همین چند روز پیش،خبر پیوستن جاستین کلایورت استعداد ناب هلندی و فرزند خلف پاتریک کلایورت را به رم شنیدیم!بازیکنی که نصف اروپا مشتری اش بودند،اما به رم پیوست.اما چرا رم؟
آیا رم تیم خوبیست؟بهتر از رئال یا منچستر سیتی؟
یا شاید هم رم چیزی داشته که نظر جاستین را جلب کرده است.اما آن چیست؟
پول!؟یعنی بیشتر از رئال و پاریس سنت جرمن و منچستر سیتی؟پس این گزینه منتفیست!
تاریخچه!؟یعنی بیشتر از رئال یا تیم های انگلیسی!؟
هوادار!؟یعنی بیشتر از دورتموند یا ده ها تیم پر طرفدار دیگر!؟
خیر…جواب این است؛مونچی!
حتما میپرسید که مونچی کیست؟
فردی کچل،اسپانیایی تبار،مغرور و متنفر از رئال مادرید که سابقه حضور در باشگاه سویا رو بعنوان مدیر ورزشی داشته است و در حال حاضر در رم این مسئولیت را عهده دار است!
او در کارش مثل کریستیانو در فوتبال بازی کردن است؛یک نابغه واقعی!
فردی باهوش که با نگاه کردن به یک بازیکن،میفهمد که او چه پتانسیلی را داراست!
بگذارید چند مورد از کشف های این اعجوبه در سویا را برایتان مثال بزنم
1.نون کونوبلیانکا بازیکن اکراینی که بصورت آزاد و بدون پرداخت حتی 1 یورو به سویا پیوست و انقدر درخشید که حتی به یوونتوس هم شدیدا نزدیک شد اما در نهایت با 45 میلیون یورو راهی اسپارتاک مسکو شد!فقط در مدت 1 سال،45 میلیون یورو سود خالص به باشگاه رساند!
2.کریچوویاک هافبک لهستانی که او هم با مبلغ ناچیز 4 میلیون یورو به سویا پیوست و 2 سال بعد به مبلغ 40 میلیون یورو به پاریس رفت!
3.استیون انزونزی فرانسوی که از اخرین اکتشاف های مونچی بود که با قیمت 6 میلیون یورو از نانت به سویا پیوست و در حال حاضر ارزش تقریبی 65 میلیون یورو را داراست!
حالا متوجه شدید که مونچی چه نابغه ایست؟البته در این حرفه او تنها استعداد ناب نیست!اما متاسفانه در رئال کسی این سمت را دارا نیست!اخرین مدیرورزشی رئال زین الدین زیدان بود که رافائل واران را کشف کرد اما پرز کسی را بعنوان مدیر ورزشی قبول ندارد!میدانید چرا؟در تیم های دیگر،مدیر ورزشی لیست نقل و انتقالات را از مربی میگیرد،با بازیکنان مذاکره میکند،با انها قرارداد میبندد و عکس یادگاری میگیرد!اما پرز دوست دارد همه کاره خودش باشد…تصمیم بگیرد کدام بازیکن را بخرد و کدام را بفروشد!دوست ندارد کسی در نقل و انتقالات جز خودش دست داشته باشد!و برای همین رئال همواره در بحث نقل و انتقالات از دیگر تیم ها عقب است!
پدراگ میاتوویچ در دوران کالدرون،و خورخه والدانو قبل از زیزو عهده دار این سمت در رئال بودند  و تقریبا هم موفق بودند!اما رئال حدود 6 سال است که مدیر ورزشی ندارد!
امثال مونچی در رم،زانتی در اینتر،آبیدال در بارسا،آنیلی در یووه و وودوارد در منچستر یونایتد،مدیران ورزشی هستند که در حال فعالیت بوده و مدیر باشگاه هیچگونه دخالتی در بحث نقل و انتقالات ندارد و با توجه به شلوغ بودن تقویم کاریشان،عاقلانه هم نیست که در این کار دخالت کنند و برای همین مدیرانی را استخدام میکنند تا این کار را تحت نظارت و اختیار تام خود انجام دهند!اما پرز که سومین فرد ثروتمند مادرید است،وقتش خالیست و راضی به این نیست که زحمتی روی دوش کسی بیفتد!
اما ایا واقعا دلیل نداشتن یک مدیر ورزشی در رئال چیست!؟
امثال رائول،هیرو یا حتی بکهام نمیتواند اغواگر خوبی برای بازیکنانی باشند که با انها مذاکره میشود؟
رئال در 2 سال اخیر هیچ خرید کهکشانی نداشته در حالی که بارسا کوتینیو و دمبله را با مبالغ گذافی خرید،پاریس نیمار را،منچستر پوگبا را،لیورپول فن دایک را،منچستر سیتی دیبروین و استونز را،و چلسی هم موراتا را!
در بهبهه جام جهانی،بازیکنانی چون آلیسون،هکتور هررا،هازارد،نیمار،کورتوا و نام های دیگری به رئال لینک میشوند…باید دید پرز میتواند وظایف مدیریت ورزشی اش را چون وظیفه ی مدیر عاملی خوب انجام دهد یا خیر!؟
امیرحسین نژادقاسمی