مرجع خبری رئال مادرید: “دسیما” داستانی دراز و پر فراز و نشیب است که هرچه از آن گفته شود، ناگفته های بسیاری باقی میماند. یکی از نام هایی که در این داستان، نقش پر رنگ و تاثیر گذاری را ایفا میکند، نام “کارلو آنچلوتی” است. مربی ای که اکنون با فتح دسیما بیش از پیش مورد احترام و اعتماد فوتبال دوستان است. اما کارلو برای ثبت نام خود در این داستان، روزهایی پر فراز و نشیب بسیاری را طی کرد. شاید بازخوانی رخدادهای نخستین فصل حضور مرد ایتالیایی در پایتخت اسپانیا که منجر به فتح یک دوگانه تاریخی شد، اهمیت کار این مربی را بیش از پیش مشخص کند.

قسمت اول: پیوستن به رئال مادرید

از اواسط فصل 2013-2012 زمزمه های جدایی ژوره مورینیو از رئال مادرید در انتهای فصل به گوش میرسید. هر چه زمان به پیش میرفت این شایعات قوت بیشتری پیدا میکرد و علائم پایان دوران سرمربی پرتغالی بیش از پیش نمایان میشد. در انتهای فصل که دیگر جدایی مورینیو بر کسی پوشیده نبود، نام های زیادی برای گزینه های جایگزینی وی توسط رسانه ها مطرح میشد. اما از بین همه آنها نام کارلو آنچلوتی سرمربی وقت پاری سن ژرمن و یوپ هاینکس سرمربی وقت بایرن مونیخ بیش از دیگران محتمل به نظر میرسید; هرچند که از سوی مقامات رسمی باشگاه رئال و همچنین مقامات باشگاه های پاری سن ژرمن و بایرن مونیخ هیچ گاه خبری مبنی بر انجام مذاکراتی در این راستا منتشر و یا تایید نگردید. طبق نظر سنجی ها اکثر هواداران رئال مادرید تمایل داشتند در فصل بعد یوپ هاینکس را بر روی نیمکت تیم محبوب خود ببینند. چرا که از طرفی وی به عنوان کسی که رئال را پس از 32 سال به فینال لیگ قهرمانان رساند و هفتیم قهرمانی را برای این تیم به ارمغان آورد، شناخته میشد و از طرفی فوتبال مدرن و جذابی که هاینکس در بایرن مونیخ به اجرا گذاشته بود، طرفداران بسیاری از تیم ها را مجذوب خود کرده و آرزوی داشتن چنین مربی موفقی را در دل بسیاری قرار داده بود. اما سن بالای هاینکس و از طرفی مبهم بودن وضعیت آینده(او در این که آیا بازنشته میشود یا قصد ادامه مربی گری را دارد) از جمله عواملی بود که باعث شد مسئولین باشگاه رئال مادرید تمایل چندان زیادی برای جذب وی از خود نشان ندهند و نام کارلو آنچلوتی به عنوان گزینه شماره یک هدایت کهکشانی ها در فصل آینده مطرح باشد.

در روزهایی که مطبوعات به شدت در پی یافتن پاسخ کنجکاوی خود در مورد سرنوشت فصل آینده بودند، خودداری مربیان دو طرف ماجرا از صحبت کردن در مورد آینده، همه چیز را در حد شایعه و گمان نگه داشته بود. از یک طرف ژوزه مورینیو سرمربی وقت رئال مادرید اعلام کرد هنوز سه سال دیگر با باشگاه قرارداد دارد و در مورد آینده خود هیچ جلسه ای با مسئولین باشگاه نداشته است و از طرف دیگر، آنچلوتی هم در اظهار نظر مشابه به پایبند بودن به ادامه قرارداد خود تاکید کرد و با بیان جمله ” هفته آینده در پاریس تمرین میکنم، نه در مادرید” همه چیز را به روزهای بعد موکول کرد.

نخستین خبر رسمی در مورد آینده آنچلوتی توسط لئوناردو، مدیر ورزشی باشگاه پاری سن ژرمن اعلام گردید. دو روز پس از جشن قهرمانی تیم پاریسی وی ضمن تایید خبر تمایل کارلو  به قبول هدایت رئال مادرید در فصل آینده گفت “کارلو درخواست جدایی داده است، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. تنها به حرف های او گوش کردیم”. اندکی بعد هم ناصر الخلیفی، مدیر پی اس جی اعلام کرد کارلو قصد جدایی از این تیم را دارد، اما هنوز با ما قرارداد دارد و هدف ما نگه داشتن وی در اینجا است. مدیر باشگاه پاری سن ژرمن در اظهار نظر دیگری عنوان کرد گمان میکند رئال مادرید با آنچلوتی پیش قرارداد امضا کرده است و باشگاه مادریدی را تهدید به شکایت علیه آنها در دادگاه کرد.

  image006 image004

در روز 20 می 2013 فلورنتیو پرس مدیر باشگاه رئال مادرید در یک کنفرانس خبری غیر منتظره به طور رسمی خبر جدایی مورینیو در پایان فصل را اعلام کرد. وی ضمن تشکر از زحمات مربی پرتغالی، جدایی وی را توافقی دو طرفه نامید و اعلام کرد که اخراجی در کار نبوده است. فلرنتینو پرس ضمن تایید خبر تمایل رئال به جذب آنچلوتی عنوان کرد که به قرارداد وی با باشگاه پی اس جی احترام میگذارد و هیچ گونه پیش قراردادی با کسی امضا نشده است و عنوان کرد انتخاب جایگزین مورینیو در طی روزهای آتی انجام خواهد گرفت.

پس از کنفرانس پرس، تب بحث مربی آینده رئال فروکش کرد و تقریبا همه پذیرفته بودند که آنچلوتی فصل بعد را در سانتیاگو برنابئو سپری خواهد کرد. در آن روزها تنها از این صحبت میشد که رئال حاضر نیست به پی اس جی غرامتی بابت جدایی آنچلوتی بپردازد و اگر مالک قطری باشگاه پاری سن ژرمن با فسخ قرارداد آنچلوتی موافقت نکند، یوپ هاینکس گزینه دوم رئال خواهد بود. آنچلوتی نیز در کنفرانس خبری پیش از آخرین بازی تیمش در لیگ فرانسه، ضمن صحه گذاشتن بر این موضوع عنوان کرد” نمي دانم كه اين آخرين بازيم براي پي اس جي است يا نه . يك سال ديگر قرارداد دارم و اگر توافقي حاصل نشود ، بايد به تعهدم پايبند باشم . براي اين كه يك قرارداد فسخ شود ، رضايت دو طرف لازم است . من يك چيز مي خواهم و باشگاه چيزي ديگر . البته اين مسئله فقط ميان من و باشگاه است . . قرار نيست كه پولي ميان رئال و پي اس جي رد و بدل شود”

در حالی که انتظار میرفت با پایان لیگ فرانسه و تمام شدن کار آنچلوتی در پی اس اج تکلیف همه چیز مشخص شده و خبر رسمی انتقال آنچلوتی به رئال منتشر گردد، اما شایعات نه تنها به پایان نیافت، بلکه تشدید نیز شد! برخی منابع خبر از انتقال قریب الوقوع مربی ایتالیایی به پایتخت اسپانیا میدادند و حتی از گزینه های دستیاری وی نیز نام میبردند، و برخی منابع دیگر از مخالفت باشگاه فرانسوی با جدایی کارلو سخن گفته و یوپ هاینکس که به تازگی موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شده بود را گزینه جایگزین ژوزه میرینیو میدانستند. وکیل هاینکس نیز در مصاحبه ای جالب عنوان کرد” در حال حاضر فوتبال را ترك نمي كند ، فقط بوندسليگا را ترك مي كند . بي تاب بازگشت به رئال است . اگر فلورنتينو با ما تماس بگيرد ،‌مسلما پيشنهادش را مي پذيريم . كسي كه بايد اين انتقال را بپذير هاينكس نيست ، فلورنتينوست . “این مصاحبه در حالی عنوان شد که طبق نظرسنجی ها اکثر مادریدیسموها مربی آلمانی را بر آنچلوتی ترجیح میدادند، اما شواهد نشان از تمایل بیشتر مدیران رئال به جذب مربی وقت باشگاه پاری سن ژرمن داشت.

در روز 28 می و چند روز قبل از آخرین بازی رئال مادرید تحت هدایت مورینیو،  فلورنتیو پرس مصاحبه مفصلی را در مورد برنامه های خویش برای کاندیدا شدن در دور جدید انتخابات ریاست باشگاه انجام داد. وی ضمن سخن گفتن از آغاز پروژه ای جدید تحت هدایت و مدیریت زیدان، از پاسخ در مورد مربی آینده رئال خودداری کرد و مشخص شدن وضعیت کادر فنی تیم را به هفته بعد موکول نمود.

31 می 2013 روز سرنوشت سازی از طرف مطبوعات نام گرفته بود. از طرفی قرار بود دادگاه مربوط به ماجرای درگیری لئوناردو با یکی از داوران لیگ فرانسه برگزار شود و از طرف جلسه  ای بین آنچلوتی و مدیرعامل باشگاه پی اس جی برای بحث و تصمیم گیری در مورد آینده برگزار میشد. در خبرها آمده بود اگر دادگاه برای لئوناردو کمتر از 6 ماه محرومیت در نظر بگیرد، ناصرالخلیفی با رفتن آنچلوتی موافقت کرده و لئوناردو را به عنوان گزینه جایگزین وی انتخاب خواهد کرد. اما اگر محرومیت مرد برزیلی طولانی باشد، باشگاه پی اس جی به سادگی اجازه خروج آنچلوتی را نخواهد داد. با مشخص شدن رای دادگاه و تعیین محرومیت 9 ماهه برای لئوناردو، آنچلوتی از رئال دورتر از همیشه به نظر میرسید. با همه این اوصاف، هواداران تیم مادریدی باید منتظر میماندند تا پس از خروج رسمی مورینیو و مسجل شدن دوره دوم ریاست فلورنتیو پرس در باشگاه، تکلیف آینده کادر فنی تیم محبوب خود مشخص شود.

در اول ژوئن 2013 مورینیو برای آخرین بار هدایت سپیدپوشان را بر عهده گرفت و در شبی که اکثر بازکنان اصلی خود را به کار نبرد، با برتری 4-2 در برابر اوساسونا وداع تلخی را با هواداران داشت. در فردای آن روز نیز مهلت رسمی ثبت نام کاندیداها برای انتخابات ریاست باشگاه به اتمام رسید و از آنجا که کسی کاندیدای رقابت با پرس در انتخابات جاری نشد، فلورنتینو عملاٌ دور جدید ریاست خود در سانتیاگو برنابئو رو پیش رو میدید. اکنون زمان آن رسیده بود تا تلاش های جدی برای توافق با مربی جدید صورت پذیرد. اوضاع سخت به نظر میرسید. مالک باشگاه پاری سن ژرمن در برابر خروج کارلو سرسختی میکرد، و از آلمان نیز خبر میرسید هاینکس پس از فتح یک سه گانه تاریخی با بایرن مونیخ قصد بازنشستگی دارد. حتی نام ویاش بواش، مربی وقت تاتنهام نیز به عنوان یکی از کاندیداهای هدایت سپید پوشان مادرید مطرح شده بود.

 image008

دوره جدید ریاست فلورنتیو پرس در روز چهارم ژوئن به طور رسمی و با معرفی اعضای هیئت مدیره آغاز گردید. در همان روز یوپ هاینکس در کنفرانسی به طور رسمی خبر بازنشستگی خود را اعلام کرد تا آنچلوتی تنها گزینه پیش روی رئال باقی بماند. تا پیش از این رویداد، برخی گمان میکردند هاینکس در کنفرانس خود تصمیم دارد خبر بازگشت خود به پایتخت اسپانیا را اعلام کند. چرا که کنفرانس او  با مراسم معارفه پرس مصادف شده بود. مدیر باشگاه مادریدی نیز در مصاحبه پس از معارفه خود عنوان کرد: ” اين هفته مربي مشخص نمي شود . ما برنامه اي براي پرداخت غرامت در مورد آنجلوتي نداريم چرا كه نمي خواهيم با هيچ باشگاهي جنگ كنيم . اگر آنجلوتي را بخواهيم باید  باشگاهش صحبت كنيم . ” وی همچنین احتمال حضور زیدان در راس کادر فنی رئال را نیز رد نکرد و گفت احتمال آن وجود دارد!

با گذر زمان ماجرا شکل پیچیده تری به خود گرفت. از پاریس خبر میرسید که سران باشگاه پی اس جی به دنبال لورن بلان برای جانشینی آنچلوتی هستند. اما پس از آن که توافقی حاصل نشد، نام گاس هیدینک به عنوان دیگر گزینه جانشینی کارلو مطرح شد. کاندیدایی که پس از چند روز از لیست شایعات خارج شد، چرا که مدير امور ارتباطات باشگاه آنژي اعلام كرد كه گاس هيدينک ، با باشگاه روسيه اي براي يك فصل ديگر تمديد مي كند. به این ترتیب مالک عرب باشگاه پی اس جی گزینه مناسبی را برای هدایت نیمکت تیم خود نمیدید و قصد داشت تا حد امکان مربی موفق خود را حفظ نماید. اما در مادرید، فلورنتینو پرس با شناخت خوبی که از جو حاکم بر باشگاه رئال و مطبوعات اسپانیا داشت، استراتژی جالبی را به کار گرفته بود. پرس در طول فصل یکی از کم صحبت ترین شخصیت های ورزشی بود و به ندرت با رسانه ای مصاحبه میکرد. اما وی که خوب میدانست در صورت آزاد گذاشتن رسانه ها، سیلی از شایعات به سمت باشگاه سرازیر میشود و کار را مشکل تر میسازد، درهای اتاق خود را به روی خبرنگاران گشود تا در کمال تعجب در مدت زمان کوتاهی تعداد بسیار زیادی از مصاحبه های اختصاصی انجام شده با وی در رسانه های مختلف منتشر شود. پرس در همه مصاحبه ها بر صبر و آرامش تاکید داشت و خواهان حل شدن ماجرا از مسیر درست بود.

بازی ادامه پیدا کرد و این بار نوبت به ایفای نقش چند مهره جدید شد! در ابتدا نام فابیو کاپلو مربی سرشناس تیم ملی روسیه به عنوان گزینه جایگزینی آنچلوتی در پی اس جی مطرح شد. خبری که هرچند به طور رسمی تایید نشد، اما ملاقات پسر کاپلو با سران باشگاه پاریسی حکایت از صحیح بودن آن داشت. با مخالفت مسئولین فدراسیون روسیه با خروج کاپلو و ممانعت از فسخ قرارداد وی، مهره جدید به نام مانچینی وارد این بازی پر ماجرا شد. مربی ای که پس از کنار گذاشته شدن از منچستر سیتی بدون تیم مانده بود و میتوانست بدون مشکل خاصی سال بعد را در پاربس سپری کند. نام لوران بلان نیز بار دیگر به لیست بلند بالای پی اس جی اضافه شد و فرانک رایکارد نیز با رد پیشنهاد باشگاه فرانسوی  به پیچیده تر شدن بازی کمک کرد.

image010

22 ژوئن 2013 روز پایان داستان پر پیچ و خم جاگزین ژوزه مورینیو به نظر میرسید. در این روز منابع غیر رسمی اما موثق و قابل اطمینان از امضاء قرارداد لورن بلان با باشگاه پاری سن ژرمن و آزاد شدن کارلو آنچلوتی خبر دادند. سه روز بعد این خبر به طور رسمی تایید شد. لئوناردو، مدیر ورزشی باشگاه فرانسوی خبر از امضاء قراداد دو ساله با بلان داد و باشگاه رئال مادرید نیز در بیانه ای کوتاه در سایت خود، امضاء قرارداد 3 ساله با مربی ایتالیایی را رسماً اعلام کرد.

سرانجام در 26 ژوئن 2013، یعنی 36 روز پس از اعلام رسمی جدایی مورینیو از سپید پوشان مادرید، کارلو آنچلوتی در طی مراسمی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به هواداران این تیم معرفی شد و قرارداد خود را به ثبت رساند. دستمزد وی سالانه 4 میلیون یورو تعیین شد. در حالی که مرد ایتالیایی در پی اس جی سالانه 7 میلیون یورو دستمزد میگرفت و این امر نشان تمایل زیاد او برای پیوستن به رئال حتی در صورت دریافت پول کمتر داشت. از طرفی پرز نیز در اقدامی زیرکانه به جای پرداخت غرامت فسخ قرارداد کارلو ترتیب دو بازی دوستانه با پی اس جی را داد تا انتقال این مربی بزرگ کمترین هزینه را برای باشگاه به همراه داشته باشد.

ادامه دارد …

امیر شرفی