مرجع خبری رئال مادرید: رئال مادرید فقط سه گام تا سیزدهمین قهرمانی چمپیونزلیگی خود فاصله دارد. به همین بهانه به سراغ اصغر مازیار رفتیم، کارشناس نام آشنای تلویزیون که مدرک حرفه ای مربیگری دارد. او همان طور که قبلا هم  در تلویزیون گفته بود زیدان را فاقد تجربه لازم برای مربیگری می داند. حاصل گپ و گفت ما با آقای مازیار از نظرتان می گذرد:

* قرعه کشی نیمه نهایی چمپیونزلیگ انجام شد و رئال مادرید باید رو در روی بایرن قرار بگیرد. نظر شما در مورد این قرعه چیست؟
هر چهار تیم حاضر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان صلاحیت های لازم را دارند. از نظر من بایرن مونیخ بهترین قرعه ممکن برای رئال مادرید بود. درست است که بایرن نام بزرگی دارد اما لیورپول و رم با توجه به این که بعد از سالها به این مرحله رسیده اند، نهایت تلاش خود را انجام خواهند داد تا به فینال برسند. لیورپول تیم خیلی آماده ایست و نسبت به بایرن حریف سخت تری برای رئال مادرید می توانست باشد. بایرن بهترین تیم آلمان است اما قدرت سالهای گذشته را ندارد و در آلمان هم حریفان سرسختی نداشته است. رئال مادرید در مقابل لیورپول در سالهای اخیر دو برد و دو باخت داشته اما با توجه به بازیهای سالهای اخیر مقابل بایرن مونیخ شناخت بیشتری نسبت به هم دارند.

* به نظر شما نبود نویر در ترکیب بایرن مونیخ چقدر در دو بازی نیمه نهایی تاثیرگذار خواهد بود؟
بازیهای بوندسلیگا را دنبال می کنم و بایرن از نبود نویر در بوندسلیگا و لیگ قهرمانان متضرر نشده است. فوتبال آلمان حساب و کتاب دقیقی دارد دارد، بایرن در فاز دفاعی خوب کار کرده است و نبود نویر برای بایرن تاثیرگذار نبوده است اما غیبت او یک پوئن مثبت برای رئال مادرید محسوب می شود. بازیکنان رئال تراز اول هستند و وجود یک دروازه بان تراز اول شاید آنها را به مشکل می انداخت، نبود نویر قطعا به سود رئال مادرید است.

* رونالدو در سن 33 سالگی بهترین و زیباترین گلهای دوران فوتبالش را به ثمر می رساند آن هم در حالی که خیلی از بازیکنان بزرگ (نه صرفا در فوتبال ایران بلکه در فوتبال دنیا و نمونه هایی مثل رونالدو نازاریو، کرسپو، باتیستوتا) در سن فعلی رونالدو در دوران نزول فوتبالشان بودند، چطور این اتفاق رخ داده است؟
نکته مهم در مورد کریستیانو رونالدو مربوط به زندگی سالم، خواب به موقع و تغذیه مناسب اوست. بدن رونالدو مثل بدن یک بازیکن 21-22 ساله است.  یک ورزشکار حرفه ای با یک زندگی سالم می تواند سالها در اوج باشد. همان طور که همه می دانند رونالدو روی بدنش خالکوبی ندارد، درگیر حواشی فوتبال نمی شود و در کارهای عام المنفعه شرکت می کند. علاوه بر این تربیت شدن توسط فردی مثل فرگوسن هم برای او خیلی مهم بوده است. رونالدو فوتبال حرفه ای را زیر نظر فرگوسن در منچستریونایتد آغاز کرد. فرگوسن روی کوچک ترین جزئیات زندگی بازیکنانش حساسیت به خرج می داد، رونالدو نیز تاثیر آن تربیت را در حال حاضر نشان می دهد. کریستیانو در مصاحبه هایش همواره از فرگوسن به نیکی یاد کرده است و او را همچون پدر خودش می داند.

* رونالدو رکوردهای زیادی را شکسته است و هیچ بعید نیست که رکورد آقای گل تاریخ  بازیهای ملی را بشکند. راجع به این موضوع چه حسی دارید؟ فکر می کنید رونالدو بتواند رکورد دایی را بشکند؟
به عنوان یک ایرانی دوست دارم علی دایی آقای گل تاریخ بازیهای ملی بماند اما رکوردها برای شکسته شدن ساخته می شوند. رونالدو در تیم ملی هم تیمی های ضعیف تری نسبت به رئال مادرید دارد و موقعیت های کمتری نصیبش می شود. رونالدو از سال 2003 در عرصه باشگاهی 0.8 گل در هر بازی داشته و در عرصه ملی 0.5 گل درهر بازی داشته است. در رقابت های ملی زدن 29 گل مشکل است چرا که باید بازی های زیادی در مقدماتی جام جهانی و جام ملت ها داشته باشند. دسترسی به رکورد علی دایی برای رونالدو بعید نیست چرا که در تیمی مثل پرتغال بازی می کند و معمولا بازیهای مقدماتی جام جهانی برای آنها پرگل است و پرتغال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی یورو برنامه ویژه ای برای صعود به مرحله بعدی جام جهانی خواهد داشت. اگر هم تیمی های رونالدو در تیم ملی برای او موقعیت ایجاد کنند شانس گلزنی او افزایش پیدا خواهد کرد. اگر رونالدو به رکورد علی دایی برسد به خاطر شایستگی های او خواهد بود.

*به جز رونالدو کدام بازیکن رئال مادرید توجه شما را به خود جلب کرده است؟
رئال مادرید یک تیم کهکشانی است و همه بازیکنان خوب را گردآوری کرده است. اگر بخواهیم از بازیکنی اسم ببریم تعداد اسامی خیلی زیاد می شود. به جز رونالدو که یک فوق ستاره است، بقیه بازیکنان در هر تیم دیگری می توانند مثمرثمر باشند. راموس در دفاع به عنوان یک کاپیتان نقش موثری در نظم دفاعی دارد، مارسلو به عنوان یک عنصر هجومی در دفاع حضور دارد که کمتر تیمی بازیکنی نظیر او را دارد که بتواند از خط دفاع به حمله اضافه شود و به گل سازی کمک کند، کروس یکی از ارکان تیم ملی آلمان است. ایسکو هم نقش خیلی خوبی دارد که از زمان حضور او در مالاگا پیش بینی می کردم که به سطوح بالای فوتبال برسد و رئال مادرید خوش شانس بود که او را به خدمت گرفت.

* نسل من و هم سن های من تا کنون تیمی را ندیده که سه سال پیاپی قهرمان اروپا شود. آخرین بار به 40 سال پیش و دوران بازی بکن بائر در بایرن مونیخ برمی گردد. رئال حالا به این رکورد به حد قابل توجهی نزدیک شده است. این رئال مادرید چه ویژگی هایی دارد که تیمهای سالهای اخیر (حتی بارسای گواردیولا) نداشته اند؟
ویژگی شاخص مربوط به داشتن بازیکنان باکیفیت است. به دور از تعصب اگر به نحوه صعود رئال مادرید در فصل 16-2015 نگاه کنیم، دور گروهی برای رئال مادرید آسان بود که پنج برد و یک تساوی کسب کردند، در مرحله یک هشتم مقابل رم بازی کردند که تیم چندان قدرتمندی نبود، در مرحله یک چهارم مقابل ولفسبورگ بازی کردند، در نیمه نهایی با یک گل در دو بازی سیتی را حذف کردند. در فینال نیز مقابل اتلتیکو بازی کردند، تیمی که با وجود تجربه حضور در لیگ قهرمانان در سطح تیم های تراز اول اروپا نیست. البته رئال مادرید به جز آن قهرمانی، یازده جام دیگر برده است و قطعا شایستگی هایی داشته است اما در جام یازدهم مسیر رئال مادرید هموار بود هر چند که داشتن این تعداد بازیکنان خوب و تراز اول در این قهرمانی ها موثر بوده است.

* زیدان با تجربه کمی مربیگری را آغاز کرد اما آن طور که خودش بارها گفته، او یک دفعه تصمیم به مربیگری نگرفته بلکه مدتها کار مربیان مختلف در ایتالیا و فرانسه را آنالیز کرده و در زمانی که دستیار انچلوتی بود هم از او الگو گرفته است. کلیدهای موفقیت زیدان به عنوان مربی چه بوده است؟ به نظر شما در تیمی به جز رئال هم می تواند این حجم از موفقیت را تکرار کند؟
در مورد این که زیدان در تیم دیگری نیز موفق خواهد بود یا نه فقط زمان پاسخ خواهد داد.  شخصا  زیدان را به عنوان بازیکن خیلی دوست داشتم. نمی گویم زیدان مستحق مربیگری در رئال نیست اما برای این کار به تجربیات بیشتری نیاز دارد. به نظر من بازیکنان نقش مهمتری در قهرمانی های رئال مادرید داشته اند. بازیکنان تراز اول، دستیار خیلی خوب، کاریزمای زیدان و شناخت از فضای باشگاه ، کلیدهای موفقیت مربی فرانسوی در رئال مادرید بوده اند.
در تیمهای فوتبال کادر فنی خیلی مهم است  اما همه چیز به نام سرمربی تمام می شود. همان طور که در تیمهای مختلف همه چیز به اسم ستاره تیم تمام می شود، مثل رونالدو در رئال، مسی در بارسا یا لواندوفسکی در بایرن. زیدان دستیار خیلی خوبی دارد که تمرین های خوبی را برای بازیکنان طراحی و اجرا می کنند. زیزو یک مربی کاریزماتیک است که شخصیت بسیار متفاوتی نسبت به سیمئونه یا کونته دارد. آرامشی که در چهره زیدان دیده می شود به او کمک می کند تا تبدیل به یک مربی موفق شود.
او در دوران بازی قهرمان جام جهانی شده و کاپیتان تیم ملی فرانسه بوده و افتخارات زیادی در همه باشگاه ها از جمله رئال مادرید کسب کرده است. سابقه خوب برای یک مربی خیلی مهم است. به طور مثال تیم های  تحت هدایت علی دایی بخش زیادی از موفقیت هایشان به خاطر سابقه اوست ولی مربیان تیم های دیگر چون سابقه علی دایی را ندارند در رده های میانی جدول می مانند.
زیدان از سویی سیستم اداری رئال مادرید را کاملا می شناسد. پلگرینی، سرمربی سابق رئال گفته بود که در این تیم یا باید با مدیران همسو باشید یا باید به سمت در خروجی بروید. هر چقدر یک مربی توانمند باشد، اگر با فضای باشگاه آشنایی نداشته باشد و انتظارات باشگاه را نداند، نمی تواند موفق شود. زیدان همه چیز را در باشگاه رئال مادرید می شناسد، از نیازهای باشگاه گرفته تا فضای باشگاه.
البته زیدان از نظر فنی هم ایرادهای دارد. به طور مثال در این فصل به ندرت رئال مادرید توانسته نتایج باخته را در بازیهایش برگرداند. در این فصل حتی بارها در حالی که  رئال از حریف پیش بوده نتیجه را با تساوی عوض کرده است. به عنوان یک مربی حرفه ای، در این فصل به ندرت دیده ام که بازیهای رئال به بن بست بخورد و زیدان در نیمه دوم بتواند با تغییر تفکر بازی را برگرداند و اگر گلی هم توسط تیم ثبت شده، به خاطر توانایی های فردی بازیکنان بوده است.
زیدان در آینده تبدیل به مربی خوبی خواهد شد چرا که خودش به مربیگری علاقمند است. اگر رئال مادرید بین این همه گزینه، او را به عنوان دستیار آنچلوتی انتخاب کرده حتما دلیلی وجود داشته است، نکته ای که نشان می دهد هم باشگاه و هم او علاقمند به همکاری هستند هر چند که زیدان هنوز به تجربه اندوزی نیاز دارد.

* می گویند اگر رونالدو نبود، زیدان هم مربی موفقی نمی شد، با این ادعا موافق هستید؟
رونالدو و دیگر بازیکنان رئال مادرید نقش مهمی داشته اند. راموس یک رهبر در خط دفاعی است، کاسمیرو، ایسکو و کروس یا قبل‌تر ژابی الونسو در خط هافبک وزنه ای بوده اند. گل های رونالدو در نتایج رئال مادرید در سالهای اخیر بی تاثیر نبوده است. گاهی اوقات یک گل می تواند در تغییر نتایج نقش مهمی داشته باشد.

* گفته می شود زیدان اگر قهرمان اروپا نشود، اخراج خواهد شد. اگر قرار به رفتن زیدان از رئال باشد به نظر شما گزینه مناسب دیگری هم برای هدایت تیم وجود خواهد داشت؟
رئال مادرید آن قدر بزرگ است که هر کسی نمی تواند هدایت این تیم را به عهده بگیرد. همان طور که بازیکنان رئال مادرید کهکشانی هستند، مربیان این تیم هم باید تراز اول باشند. پوچتینو با توجه به اعتبار خوبی که در تاتنهام کسب کرده می تواند یکی از گزینه ها باشد. لوپتگی بسته به نتایج اسپانیا در جام جهانی هم می تواند گزینه خوبی باشد. مربی یونایتد شاید دو فصل دیگر بعد از ترک این تیم بتواند یکی از گزینه ها باشد. کلوپ هم می توانست گزینه خوبی باشد اما این مربی گفته در لیورپول راحت است و اگر بتواند در چمپیونزلیگ موفق شود هم دو، سه سال در این تیم خواهد ماند. آنچلوتی هم یکی از گزینه هاست اما مشکل اصلی او با مدیران باشگاه است. اگر مربی دیگری نتایج زیدان را در نیم فصل اول می گرفت شاید در همان زمان برکنار می شد اما رابطه خوب او با مدیران رئال به خصوص شخص فلورنتینو پرز باعث شده مورد حمایت باشد اما آنچلوتی رابطه خوبی با مدیران رئال ندارد. مربی های کم نام و نشان نظیر والورده هم می توانند یکی از گزینه ها باشند. برخی از مربیان خطه آمریکای جنوبی نظیر سمپائولی، سرمربی تیم ملی آرژانتین هم می توانند گزینه های ناگهانی باشند.
گزینه هایی مثل آلگری و کونته که تفکر فوتبال هجومی را ندارند مناسب تفکر باشگاه رئال مادرید نیستند. رئال مادرید هیچ وقت سراغ این گونه مربی ها نمی رود. در حال حاضر تنها امید زیدان قهرمانی اروپاست هر چند که باشگاه گزینه های دیگری را هم برای مربیگری زیر نظر دارد.
در بارسلونا کسی تصور نمی کرد ویلانوا بعد از گواردیولا بتواند قهرمان لالیگا شود اما بعد از او هم نتایج خوبی کسب کردند و شاید رئال مادرید هم چنین گزینه هایی را مد نظر قرار داده باشد.
در بین مربی های تراز اول گزینه های زیادی برای رئال مادرید وجود ندارند. به طور مثال گواردیولا هرگز مربی رئال مادرید نخواهد شد یا کی‌روش و مربی یونایتد بعید است که به رئال برگردند.

* ه نظر شما چرا بارسلونا در سالهای اخیر در تورنمنت های داخلی موفق تر از رئال بوده است و در نقطه مقابل رئال در چمپیونزلیگ بهتر کار کرده؟
در فوتبال نمی توان صرفا به مسائل ورزشی نگاه کرد و مسائل مالی و اقتصادی خیلی مهم است. به طور مثال با وجود آن که منچستریونایتد در سالهای اخیر نتایج موفقی نگرفته اما همچنان یکی از ثروتمندترین باشگاه هاست. ما به عنوان هوادار دوست داریم تیم محبوبمان قهرمان شود و صرفا به آمار و ارقام نگاه می کنیم اما مدیران باشگاه ها به مسائل مالی توجه بیشتری دارند و زمانی که نفع مالی داشته باشند، به مسائل ورزشی کمتر اهمیت می دهند. ایالت بارسلونا با توجه به اختلافات سیاسی با حاکمیت اسپانیا، این سیاست را مورد توجه قرار داده تا با استفاده از یک تیم ورزشی، حقانیت خود را به اثبات برساند. بدین ترتیب آنها آکادمی خود را به نام لاماسیا راه اندازی کرده اند در حالی که رئال مادرید کمتر به بازیکنان آکادمی خود اهمیت می دهد. بارسلونا می خواهد با استفاده از سبک بازی، ایالتش را به دولت اسپانیا نشان بدهد. باید دید که سیاست های مدیران رئال مادرید چیست. باشگاه رئال از نظر رسانه ای به اندازه کافی ابزار دارد تا کاری کند که ضعف هایش در لالیگا نمود پیدا نکند. کمتر کسی در مورد شکست رئال مادرید مقابل ژیرونا صحبت می کند چرا که باشگاه رئال با استفاده از رسانه ها این بازی را دچار بایکوت خبری می کند تا اشکال تیم نمود پیدا نکند اما زمانی که رونالدو ضربه برگردان می زند، بارها و بارها این صحنه در رسانه ها پخش می شود تا ضعف های تیم پوشانده شود. حتی گاهی اوقات در فصل هایی که رئال مادرید جامی نمی برد، توپ طلای رونالدو پررنگ می شود تا قهرمان نشدن رئال تحت الشعاع قرار بگیرد. در حال حاضر درآمدزایی برای مدیران باشگاه از جام بردن یا نبردن برای مدیران تیم خیلی مهم تر است.

*با تشکر از صفحه realmadrid.iri بابت همکاری در گردآوری و نشر این مصاحبه