توقعی از داوران نداریم(که نمک بخورند و نمکدان بشکنند)، اما از فوتبال دوستان توق داریم که حقیقت را ببینند! بدیهی است که چنین انتظاری از طرفداران کودن صفت بارسلونا انتظاری پوچ (و به رویاپردازانه بودن حرف دیماریا) است.

نکته ی آزاردهنده تر که روح انسان را به درد می آورد، صحبت کردن طرفداران خردسال بارسلونا در مورد داوری های انجام گرفته در مورد رئال است. اشتباهات داوری بازی دیشب (بتیس) به نفع هیچ یک از دو تیم نبود، بلکه نمایشی بود از سطح ضعیف داوران لالیگا. اخراج نکردن ناواس، بزرگتر از اخراج نکردن بازیکن بتیس و رد کردن گل سالم رونالدو نیست، اما تنها یک کودن تواند تنها اشتباه اول داور را بولد کند و از باقی اشتباهات چشم پوشی کند. این کار از طرفداران بارسلونا بر می آید. کسانی که عادت دارند با ۱۲ نفر بازی کنند.
محمد حسن سوهان عجینی