مرجع خبري رئال مادريد : خمس رودریگز مثل همه ستاره ها ، به عنوان یک استعداد زودرس خود را مطرح کرد. اولین بازی حرفه ای او در سن 14 سالگی در سال 2006 در انویگادو بود. یک باشگاه در منطقه انتیوکیا در کلمبیا.

اولین خاطره اش از فوتبال تلخ بود چرا که تیمش به دسته دو مسقوط کرد. او سال بعد به دسته اول برگشت و شروع به درخشش در کلمبیا کرد. او در سال 2007 در مسابقات جام جهانی زیر 17 سال به عنوان بهترین بازیکن برگزیده شد. او در آن جا نیز با گلهایش مثل جام جهانی برزیل اثر خود را در مسابقات گذاشت..

در سال 2008 و در زمانی که هنوز سنی نداشت، ساکهایش را بست و به بانفیلد کوچ کرد. در سن 18 سالگی قهرمان لیگ آرژانتین شد تا اولین و آخرین جام باشگاه بوینویس آبرسی را بدست بیاورد. پس از نامش میان بزرگان اروپا مطرح شد و یووه او را می خواست. پس از دو سال حضور در آرژآنتین به پورتو رفت. قیمت او 5.1 میلیون یورو بود. بدین ترتیب این بازیساز چپ پا در روز 6 ژولای 2010 وارد اروپا شد.

در تیم اژدهایان همیشه فیکس بود. در فصل اولش 31 بازی داشت و شش گل زد و به قهرمانی لیگ پرتغال رسید. او سه تا از شش گل ورتو را در فینال مقابل ویتوریا گیمارش به ثمر رساند. سپس با تیم زیر 20 سال کلمبیا قهرمان مسابقات تولون در سال 2011 شد و عنوان بهترین بازیکن را کسب کرد. در همان سال به خواست پکرمن به تیم بزرگسالان کلمبیا رسید.

خامس در پورتو همیشه موفق بود. او دو لیگ را با اژدهایان برد. به طور کلی در پورتو در 107 بازی 32 گل زد و اثر خوبی از خود به جای گذاشت.

باشگاه های اروپایی بزرگ زیادی او را می خواستند اما ناگهان به موناکو رفت. این انتقال با 45 میلیون یورو انجام شد. در آن جا در کنار فالکائو ، کاروالیو ، موتینیو، کوندوگبیا و تولالان درخشید. جامی نبرد اما اثر خود را گذاشت.

مصدومیت فالکائو باعث شد که خامس بیشتر دیده شود. او سال گذشته 37 بازی داشت که 14 گل زد و 14 پاس گل داد. اوج درخشش او در جام جهانی بود و از حالا بازیکن رئال مادرید است.