مرجع خبری رئال مادرید: زین‌الدین زیدان پس از گذشتن 248 از روز از استعفایش، رسما به رئال‌مادرید بازگشت تا سکان‌دار کشتی به گل نشسته کهکشانی‌ها باشد. از گمانه زنی های اولیه تا اعلام خبر رسمی بازگشت زیزو تمامی رسانه های بین المللی تحت الشعاع این موضوع قرار گرفتند. اما در نگاه اول این بازگشت چه پیامدهایی خواهد داشت؟
حمایت رختکن
به جز بیل و سبایوس، هیچ‌یک از بازیکنان فعلی ترکیب رئال مشکل خاصی با مربی فرانسوی ندارند. سبایوس پس از جدایی زیدان رسما علیه او موضع گرفت و گفت که او عدالت را در حقش رعایت نکرده است. بیل هم تنها بازیکنی بود که پس از جدایی زیدان برای او در صفحات شخصی اش پیغام خداحافظی نگذاشت. دو بازیکنی که جدایی‌شان از رئال ضربه آن‌چنانی هم به این تیم نخواهد زد. به جز این‌دو تمامی بازیکنان ترکیب فعلی لوس بلانکوس عاشق زیزو هستند. مثلا چند روز پیش که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد زیدان به رئال برگردد مارسلو در مصاحبه ای عنوان کرده بود حاضر است جانش را برای زیدان بدهد!
تجربه ثابت کرده مربیانی که بتوانند به خوبی رختکن رئال را مدیریت کنند موفق تر خواهند بود. مثال نقضی بر خلاف این ادعا هم سرمربی برکنار شده آرژانتینی تیم سولاری است که مشکلاتی که با ایسکو و مارسلو و برخی دیگر از بازیکنان داشت او را دچار دردسر کرده بود. حتی پیش از استخدام سولاری، رئال تا یک‌قدمی بستن قرارداد با کونته پیش رفت که هنوز نیامده راموس به علت سخت‌گیر بودنش علیه او موضع گرفت و توافق را وتو کرد.

رونق نقل و انتقالاتی
یکی از مهمترین دغدغه ها در حوالی برنابئو، پروژه تغییر نسل تیمی است که موفق شد در 5 سال 4 بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود. اما حالا مهمترین بازیکنان آن تیم یا جدا شده اند یا افت محسوسی داشته اند. مودریچ، مارسلو، راموس و بنزما پا به سن گذاشته اند و از سی‌سالگی عبور کرده اند. در میان بازیکنانی که کمتر دچار جبر سنی فوتبالی هستند نیز بازیکنانی چون کروس، بیل، کاسمیرو و واران حتی شبحی از فصل گذشته نیستند. بحث خروج کریستیانو رونالدو از ترکیب و ضعف مشهود تیم در گل‌زنی هم که قصه ای تکراری شده است. پس خرید بازیکن برای این تیم از نان شب هم واجب تر می‌نماید.
اما بازگشت زیزو چه تاثیری در این مساله خواهد داشت؟ محتمل ترین گزینه برای هدایت رئال در صورتی که زیدان این مسئولیت را قبول نمی‌کرد ژوزه مورینیو بود. اما با آمدن او یکی از خرید های کهکشانی محتمل تابستانی تیم از همین حالا منتفی می‌شد و هازارد که با او به مشکل خورده بود به رئال نمی‌آمد. اما حالا نه تنها خریدنش خیلی محتمل به نظر می‌رسد، بلکه او شیفته زیدان است و بارها به این مساله اذعان داشته است. زمانی که هازارد در لیگ فرانسه بازی می‌کرد کسی او را نمی‌شناخت و زیدان در زمان مورینیو در رئال پست مدیریتی داشت، زیزو به مسئولان رئال توصیه اکید کرد که هازارد و واران خریداری شوند که در آن مقطع در نهایت فقط واران خریداری شد. حالا زیزو و هازارد می‌توانند بالاخره در تیم محبوبشان به هم برسند.
انگیزه و روح تیمی
یکی از مهمترین مشکلات رئال مادرید پس از ماه سیاهی که به از دست دادن سه جام منجر شد، فقدان انگیزه بود. شاید نتیجه دیدار اخیر لالیگایی این تیم گول‌زننده باشد اما پیش از به ثمر رسیدن گل اول رئال، وایادولید یک گل زد، گل مردود زد، تیرک دروازه را به لرزه درآورد و چیزی نمانده بود تا فاجعه تکمیل تر شود. شانس کسب جام در ادامه فصل برای رئال عملا از دست رفته اما این تیم بی انگیزه بعید نبود کسب سهمیه چمپیونزلیگ فصل آینده را هم از دست بدهد. بیش از ده بازی تا پایان لالیگا باقی مانده است و این تیم باید برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان به جنگیدن ادامه دهد.
حالا ورود زیزو می‌تواند برای بازیکنان بمب انگیزه باشد. بازیکنانی مثل ایسکو و مارسلو که جایی در اندیشه های سولاری نداشتند حالا باید خود را نشان بدهند. حتی جنگ ماندن در ترکیب رئال در فصل آینده و بحث تمدید قرارداد هم می‌تواند عامل مهمی برای ادامه فصل کهکشانی های تیم باشد.
کنترل قدرت فلورنتینو!
زیدان از معدود سرمربیان تحت مدیریت پرز در رئال مادرید است که هرگز به این مدیر باج نداده است. پس از فینال کیف و فتح سومین قهرمانی پیاپی در اروپا، او به اولین سرمربی تبدیل شد که خودش استعفا می‌دهد و توسط پرز اخراج نمی‌شود(البته اگر کاماچو که حضورش به ماه نرسید را حساب نکنیم!). زمانی که رئال با جذب کپا آریزابالاگا دروازه بان فعلی چلسی و وقت بیلبائو تنها یک امضا فاصله داشت، زیدان این خرید را وتو کرد و خرید این دروازه بان را بی احترامی به ناواس و کاسیا تلقی کرد. حالا که انتهای آمال و آرزوهای مدیر رئال ساختن استادیومی نوپاست و اهداف او با اهداف هواداران رئال که تشنه موفقیت های ورزشی هستند هم‌خوانی ندارد، به نظر هیچ گزینه ای بهتر از زیدان نبود تا با او مقابله کند.

بهترین گزینه ناموجود!
در میان نام هایی که برای هدایت رئال مطرح شده بودند هر کدام ضعفی بزرگ داشتند. پوچتینو هرگز در تیمی به بزرگی رئال کار نکرده بود و حتی در تاتنهام هم از فتح جام عاجز بود. یواخیم لو سرمربی ملی بود. این یعنی تمرین مقطعی به جای دو جلسه در روز هر7روز هفته! فشار یک تورنومنت به مدت یک ماه کجا و ماراتن لیگی در حد لالیگا کجا. مورینیو جمله معروفی دارد که می‌گوید بازی برای من از کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی شروع می‌شود و تا کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی ادامه دارد. آیا تجربه یواخیم لو برای هفته ای چهار کنفرانس مطبوعاتی با رسانه های بی رحم اسپانیایی هم‌خوانی داشت؟ هیچ تضمینی نیست. یورگن کلوپ گزینه خوبی به نظر می‌رسید اما گرفتن رضایت از لیورپول امری محال می‌آمد. آلگری یادآور خاطرات کاپلو می‌شد که شاید تیم را قهرمان می‌کرد اما سبک تدافعی اش به دل هواداران کمال‌گرای برنابئو خوش نمی‌آمد. و در نهایت مورینیو که عملا برچسب مربی اخراجی به پیشانی‌اش چسبیده بود و در هر دو تجربه اخیرش، با بازیکنان تیمش در چلسی و رئال به مشکلات عدیده ای برخورده بود، هنوز نیامده، حمایت برخی بزرگان رختکن رئال را نداشت. سرخیو راموس، مارسلو ویرا، کارواخال(مورینیو او را به لورکوزن فرستاد و به جایش آلتینتوپ و اسین را در پست دفاع راست به کار گرفت) و … احتمالا تاب حضور ژوزه را نداشتند.
اما بر خلاف همه گمانه زنی ها، زیزو، زورو وار، سر از تاریکی درآورد و پس از اینکه به اولین مرتبه درخواست فلورنتینو پاسخ منفی داد، در نهایت با پیوستن به این پروژه موافقت کرد.
شایسته سالاری
یکی از مهمترین ویژگی های مثبت زیدان شایسته سالاری اوست. بازیکنی مثل کروس، با این سطح از بازی باید خواب بازی کردن در ترکیب اصلی تیم زیدان را ببیند و این در دوره قبلی حضور زیزو ثابت شده بود. مثلا در دیدار مقابل پاریسن‌ژرمن در سومین قهرمانی متوالی، گرت بیل از روی نیمکت بازی وازکز را تماشا کرد. خامس رودریگز آخرین خرید کهکشانی پرز تا به امروز، ناآماده بازی داده نمی‌شد. این شاید بهترین خبر برای بازیکنان آماده ترکیب فعلی و اولتیماتومی برای بازیکنان افت کرده تیم باشد. در نهایت سود این اتفاق عاید قوهای سپید خواهد شد.
همه مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد، بیشتر جنبه کوتاه مدت داشتند و مانند هر اتفاق مرتبط با فوتبال، تنها گذر زمان بهترین قاضی انتساب زیزو خواهد بود. او با این انتخاب ریسک بزرگی کرد و باید صبر کرد و دید مرد افسانه ای برنابئو از پس این چالش هم برخواهد آمد یا خیر. بدون شک کمترین تاثیر حضور مهمترین چهره معاصر تاریخ پر افتخارترین تیم فوتبال جهان، بازگشت اعتبار به این تیم خواهد بود. از حالا روی رئال مادرید زیدان به عنوان یکی از مدعیان قلع و قمع جام ها در فصل بعد حساب کنید!
امیرحسین آقایی