مرجع خبری رئال مادرید : فرض کنید شما یک نوجوان 14-15 ساله هستید. سه ماه تابستان بیکار هستید پس باید طوری خودتان رو سر گرم کنید. پول هم در جیبتان ندارید پس تفریح لاکچری ندارید. شما هستید و یک گوشی موبایل. چه کار می کنید؟ معلوم است، پول تو جیبی هایی که پدرتان برای خرید آب نبات چوبی به شما داده را جمع می کنید و بسته اینترنتی موبایل می خرید.

هر چند که هیچ گونه سواد در حوزه زبان انگلیسی ندارید، اما رو که دارید و قدرت تخیلتان هم بالاست. پس تلاش می کنید تا ادمین یکی از کانال های تلگرامی شوید. شما حالا باید خبرهای (به ظاهر) درجه یکی بسازید تا روی دور باشید، شیر شوید، عضو بگیرید و درآمدزایی کنید. خوشبختانه مخاطب ساده لوح و ساده انگار هم یک لنگه پا ایستاده تا خبرهای شما را پخش کند و شما را معروف کند.

دستورالعملی که شما برای ساخت خبرهای به ظاهر درست اما در باطن متوهمانه دارید، همین است: (چون هیچ سوادی در انگلیسی و اسپانیایی ندارید):

1- نام خبرنگارها و سایت های مختلف اسپانیایی، فرانسوی، انگلیسی … را یاد بگیرید. حتی اگر حال این کار را ندارید هم کافی است که ساخت اسامی اسپانیایی را بلد باشید. مثلا اگر می خواهید یک خبرنگار اسپانیایی اسم ببرید حتما باید اسامی نظیر “خوزه” یا “سانچز” داشته باشد.

2- مدام تاکید کنید که رسانه ای که از آن منبع را نقل کردید، معتبرترین رسانه است. مثلا بگویید که لوپاریزین نزدیک ترین رسانه به باشگاه پاریسن ژرمن است (در حالی که این رسانه یکی از زردترین رسانه های فرانسه است و چندین درجه از نشریاتی نظیر اکیپ و فرانس فوتبال پایین تر است) ادعا کنید که جوزپ پدررول هر روز با فلورنتینو پرز فالوده می خورد و با هم نسبت دور فامیلی دارند، مدام ارزش خبری خود را با ایجاد جو هیجانی بیشتر کنید چون مخاطب ساده لوح و ساده انگار که او هم تخصصش در زبان اسپانیایی یا انگلیسی بدتر از شماست، ساده تر گول می خورد چون اگر این قدر ساده لوح نبود، قطعا صحت مطالب شما رو چک می کرد. پس وقتی می دانید که مخاطب ساده انگار است تا می توانید از او سوء استفاده کنید.

3- با توجه به این که اندازه علف گاو از زبان سر در نمی آورید، کافی است که یک جمله انگلیسی ببینید که در آن اسم های آشنا دیده می شود. مثلا وقتی “زیدان” رو می بینید سریع ادعا کنید که او قصد استعفا را دارد. وقتی نیمار و بارسا را در یک جمله می بینید، ادعا کنید که این دو با هم توافق رسیده اند. وقتی راکیتیچ را می بینید ادعا کنید که او هم قرار است بخشی از انتقال شود و …

4- اگر حتی در این حد هم زبان بلد نیستید،  رویاهایتان را با ذکر منبع به واقعیت تبدیل کنید. مثلا بنویسید ESPN: نیمار به رئال مادرید پیوست (خبری که هرگز در این تابستان در این رسانه آمریکایی منتشر نشد)

5- البته این چرخه بدون تردید بدون مخاطبان ساده انگار تکمیل نمی شود. مخاطبانی که وقتی وارد این کانال ها می شوند انگاروارد جهان و دنیایی دیگر شده اند و به محض دیدن این اخبار بدون آن که در مورد آن تردیدی کنند و صحت آن را بررسی کنند بین بقیه پخش می کنند تا این چرخه دروغ سازی تکمیل شود.

نمونه اخبار توهمی، کذب و بی منبع که در ساعات اخیر در برخی کانال های تلگرام منتشر شده است:

  • خوزه فلیکس دیاز (مارکا):
    بعد از شکست فلورنتینو پرز در جذب پوگبا ، زیدان درحال آماده شدن برای استعفا دادنه !!! (چنین توئیتی از جانب خوزه فلیکس در سایت مارکا رویت نمی شود. تنها مطلب مربوط به مقاله ای از اوست که صبح منتشر شده و هیچ نشانه ای از کلمه استعفا در آن نیست).
  • خاوير هراز (كادنا سر) :”رئال برای فروش خامس فقط پول ميخواد ، اون ميتونه تو رئال بمونه چون با مصدوميت آسنسيو ممكنه بهش فرصت برسه.” (در صفحه توئیتر این خبرنگار چیزی ندیدیم شاید در جای دیگری باشد!)