مرجع خبری رئال مادرید : زیدان در صدمین بازی خود به عنوان سرمربی رئال مادرید موفق شد با نتیجه دو بر یک ختافه را شکست دهد . زیدان در 649 روزی که سرمربی رئال بوده است موفق به فتح 7 جام شده است که این جام ها عبارتند از : چمپیونزلیگ 2016 ، سوپرکاپ اروپا 2016 ، جام باشگاه های جهان 2016 ، لالیگا 2017 ، چمپیونزلیگ 2017 ، سوپرکاپ اروپا 2017 و سوپرجام اسپانیا 2017.

مرد فرانسوی در 100 بازی اول خود آمار 75 برد ، 17 مساوی و 8 باخت را ثبت کرد. رئال زیدان در این 100 بازی 273 گل به ثمر رساند و 101 گل دریافت کرد ، رکورد 40 بازی نباختن را از آوریل 2016 تا ژانویه 2017 ثبت کرد ، رکورد 13 برد پیاپی خارج از خانه توسط زیدان و مردانش ثبت شد و رکورد 73 بازی گلزنی پیاپی نیز از جمله رکورد هایی بود که رئال زیدان موفق به ثبت آن شد.

زیدان در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود فتح لالیگا را بهترین دستاورد خود قلمداد کرد و دلیل آن را سختکوشی مداوم و کار زیاد برای رسیدن به آن عنوان کرد وی همچنین گفت :” بدترین اتفاق باختن است چرا که وقتی می بازی همه چیز درست پیش نرفته است. من از هر لحظه حضور خود در رئال مادرید لذت می برم و از حضور در اینجا بسیار هیجان زده هستم و تجربه هایی کسب کرده‌ام ، همه چیز خیلی سریع جلو رفت.”

بهترین گلزن از زمان حضور زیدان در رئال کسی نیست جز کریستیانو رونالدو. اولین بازی زیدان روی نیمکت رئال مقابل دپورتیوو لاکرونیا در 9 ژانویه 2016 بود که با هتریک بیل و دبل بنزما با نتیجه 5 بر صفر به سود مادریدی ها خاتمه یافت. بنزما دومین گلزن تیم زیدان است که 33 گل به ثمر رسانده و پس از آن گرت بیل با 22 گل قرار دارد ، هر چند که مثلث بی بی سی فقط در 25 درصد بازی ها کنار هم فیکس بوده‌ است.

دستاورد زیدان در رئال بسیار چشمگیر است اما از نظر درصد پیروزی و گل زده آمار زیدان از دو مربی اسبق رئال یعنی آنچلوتی و مورینیو عقب تر است.

آنچلوتی در صد بازی اولش در رئال 78 پیروزی ( 3 تا بیشتر از زیدان ) ، 10 مساوی و 12 باخت ( 4 امتیاز بیشتر از زیدان ) کسب کرد. تیم او 272 گل زد و 80 گل دریافت کرد و او در مجموع 4 جام برای کهکشانی ها به ارمغان آورد : کوپا دل ری 2014 ، چمپیونزلیگ 2014 ، سوپرجام اروپا 2014 و جام باشگاه های جهان 2014.

کارلو آنچلوتی در صدمین بازی اش روی نیمکت رئال با نتیجه دو بر صفر مقابل الچه در 21 فوریه 2015 به پیروزی رسید و رئال در آن مقطع با چهار امتیاز بیشتر از بارسا صدر نشین لالیگا بود و آنچلوتی گفت :” در صد بازی اول همه چیز به خوبی پیش رفت و من امیدوارم همین روند در 100 بازی بعدی نیز تکرار شود.” اما آنچلوتی سه ماه بعد توسط فلورنتینو پرز از کار برکنار شد.

مورینیو در صد بازی اولش در رئال 77 پیروزی ، 13 مساوی و 10 شکست داشت . تیم او 274 گل زد و 71 گل دریافت کرد . اگرچه که از نظر آماری مربی پرتغالی در صد بازی اولش بهتر از زیدان بوده است اما فقط یک جام کسب کرد : کوپا دل ری 2011 ، مسئله ای که این مربی خود نیز بر آن واقف بود که آمار باید به جام ختم شود. او در سال 2012 هنگامی که به صد بازی در رئال رسید گفت :” امیدوارم که این ارقام منجر به فتح جام شود چرا که فقط فتح عناوین است که در یاد ها باقی می‌ماند.” او در پایان آن فصل موفق به فتح لالیگای شماره 32 رئال شد.

خوزه مورینیو در صد بازی اولش در رئال با بارسلونای پپ گواردیولا روبرو بود . گواردیولایی که در صد بازی اولش 6 جام بدست آورده بود ( یکی کمتر از زیدان ) او پس از 121 بازی به هفتمین جامش که لالیگا 2009/10 بود رسید.

اگر مروری بر تاریخ داشته باشیم ، سرمربی اسطوره‌ای رئال میگل مونیوز در صد بازی اولش 70 برد داشت اما او بازیکنانی چون فرانس پوشکاش و آلفردو دی استفانو را در ترکیب داشت که توانست 283 گل به ثمر برساند و 88 گل دریافتی داشته باشد. اگرچه که مونیوز با فتح 14 جام پرافتخار ترین مربی تاریخ رئال است اما باید این را هم در نظر داشت که میانگین او یک جام در هر فصل است مضاف بر این در آن زمان سوپرجامی (چه داخلی و چه اروپایی) در کار نبوده است.

بدترین آمار در بین سرمربیان تاریخ رئال پس از صد بازی متعلق به ویسنته دل بوسکه است چیزی که شاید عجیب به نظر برسد اما او پس از 100 بازی 53 برد بدست آورد و 23 بازی را مساوی کرد و 24 تا را باخت! اما مانند زیدان دل بوسکه نیز چند ماه پس از مربیگری در رئال موفق به فتح چمپیونزلیگ شد (ماه می سال 2000). دل بوسکه با هدایت رئال در 245 بازی در قرن جدید رکورددار است . او در این مدت 6 جام بدست آورد اما او نیز توسط فلورنتینو پرز در پایان فصل 2002/03 و در حالی که لالیگا را فتح کرده بود کنار گذاشته شد.

اخیرا پرز در تمجید از زیدان در نامه ای که برای وی نوشته بود گفته بود :” او متعلق به گروه شگفت انگیزی از شخصیت هاست که توانستند سمبل باشگاه ما باشند. او بهترین گزینه برای هدایت رئال است. او همه چیز برای ما آورده و همچنان به سمت موفقیت ما را رهنمون می سازد. زیدان یک استعداد خالص است اما تلاش و فداکاری هم در موفقیت او نقش داشته است. او همیشه در حد اعلا بوده است ، او در زمینه عطش موفقیت و جام ها سیری ناپذیر است و همیشه با احترام و تواضع به تیم کمک می کند. او از حضور در باشگاه لذت می برد و هر روز بیشر از قبل تبدیل به نمادی برای بازیکنان ما می شود.”

اگرچه که زیدان در 100 بازی اولش فوق العاده بوده است اما تجربه ثابت می کند که هیچکس نمی تواند با خیال راحت روی نیمکت سانتیاگو برنابئو بنشیند.

منبع : ESPN

ترجمه : سروش جهان راد