مرجع خبری رئال مادرید : هواداران رئال مادرید، استیو مک منمن 48 ساله را به خاطر لبخند ابدیش، به خاطر مدل موهای بور و فرفری اش و مهمتر از هر چیز به خاطر دو گلی به یاد دارند که به رئال مادرید کمک کرد تا شخصیتش در اروپا را گسترش بدهد.

مک منمن در فینال هشتمین چمپیونزلیگ در پاریس روی گل دوم بی نظیر کار کرد و با استارتی فوق العاده کانیزارس را جا گذاشت و با ضربه چیپ در نیوکمپ مقابل بارسا در نیمه نهایی چمپیونزلیگ به نهمین قهرمانی رئال کمک کرد تا در هر دو جام نقشی کلیدی ایفا کند.

“ماکا” هافبکی بود که سعی کرد از سبک کلاسیک انگلیسی خارج شود. نه ارسال پاسهای بلند را دوست داشت و نه زیر توپ زدن را. به دنبال کار کردن با توپ بود، تکنیک و هوش بالایی داشت و در خدمت تیم بود. به همین خاطر توانست بخشی از رئال مادریدی باشد که با لورنزو سانز متحول شده بود و به همین خاطر بخشی از رئال مادرید کهکشانی ها بود که نهمین چمپیونزلیگ را بردند و ستارگانی نظیر فیگو، زیدان، رائول، کاسیاس، روبرتو کارلوس و … را داشتند. او در فینال گلاسیکو به عنوان ذخیره فیگو به زمین آمد و در لحظات آخر برای تحمل فشار به تیم کمک کرد. بدین ترتیب مک منمن به اولین بازیکن تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل شد که در تیمی خارج از جزیره قهرمان اروپا می شود و در کنار کوین کیگان و جان چارلز به یکی از بهترین بازیکنان تارخی بریتانیا تبدیل شد که در خارج از این کشور بازی کردند.

مک منمن در سال 1999 به صورت رایگان از لیورپول خارج شد. بی تردید این هنر لورنزو سانز بود که او را راضی کرد تا قراردادش را با سرخ ها تمدید نکند و بدین ترتیب رایگان به رئال مادرید پیوست. بارسا سعی کرد که لیورپول را اغوا کند و برای روبدنش از دست رئال مادرید سه هزار میلوین پزو پیشنهاد دادند اما فن خال خرید وی را وتو کرد رچ اس که حس می کرد شرایط بدنی خوبی ندارد و گلزن نیست. در لیورپول محبوبش قهرمان جام حذفی و جام اتحادیه شده بود اما در رئال شکوفا شد و توانست دو چمپیونزلیگ، ی.ک جام بین قاره ای ، یک سوپرجام اروپا و دو لالیگا ببرد. در سال 2003 و پس از قهرمانی لالیگای 29 از رئال جدا شد. استیو و رونالدو تنها غایبان جشن رسمی قهرمانی بودند که روز بعدش در شهرداری و شورای شهر برگزار شد.

مک منمن در رئال مادرید در 152 بازی 16 گل زد و 31 پاس گل داد. بعد از آن به منچسترسیتی رفت اما فصل دو سال در این تیم دوام اورد .تصمیم گرفت که در سن 33 سالگی بازنشسته شود. تمایلی به مربیگری نداشت و به عنوان مسفر تلویزیونی در شبکه های مختلف نظیر بی تی اسپورتز و ESPN مشغول به کار شد.  “ماکا” تقریبا نیمه اسپانیایی شناخته می شود. او در مایورکا با همسرش ویکتوریا ادواردز ازدواج کرد و از 14 سال پیش در سون ویدا ویلایی خریده اند که در تابستان ها به آن جا می روند. ماکا بر خلاف خیلی از بریتانیایی های دیگر می تواند ادغا کند که در فوتبال اسپانیا موفق بوده و درخشیده است.