مرجع خبری رئال مادرید : بنیاد خیریه رئال مراسمی را تحت عنوان “پادشاهان اروپا” برگزار کرد که ستارگانسابق رئال نظیر خنتو، آنتونیو روئیز، روبرتو کارلوس و آربلوا در این مراسم حضور داشتند.

خنتو:”در  این جا هستیم تا نشان بدهیم که هنوز جوان هستیم (می خندد). بازیکنان بزرگی در این جا هستند و انگیزه زیادی برای دیدن آنها داریم و سعی می کنیم لذت ببریم. امیدواریم که به روندمان ادامه بدهیم.”

آنتونیو:”تاریخچه بی نظیر رئال از جایی شروع شد که در فصل 55-56 من در تیم جوانان رئال بودم. فصل بعدش به تیم اصلی رئال رسیدم و توانستم با رئال چهار قهرمانی اروپایی داشته باشم. در چهارمین قهرمانی در برخی بازیها فیکس بودم، در پنجمی در کل مسابقات حضور داشتم اما در بازی برگشت نیمه نهایی مقابل باراس صدوم شدم. کار خیلی مشکلی بود. یادم است که رایموندو ساپورتا، مدیر وقت رئال می گفت:”آنتونیو باید برنده شویم.”

روبرتو کارلوس:”وقتی در سال 96 به رئال ملحق شدم نمی دانستم بازی کردن در این تیم چه کار بزرگی است. اولین چیزی که به من گفتند این بود که باید قهرمان اروپا شویم. مسلما افرادی مثل خنتو، دی استفانو، آنتونیو روئیز و … در تغییر تاریخ تاثیر داشتند. این جا بردن و ایجاد جذابیت ضروری است. برای من صحبت کردن مشکل است. از برزیل به این جا امدم، 200 میلیون مربی در این جا هستند (اشاره به تعداد فوتبالدوستان) و همه در مورد فوتبال صحبت می کنند. همه در مورد این که میاتوویچ گل زد صحبت می کنند اما چه کسی پاس آن را داد ؟ (می خندد). در مورد گل والنسیا به موراتا هم چه کسی اوت را انداخت (بیشتر می خندد) و در مورد گل عالی زیزو، حتما یادتان هست که من پاس گل دادم … (می خندد). در این باشگاه همیشه باید دست به کار بزرگی بزنی هر چند که کار مشکلی است. افتخار می کنم که بخشی از تاریخ این باشگاه هستم. رئال بزرگترین است. در مسیر درستی به سمت قهرمانی اروپایی دیگری هستیم.”

آربلوا:”در مقابل تاریخچه این باشگاه شاید کوچک به نظر برسم. در مقابل این همه بازیکن بزرگ. شش قهرمانی اروپایی اول رئال از نظر من مهمترین ها بودند. به لطف خنتو و آنتونیو تاریخ رئال ساخته شد. به درستی مسیری را ساختند که ما آن را ادامه دادم. وقتی به رئال ملحق می شوی همه در مورد گذشته صحبت می کنند. ما سعی کردیم راه آنها را ادامه بدهیم. همه بازیکنا نرئال می دانند که چه چیزهایی پشتشان است. مسیرشان را ادامه دادیم و همه راه درستی را طی کردند. وقتی به والدبباس می آیی و عکس جامهای اروپایی را می بینی، می فهمی که چه مسئولیت بزرگ یداری و چه توقعاتی نسبت به او وجود دارد. وقتی که سه نیمه نهایی پیاپی را بردیم داشتم مشکوک می شدم که چقدر برای قهرمانی شانس داریم. خدا را شکر توانستم در دسسیما نقش داشته باشم و خیلی خاص بود. رئال در چهار سال اخیر سه بار قهرمان اروپا شده و برای توضیح این داستان می خواهم یک خاطره بگویم: بعد از قهرمانی دسیما از اتوبوس پیاده شدیم که شنیدم کارواخال از پشت می گوید:”چقدر باحال است، سال بعد باید دوباره قهرمان شویم.” من خطاب به او گفتم:”از حالا لذت ببر چرا که مشخص نیست چقدر طول می کشد بعدی را ببری.” بعد از رفتن من او در دو سال دو بار قهرمان اروپا شد. بازیکنان رئال همیشه باید از بازیکنانی مثل خنتو و آنتونیو ممنون باشند.”

سوال از خنتو: اولین جام اروپایی چطور بود؟”انتظارش را نداشتیم. مشکل بود چرا که حریفان را نمی شناختیم. هیچ کس حتی اسمشان را هم به ما نگفته بود. مثل بازیهای دوستانه بود. چند فرانسوی با برنابئو جلسه گذاشتند و جام باشگاه های اروپا تشکیل شد.آسان نبود چرا که وقتی سوار هواپیما می شدیم اصلا نمی دانستیم باید کجا برویم و چه کار کنیم. در فینال پاریس فهمیدیم که جام باشگاه های اروپا به معنی یک تاریخ بزرگ است. سال بعدش هم قهرمان شدیم و در نهایت پنج قهرمانی پیاپی کسب کردیم. واقعا کار آسانی نبود. خوشحال هستیم. برنابئو هم خوشحال بود. زیاد صحبت نمی کرد و برای بازیهای لالیگا نمی آمد، فقط برای بازیهای اروپایی با همسرش به استادیوم می آمد. خودش فوتبال بازی کرده بود و می دانست چه کار مشکلی داریم.”

از آنتونیو روئیز: آکادمی چقدر مهم است ؟ ” از نظر من مهمترین است. پرز روی این مسئله خیلی تمرکز دارد و شعار آکادمی و ستارگان را تشکیل داده است.”

سوال از روبرتو کارلوس: قبلا که بازیکن بودی از جامها بیشتر لذت می بردی یا حالا که مفسر هستی؟” قبلا بیشتر بود. حالا به عنوان سفیر باشگاه و مفسر رئال مادرید تی وی فقط باید صحبت کنم. البته افتخاری است که سفیر باشگاه هستم اما قبلا در تیم بودم و آسان تر بود.”

از آربلوا: یک هم تیمی و یک حریف که دوستش داری؟”نمی توانم یکی را انتخاب کنم خیلی مشکل است. همیشه افتخار می کنم که هم تیمی اسطوره ای مثل زیدان بودم و بعد از آن مربی من شد. کمتر بازیکنی چنین شانسی داشته است. دوران شروعم کنار روبرتو کارلوس، رائول، فیگو، زیدان و … بی نظیر بود. از بازی کردن کنارشان لذت بردم.”

از خنتو: اگرسانتیاگو برنابئو شرایط این روزهای رئال را می دید چه حسی داشت؟”وقتی اولی را بردیم و بعد از آن بعدی ها را بردیم مثل همه ما حس بزرگی می کرد. سالهای زیبایی بود و خیلی لذت بردیم. حالا هم جامها را می بریم و مثل آن زمان روی دور هستیم.”

از آنتونیو روئیز: زمانی که می خواهند شش جام اول اروپایی را زیر سوال ببرند و می گویند مال دوران سیاه و سفید است چه حسی داری؟ “بارها گفته ام. راستش را بخواهید آن دوران سفید بود نه سیاه و سفید. رئال با فداکاری و فوتبال موفق شد. در آن زمان هنوز تلویزیون وجود نداشت اما کل اسپانیا حس ما را داشتند. کل کارگران اسپانیایی در آن زمان بازیها را از طریق رادیو در محل کارشان دنبال می کردند. مردم با هیجان بازیهای ما را دنبال می کردند. یادم است اسپانیایی هایی که در دیگر کشورهای اروپایی بودن دبا اشک و اشتیاق از ما استقبال می کردند. فینال اولین جام در پاریس مقابل استاده رنس در خانه حریف بود. من در آن بازی نبودم اما یادم است که چند بار بازی را برگرداندیم و قهرمان شدیم.آن دوران شروع سلطه و تاریخچه رئال بود. در آن بازی پاکو خنتو یکی از اسطوره ها بود و از او متشکریم.”

از روبرتو کارلوس: هاینکس، تیم و کاپلو در هفتمین قهرمانی اروپایی چقدر نقش داشتند؟”داشتم به آن فینال فکر می کردم. همه این ها نقش داشتند. کمی هم ترس بود. به هلند رسیدیم و شانس ما بیشتر نبود. یووه تیم بزرگی بود و ما دقیقا نمی دانستیم چمپیونزلیگ چیست. زمانی که در این شرایط قهرمان می شوی باید بیش از قبل لذت ببری. یادم است همه ما جشن گرفتیم.”

از اربلوا: چه حسی داری که همچنان تو را “کاپیتان ابدی” صدا می کنند؟ می خواهی مربیگری کنی؟” قطعا خوشحال می شوم که چنین لقبی به من بدهند. افتخار می کنم که مورد محبت رئالی ها قرار گیرم. هنوز برایمربیگری تصمیم نگرفتم. ترجیح می دهم آرامش بیشتری داشته باشم. مربیگری کار آسانی نیست اما هرگز نمی دانی چه پیش می آید.”

از خنتو:”چطور می توان سیزدهمین قهرمانی اروپایی را برد؟”باید روحیه داشته باشی، بجنگی و خوب بازی کنی. پیشکسوتان می توانند به تیم کمک کنند. باید لذت ببریو  خوابت نبرد.”

از آنتونیو روئیز: در مرحله یک چهارم نهایی اولین قهرمانی مقابل پارتیزان بین دو نیمه آن شب برفی در بلگراد چه اتفاقی افتاد؟” من در آن باز نبودم اما می دانم که در آن بازی روی زمین برف نبوده، یخ بوده است. می دانم که تیم میزبان کفش هایی پاشیده که میخی بوده و سر نمی خورده اند. خوشبختانه رئال در بازی رفت چهار بر صفر برنده شده و از پس بازی برگشت برآمده است. پارتیزان تیم خوبی بود اما زمینشان یخ خالص بود. بین دو نیمه بازی با رپید وین در مرحله یک هشتم دومین قهرمانی هم یادم است. اولیوا مصدوم شد و دیگرنتوانست بازی کند. او در پایان بازی جراحی شد. خوانیتو آلونسو که دروازه بانمان بود دستش شکست و پزشک هم نبرده بودیم. او 80 دقیقه با دست شکسته بازی کرده بود. در بازی رفت چهار بر دو برده بودیم اما بین دو نیمه بازی برگشت با نتیجه سه بر صفر باخته بودیم و به نظر می رسید حذف می شویم. بین دو نیمه برنابئو وارد رختکن شد و فریاد زد:”چه کار می کنید تن لش ها؟ حیا کنید. 300 میلیون ساپانیایی منتظر شما هستند و مسخره کردید؟” در نیمه دوم آلفردو یک گل عالی زد. 10-12 دقیقه پایانی خیلی پر استرس بود.در آن زمان ارزش گل زده در خانه حریف دو برابر نبود. کار به بازی سوم کشیده شد و صعود کردیم. در پایان بازی سانتیاگو برنابئو از ما عذرخواهی کرد اما حس می کرد اگر سرمان داد نمی زد می باختیم. آن لحظه برای قهرمانی ما کلیدی بود. در سال 1961 هم چهار گل ما مقابل بارسا را مردود کردند. می خواستند هر طور که شده حذف شویم.”

از روبرتو کارلوس: فکر می کنید تیم بتواند پنج سال پیاپی مثل دهه پنجاه قهرمان شود؟” سطح فعلی تیم عالی است. هیچ تیمی کیفیت، توانایی و تجربه رئال را ندارد. رئال امسال هم برای قهرمانی تلاش می کند. البته بقیه تیمها هم تلاش می کنند. ببینیم در کیف خواهیم بود یا نه و به فینالی دیگر می رسیم یا نه.”

از آربلوا: یک قهرمان اروپا به چه چیزی نیاز دارد؟ تکنیک، تاکتیک، روحیه تیمی …؟” همه این عوامل مهم هستند. شانس هم مهم است. اگر عالی باشی و شانس نداشته باشی ممکن است قهرمان نشوی . مهم این است که در جریان بازی خوب باشی، بازیکن خوبی داشته باشی ، روحیه خوبی داشته باشی و … اگر بهترین تیم هم باشی به کمی شانس نیاز داری. با بازیکنان و مربیان بزرگ همه چیز آسان تر است.”

از خنتو: باور می کردید که روزی مدیر افتخاری رئال شوید؟ ” اگر کسی این حرف را می زد فکر می کردم دروغ می گوید… (می خندد). افتخاری است که مدیر افتخاری رئال باشم به خصوص بعد از آلفردو دی استفانو که بهترین بازیکن تاریخ بود. 18 سال در رئال بودم و جامهای زیادی بردم. یلی ممنونم. حضور در رئال آسان نیست. سعی کردم از شرایط لذت ببرم. در رئال همه چیز بردم.”

از آنتونیو روئیز: رئال به چه چیزی نیاز دارد تا بتواند دوباره بهترین باشگاه قرن شود؟ ” همه چیز تاثیر دارد. از نظر ورزشی  جامهای بیشتر و بیشتر مهم هستند. از نظر روحی هم اخلاقمداری و رفتار ورزشی تاثیرگذار است. همه چیز مهم است. امیدوارم که از بردن جامها خسته نشویم و این باشگاه دوباره بهترین باشگاه قرن شود.”

از آربلوا: چه حسی داشت که فینال چمپیونزلیگ با لیورپول در آتن را باختی ” در آن بازی اینزاگی دو گل زده بود. اولین سالم بود و به فینال رسیدیم. آن فینال تا سالها یادم بود. نمی دانستم دوباره چنین فرصتی نصیبم می شود یا نه. وقتی کارلو به رئال امد به او گفتم که یک قهرمانی چمپیونزلیگ به من مدیون است. خوشبختانه به دینش ادا کرد.”

از خنتو: چرا مدت مربیگری ات بیشتر نبود؟” خیلی مشکل است که 25 بازیکن داشته باشی و به 11 تایشان بازی بدهی. سبک من این نبود، نمی خواستم چهره های اخمو را ببینم. بعد از مربیگری در گرانادا، کاستیون و پالنسیا بازنشسته شدم. برنابئو از من خواست در کاستیون کار کنم تا برای حضور در رئال اماده شوم اما شخصیتم این نبود و انصراف دادم.”

از آنتونیو روئیز: کدام تیم از نظرت بهتر بوده است ؟ ” چنین سوالی غیرممکن و خیلی مشکل است. در این سالها رئال همیشه بازیکنان فوق العاده ای داشته است. رئال سالهاست که شرایط فوق العاده ای دارد و همه تیمهایش بی نظیر هستند. نمی توان مقایسه کرد فقط می توان گفت کدام موفق تر بوده اند.”

از روبرتو کارلوس: کدام تصویر را از جامهای اروپایی نمی توانی فراموش کنی ؟ “لحظه ای که کاپیتان جام را بالای سر می برد فوق العاده است. مانولو سانچیس و هیرو را به خوبی در یاد دارم. همین طور ایکر و حالا سرجیو راموس. این تصویر را هرگز فراموش نمی کنم.”

از آربلوا: کدام لحظه را فراموش نمی کنی؟ به این که بازیکن بودی افتخار می کنی؟ ” اگر بخواهم یک لحظه را انتخاب کنم آن دسیماست. همه ما گل سرجیو را در یاد داریم اما زمانی که فهمیدیم قهرمان شدیم، لحظه گل بیل بود. همه به سمت کرنر دویدیم. ژابی 100 متر را در ده ثانیه دوید. لحظه فوق العاده ای بود. از پس یک بازی بسیار مشکل بر آمدیم. مسلما دلم برای بازی در رئال تنگ شده است.”