مرجع خبری رئال مادرید : نیویورک تایمز در گزارشی به قلم روری اسمیت به سراغ مارتین اودگارد جواهر نروژی رئال رفته است که فعلا یک سال است به صورت قرضی در تیم هیرنفین هلند توپ می زند و تا پایان فصل هم با این تیم قرارداد دارد:

هواداران در چهار گوشه استادیوم آبه لنتسرا جمع شده اند تا بازیکنان هیرنفین را تشویق کنند و پس از بازی سخت مقابل اسپارتا روتردام از بازیکنانشان تشکر کنند. بیشتر تیم سعی می کنند از کوتاه ترین مسیر ممکن به سمت گوشه های استادیوم بروند. آنها با هم صحبت می کنند و به دنبال دوستان و خانواده هایشان در جمعیت می گردند تا برایشان دست تکان بدهند. فقط دو بازیکن با آنها همسو نیستند. یکی از آنها دنزل دومفریس است. بازیکنی که بهترین بازیکن میدان شده ، گل پیروزی را زده و مجبور است که دسته گل بزرگی که به عنوان جایزه دریافت کرده را حمل کند.دیگری فاصله زیادی با دسته اصلی دارد. او شب خاموشی داشته است. مارتین اودگارد بد بازی نکرد اما هیچ ایده ای به تیم اضافه نکرد و انرژی نداشت. در این بازی هیچ چیز برایش خوب پیش نرفته بود. پاسهایش بیش از حد کند بودند و به هدف نمی رسیدند.

البته همچنان هوادارانی هستند که اودگارد را دوست داشته باشند. در حالی که او سعی می کرد از جمع دور شود گروهی از هواداران او را فرا می خواندند و کاغذ یا موبایل به دست سعی می کردند از او امضا یا سلفی بگیرند. اودگارد در این تیم میانه جدولی همچنان آب و هوایی را مزه مزه می کند که چندان درخشان نیست. همین چند وقت پیش بود که او به عنوان پدیده قرن و ستاره آینده فوتبال اروپا شناخته می شد. اولین بازی رسمی او برای تیم استورم گودست نروژ در سن 15 سالگی بود که تبدیل به جوان ترین بازیکن تاریخ لیگ نروژ شد. چند ماه بعد به لیست تیم ملی کشورش دعوت شد و تبدیل به جوان ترین بازیکن تاریخ تیم ملی نروژ شد.

جهش و پیشرفت سریع اودگارد چشمان تیزبین تیمهای بزرگ اروپا را گرفت. یونایتد، آژاکس، بایرن و لیورپول برای اودگارد فرش قرمز پهن کرده بودند اما رئال در ژانویه 2015 او را ربود. او درخشان ترین جواهر در زمانی بود که رئال به سراغ خرید استغدادهای برتر فوتبال اروپا رفته بود.مارتین برای بازی به تیم رزورهای رئال ملحق شد تا زیر نظر زیدان مربی وقت رئال کار کند اما بر اساس قراردادش در کنار رونالدو، بیل و دیگر ستارگان تیم اصلی تمرین می کرد. در ماه می همان سال اودگارد اولین بازیش را در تیم بزرگسالان رئال داشت. او تبدیل به جوان ترین بازیکن رئال هم شد.اما به نظر می رسد که همه آن هیاهوها مربوط به سالها پیش است چرا که دیگر خبری از جنجال ها پیرامون این بازیکن نروژی نیست. فوتبال بی صبر است و مارتین در این هیاهو در حال گم شدن است. اودگارد 19 ساله هر چند که بر اساس وظیفه اش به هواداران امضا می دهد و با آنها عکس می گیرد اما قطعا با خود فکر می کند که هنوز برای رسیدن به تیم اصلی رئال راه درازی در پیش دارد. او سالها از مسیرش دور شده و از راهی که می خواسته در بهترین تیم دنیا برود فاصله گرفته است.

توره پدرسون بازیکن اسبق تیم ملی نروژ در این باره که آیا اودگارد در صورت انتخاب تیمی به جز رئال می تواند موفق باشد می گوید :” جواب دادن به این سوال غیرممکن است.” پدرسون در حال حاضر به عنوان ایجنت فعالیت می کند و در مورد انتقال اودگارد به رئال یا هیرنفین به وی مشاوره داده است.اودگارد در دو سال حضور در رئال فقط یک بازی به عنوان یار فیکس  برای تیم بزرگسالان داشت. در آن زمان آنچلوتی مدیر وقت رئال اعتقاد داشت که این بازیکن تجربه لازم برای حضور در تیم اصلی را ندارد. زیدان که سرمربی او در تیم رزروهای رئال بود هم همین نظر را داشت . اودگارد در ژانویه فصل گذشته ترجیح داد که به تیمی ملحق شود که شانس بازی در آن را داشته باشد.

اشتین شارز، کاپیتان هیرنفین در مورد اودگارد می گوید:”او اهل حرف زدن نیست اما بازکین باهوشی است. بازیکنان باهوش ، دیدی بالاتر از بقیه دارند. باید با صراحت و حقیقت در موردش حرف زد. فضا در فوتبال هلند برای او بیشتر است و البته به زمان نیاز است. لیگ هلند برای پیشرفت بازیکنان جوان خوب است.”

پدرسون در مورد انتقال اودگارد به هیرنفین می گوید :” انتقال قرضی بهترین گزینه بود چون می توانست شانس بازی داشته باشد. فرهنگ فوتبال در هلند و نروژ مشابه است و او راحت تر می توانست هماهنگ شود و هیرنفین نیز رابطه خوبی با بازیکنان اهل اسکاندیناوی داشته است.” در این انتقال مورتن تورسبی یکی از بازیکنان نروژی اسبق هیرنفین نیز به اودگارد مشاوره داد.

اما کار اودگارد آسان نبود. در روزهای اولش در هلند دوربین های تلویزیونی بیش از ان که یورگن اشترپل سرمربی هیرنفین را نشان بدهند او را نشان می دهند.  با وجود همه زرق و برق ها مارتین هنوز یک نوجوان بود و با استرس فوتبال حرفه ای کنار نیامده بود. بعد از شش ماه اول گفت که حس های خوب و بدش در هم آمیخته است. هیرنفین اما به این بازیکن باور داشت. در تابستان گذشته اودگارد شماره ده که می خواست را پوشید. اشترپل به این بازیکن اجازه داد تا به عنوان یکی از چهار بازیکن کلیدی به شمار برود . اشترپل در مورد وی گفته است:” اودگارد می تواند در بازیها تفاوت ایجاد کند. او به اندازه کافی برای موفق شدن خوب است. ”

اودگارد در پانزده بازی فصلش در لیگ هلند یک گل زده و یک پاس گل داده است هر چند که هیچ کس در هیرنفین به اندازه او پاس های کلیدی در جریان بازی نمی دهد. او سعی می کند درون و بیرون زمین پخته تر شود. با این که این بازیکن گواهینامه دارد اما در زمان ورودش به هیرنفین باشگاه به او برای گشت و گذار دوچرخه داد. او در حال حاضر تنها زندگی می کند. در شش ماه اولش پدرش کنارش بود. مارتین تلاش می کند تا به عنوان یک مرد نه یک پسربچه به برنابئو برگردد.هدف مارتین همواره موفق شدن در رئال مادرید بوده است. او فراموش نکرده که چرا در هیرنفین حضور دابرد. رئال مادرید هم این را فراموش نکرده است. باشگاه به صورت مداوم با اودگارد، پدرش و هیرنفین در تماس است تا پیشرفتش را بررسی کند. ویدئوی بازیهایش به صورت مداوم به باشگاه رئال فرستاده می شود و استعدادیابان رئال تمام جزئیات را زیر نظر دارد. در بازی اسپارتا و هیرنفین نمی شد به اودگارد به چشم بازیکنی نگاه کرد که می خواهد جای رونالدو یا ایسکو یا دیگر سوپراستارهای رئال را بگیرد. او شاید به حضور قرضی در تیمی دیگر نیاز داشته باشد تا بتواند برای حضور در کنار سوپراستارهای رئال آماده شود و تصمیم نهایی را بگیرد. تصمیم نهایی در تابستان آینده گرفته می شود اما هواداران همچنان به این بازیکن ایمان دارند حتی اگر سه سال زیر سایه بوده باشد.