مرجع خبری رئال مادرید : فیفا در حال نهایی کردن آخرین جزئیات جام جهانی باشگاه های جدید است. این تورنمنت قرار است که جایگزین دو تورنمنت جام جهانی باشگاه های فعلی و جام کنفدراسیون ها شود.

در حقیقت جام جهانی باشگاه های 2018 که امسال در ابوظبی برگزار می شود آخرین دوره این مسابقات است. مسابقات جدید از سال 2021 هر چهار سال یک بار برگزار می شود که 12 تیم از اروپا، 4.5 تیم از آمریکای جنوبی (که یعنی تیم پنجم آمریکای جنوبی با تیم برتر اقیانوسیه مسابقه پلی آف برگزار خواهد کرد)، یک تیم از میزبان و دو تیم از قاره های آفریقا، آسیا و آمریکای شمالی در آن شرکت خواهند کرد.

مسابقات قرار است که در هشت گروه سه تیمی آغاز شود و تیم اول هر گروه به مرحله یک چهارم صعود می کند. این مسابقات ظرف مدت 18 روز و با حداکثر 31 بازی برگزار می شود و تیمی که به فینال برسد حداکثر پنج بازی انجام خواهد داد.

فیفا برای برگزاری این مسابقات از باشگاه های بزرگ اروپا نظیر رئال، بارسا، یووه، سیتی، یونایتد، پی اس جی و بایرن اوکی گرفته است. این تورنمنت فرسایش کمتری نسبت به جام جهانی باشگاه های فعلی و جام کنفدراسیون ها خواهد داشت. به طور مثال رونالدو بین سالهای 2014 تا 2018 مجموعا 10 بازی در جام کنفدراسیون ها و جام جهانی باشگاه ها داشته اما در تورنمنت جدید که پنج سال یک بار برگزار می شود در بالاترین حالت 5 بازی انجام می دهد.

این تورنمنت با یک میزبان برگزار می شود و یک تورنمنت جهانی خواهد بود. قرار است که از قاره اروپا هشت فینال چمپیونزلیگ در چهار سال اخیر به علاوه چهار تیم برتر بعدی در رنکینگ یوفا حضور داشته باشند. بدین ترتیب برای سال 2021 حضور رئال، یووه و لیورپول تا کنون قطعی شده چرا که این سه تیم به فینال دو سال اخیر رسیده اند. طبیعتا اگر فینالیست ها تکراری باشند، تعداد بیشتری از تیمهای حاضر در رنکینگ برتر انتخاب می شوند که طبیعتا تیمهایی نظیر اتلتیکو، بارسا و بایرن نیز شانس زیادی برای حضور در مسابقات خواهند داشت.

تیم میزبان جام جهانی باشگاه های جدید هیچ ربطی به میزبان جام جهانی سال بعدش نخواهد داشت. یعنی فیفا قرار است که به صورت مستقل میزبان این تورنمنت را انتخاب کند.

فیفا حتی اسپانسرهای مسابقات را هم مشخص کرده و قرار است که آنها بیش از سه میلیارد یورو سود نصیب باشگاه ها کنند.