مرجع خبری رئال مادرید : بارسا در روز 19 دسامبر 2009 خط هافبکی را داشت که دنیا به آن رشک می ورزید. شش گانه بارسا با بوسکتس، ژاوی، اینیستا، توره، کیتا و تیاگو بدست آمد. چند هفته بعدش رئال در مقابل اوساسونا تن به تساوی داد. رئال در آن بازی ژابی آلونسو را در خط هافبک داشت اما در کنارش لاس بازی می کرد. روی نیمکت رئال هم هیچ هافک درخشانی نبود در حالی که در خط حمله رونالدو، کاکا و بنزما حضور داشتند.

از هفت خرید پرز در دوره جدیدش فقط دو هافبک حضور داشتند و تلاش برای خرید بورخا والرو و داوید سیلوا به بن بست خورد. بدین ترتیب بارسا تبدیل به تیم برتر آن زمان شد و رئال در ال کلاسیکوها حرفی برای گفتن نداشت. اما حالا شرایط عوض شده است.

از سال 2010 تا کنون از 24 خرید بارسا فقط شش تا در خط هافبک بودند که برخی مثل سسک و راکیتیچ موفق بودند و برخی دیگر مثل سونگ، آردا و آندره گومز به ناکامی منجر شدند. با رفتن ژاوی این بحران بیشتر نمود پیدا کرد چرا که تیاگو هم به بایرن رفته بود. دنیس و رافینیا که بازیکنان آکادمی  بارسا هستند توفیقی نداشتند.

بارسا تمرکزش را روی پست های دیگر گذاشت به طور مثال درون دروازه ترشتگن، براوو و سیلسن  را خریدند و در خط حمله به سراغ نیمار، سوارز و آلکاسر رفتند. در چنین شرایطی بوسکتس عملا هیچ جانشینی ندارد و به همین خاطر بارتومئو همه تلاشش را می کند تا وراتی را به خدمت بگیرد.

در نقطه مقابل از 28 خرید اخیر رئال 16 تایشان در خط هافبک بود. در فصل 11-2010 خدیرا، اوزیل و کانال خریده شدند و البته بازیکنانی مثل دی ماریا و پدرو لئون هر چند در فاز هجومی خریده شدند اما به تدریج در خط هافبک مورد استفاده قرار گرفتند. بعد از آن نوبت شاهین، مودریچ، ایارامندی، کاسمیرو، ایسکو، لوکاس سیلوا، کروس، خامس، کواچیچ و آسنسیو بود.رئال در سالهای اخیر خرید هافبک را به خرید در خط دفاع و خط حمله ترجیح داده است و شاید دلیل موفقیتش نسبت به بارسا هم همین باشد.

شاید نقطه تغییر پس از شکست پنج بر صفر در زمین بارسا در نیوکمپ بود. رئال در آن بازی فقط 35 درصد تملک توپ را داشت. پنج سال بعدش در ال کلاسیکوی اخیر در نیوکمپ که با تساوی یک بر یک به اتمام رسید، تملک توپ رئال با 46 درصد رسیده بود. رئال در این بازی از سویی 19 توپ ربود و بارسا 9 تا. در آن بازی کاسمیرو 95 درصد پاس صحیح داشت. حالا با حضور سبایوس و مارکوس یورنته خط هافبک رئال از این شرایطی که دارد هم بهتر خواهد شد…