سلام. بی مقدمه برم سر اصل مطلب. امسال بازیکنایی مثل دی ماریا و خدیرا شانس جدایی دارن.

این دو ماهه تو هر خبری که آقا حامد در موردشون میذاشت، تقریبا همه ی شما دوستان مخالف سرسخت فروش این دو تا بازیکن بودید، مخصوصن خدیرا که همه میگن اگه ژابی نباشه فقط خدیرا میتونه جاشو پر کنه.

ولی من کاملا مخالف این نظرات هستم و موافق رفتن خدیرا و دی ماریا. دلایل خودمو هم مینویسم:

بعضی بازیکنا زمان مورینیو اومدن یا از قبل تو تیم بودن که بیشتر بازیا هم برای رئال خوب بازی میکردن. مثل اوزیل و خدیرا و آربلوا و هیگواین. ولی مشکل این بازیکنا این بود که تو بعضی بازیای مهم گند میزدن و باعث باخت یا حذف رئال میشدن. مثلا بازیای رفت و برگشت نیمه نهایی دو فصل پیش جلوی دورتموند هیگی و اوزیل افتضاح بودن. یا مثلا خدیرا همیشه دریبل زیاد میخوره. اگه دقت کنید این سه ساله جلوی بارسلونا فقط خدیرا و مارسلو زیاد دریبل میخوردن. همین خدیرا تو فینال جلوی اتلیتیکو نزدیک بود دسیما رو ازمون بگیره. با اون قد و هیکل نتونست بالا سر بازیکنی که از خودش کوتاه تر بود هد بزنه!!

مشکل این بازیکنا اینه که تک بعدی هستن و فقط تو یه فاز خوبن. هیگی فقط گلزنی بلد بود و وقتایی که بهش پاس نمیدادن یا موقعیتا رو گل نمیکرد نه میتونست دریبل کنه نه موقعیت برای خودش و بقیه بسازه و در نتیجه محو میشد. اوزیل فقط پاس گل بلده و نه شم گلزنیش خوبه نه پرسش نه دوندگی و شوتزنی. پس جلوی تیمایی مثل دورتموند کم میاره و وسط زمینو دودستی میده به هافبکای دونده و فیزیکی و در عین حال طراح و تکنیکی مثل گوندوغان.

فصل قبل که تو ترکیب رئال بازیکن یک بعدی نبود، ما دو تا جام مهم بردیم.هر 10 بازیکن ترکیب (جز دروازه بان) هم تو کارای دفاعی خوبن هم تو فاز هجومی. مربع بی بی سی دی ماریا هم خوب گل میزنن هم خوب پاس گل میدن هم خوب پرس میکنن.

خدیرا هم فقط دوندگیش خوبه. نه تکنیک داره نه پاس نه سرعت نه قدرت سرزنی نه شوت نه حتی جاگیری و هوش دفاعی. اگر دقت کنید بعضی هافبکا مثل خدیرا یا پوگبا هستن که پستشون هافبک وسط و هافبک دفاعیه. ولی تو کل 90 دقیقه جلوی محوطه جریمه ی حریف هستن و همیشه پشت شون خالی میمونه و باید بقیه ی هافبکا اینا رو پوشش بدن. اگه خوب نگاه کرده باشید تو جام جهانی خدیرا از وقتی بهتر شد که شواین اشتایگر به ترکیب برگشت و پشت سر خدیرا بازی کرد. مثل ژابی که زمان مورینیو پشت خدیرا رو جمع میکرد.

تجربه مون ثابت کرده که وقتی خدیرا تنها هافبک دفاعی تیم باشه و کسی پشت سرشو پوشش نده، بازی رئال فاجعه میشه. مثل فینال چمپیونزلیگ جلوی اتلتیکو یا اوایل فصل قبل که ژابی نبود و خدیرا زوج ایارا یا مودریچ میشد و تو همه ی این بازیا وسط زمین رو به حریف کادو میداد و مدافعین میانی هم موقع حملات حریف تنها میشدن و مجبور میشدن بکشن جلو تا پرس کنن و تیم گل میخورد.

مهم ترین خصوصیت یه هافبک میدون داری و رهبریه که خدیرا ثابت کرده نداره. این خصوصیت رو بازیکنایی مثل کروس، ژابی، ژاوی (تو زمان اوجش)، زیدان، پیرلو و … دارن که باعث میشد وسط زمینو کنترل کنن و هافبک های حریف خنثی بشن. و از همه مهم تر این که بزرگترین خصوصیت هافبک های دفاعی موقع دفاع کردن، جاگیری و توپ گیری و کم دریبل خوردنه که این عناصر هم تو خدیرا به شدت ضعیفن. هافبک دفاعی ها یا هافبک وسطهای تاپ تاریخ مثل ژابی یا ردوندو یا ویرا علاوه بر قدرت بازیسازی توپ گیرهای خوبی بودن و پشت دفاع وسطها رو پوشش میدادن. ولی تا حالا خدایی چند بار دیدید که خدیرا از بازیکنای تکنیکی و سرعتی جا نمونه یا مثلا بیاد پشت سر پپه و راموس و وارانو پوشش بده؟؟ خیلی وقتا هم پشت محوطه جریمه ی رئال خطا کرده و کاشته به حریف داده. و از همه عجیب تر این که خدیرا با این همه قد و هیکل حتی سرزن خوبی هم نیست. اگه نگاه کنید، ژابی با وجود قد کوتاه ترش خیلی بهتر از خدیرا توپ های هوایی رو دفع میکنه!!

 

و اما دی ماریا. دی ماریا هافبک کاملیه. دوندگی و توپ گیری یه هافبک وسط رو داره به علاوه ی سرعت و تکنیک یه بال کلاسیک و پاس های یه هافبک شماره 10 ولی خیلی معایب هم داره که کروس و جیمز ندارن. دی ماریا خیلی نوسان داره. خیلی وقتا که تیم زود گل نمیزنه، استرس میگیره و هی دریبل ها و سانترهای عجولانه و بدون فکر انجام میده. زودرنج هم هست و سالی چند بار با دلیل یا بی دلیل قهر میکنه!! ولی کروس و جیمز هیچ کدوم از این مشکلات رو ندارن و درسته که سرعت و استارتهای دی ماریا رو ندارن ولی تو بقیه ی چیزا بهترن. دی ماریا عالیه ولی اگرم بره رئال افت نمیکنه. خود دی ماریا افت و ضرر میکنه.

 

در کل من دوست دارم خدیرا حتما بره و ودی ماریا بمونه ولی نه به هر قیمتی. دوست دارم نظر شما رو هم بدونم. هم در مورد این دو تا بازیکن، هم در مورد حرفای خودم تو این مقاله.

علی نامبر7