مرجع خبری رئال مادرید : دوشنبه شب برنده جایزه توپ طلای 2018 مشخص خواهد شد که به نظر می رسد لوکا مودریچ این جایزه را آن خود خواهد کرد. در سالهای اخیر البته توپ طلا تنها جایزه انفرادی فوتبال جهان نبوده بلکه جوایزی نظیر جایزه “بهترین بازیکن فیفا” نیز اهدا شده اند.

این جوایز را چه کسی اهدا می کند و چه ارزشی دارد؟
توپ طلا جایزه ایست که در سال 1956 توسط نشریه فرانس فوتبال  ساخته شد. خبرنگاران 176 کشور جهان برای این جایزه رای می دهند. برای این جایزه، رای دهندگان باید عملکرد بازیکن را در طول یک سال میلادی در نظر بگیرند و به پنج نفر برتر رای بدهند.

جایزه بهترین بازیکن توسط فیفا اهدا می شود. 50 درصد آرا توسط سرمربی ها و بازیکنان تیم های ملی مختلف داده می شود، 25 درصد توسط خبرنگاران منتخب و 25 درصد هم توسط هواداران با رای گیری در سایت فیفا. از طرفی قرار است که این جایزه برای بهترین بازیکن فصل در نظر گرفته شود و عملکرد یک بازیکن از آغاز تا پایان فصل مد نظر قرار بگیرد.نباید فراموش کرد که بین سالهای 2009 تا 2016 فرانس فوتبال و فیفا با هم متحد شده بودند و “توپ طلای فیفا” به برندگان اهدا می شد.

جایزه
یکی از بزرگ ترین تفاوت ها مربوط به شکل جایزه است. توپ طلا تندیسی با 31 سانتی متر ارتفاع، 23 سانتی متر عرض و 7.2 کیلوگرم وزن است که از جنس طلا ساخته شده است. جایزه بهترین بازیکن فیفا 31 سانتی متر ارتفاع و 6.4 کیلوگرم وزن دارد. تندیس این جایزه شبیه یک کاگ نقره ایست که البته برای ساخت آن از جام اولین جام جهانی تاریخ در سال 1930 تقلید شده است. جنس این جایزه از نقره است.

محل مراسم
مراسم توپ طلا در پاریس برگزار می شود. مکانی که توسط نشریه فرانس فوتبال برای اهدای جایزه بهترین بازیکن سال انتخاب شده است. مراسم بهترین بازیکن فیفا در سالهای اخیر مکان های مختلفی داشته است. در سال 2016 مراسم در زوریخ برگزار شد اما در دو سال اخیر لندن میزبان بوده است.

دسته بندی ها
امسال فرانس فوتبال یک جایزه دیگر اضافه کرده است. برای اولین بار توپ طلا به زنان اهدا می شود که 15 نامزد دارد. از طرفی جایزه ریموند کوپا نیز به بهترین بازیکن جوان سال می رسد.  یکی از بزرگ ترین تفاوت های دو جایزه همین است چرا که فیفا بهترین بازیکن مرد سال، بهترین بازیکن زن سال، بهترین مربی مرد، بهترین مربی زن، بهترین تیم فیفا، بهترین روند ورزشی، جایزه پوشکاش (بهترین گل) ، جایزه بازی جوانمردانه و جایزه ویژه هواداران را اهدا می کند.