مرجع خبری رئال مادرید : لوکا مودریچ هافبک کروات رئال مادرید به بهانه لالیگای 34 مصاحبه مفصلی با نشریه کروات اسپورتسکه نووستی داشت.

چه حسی از قهرمانی لالیگا داری؟
عالی است. مملو از شادی و رضایت به خاطر دومین قهرمانی ام در لالیگا هستم. در رئال شانزده جام شامل چهار چمپیونزلیگ برده اما از این جام به شکل ویژه ای خوشحال شدم.

شاید به این خاطر که دومین قهرمانی لالیگا در هشت سال برایت بود.
شاید به همین خاطر باشد. قطعا باید لالیگاهای بیشتری کسب می کردیم چون در تورنمنت های دیگر خوب بودیم. اما دیگر گذشته ها گذشته است. باید از حال لذت ببریم و از شرایط فعلی راضی باشیم.

فصل عجیبی به خاطر کرونا بود. چه حسی داری؟
این فرصت را داشتیم تا در طول سال بازی خوبی داشته باشیم و در مقطع پایانی و پس از استراحتی طولانی خیلی خوب کار کردیم. ده برد پیاپی در کنار یک تساوی به خوبی گویای شرایط رئال مادرید است. سوپرجام اسپانیا را در هم ژانویه بردیم و هنوز در نبرد چمپیونزلیگ حضور داریم.

از برتری رئال پس از ماه ها وقفه شگفت زده شدید؟
صادقانه، نه. وقتی در قرنطینه بودیم همگی تمرین می کردیم. با هم تیمی هایم در تماس بودم و مشخص بود که همه با انگیزه تمرین می کنند. این شرایطی غیرمنتظره و جدید بود. می خواستیم فوتبال بازی کنیم. وقتی با هم تمرین می کردیم، رابطه گرمی میان بازیکنان محسوس بود. از با هم بودن لذت می بردیم. طبیعی است که همه چیز خوب پیش می رود.

اما فکر نمی کردی ده بازی پیاپی را ببرید…
باید اعتراف کنم که فکر نمی کردم چرا که می دانیم تیم های لالیگا قدرتمند هستند و سخت است که به چنین روندی برسی.اما تورنمنت شرایط متفاوتی داشت. هواداران نبودند، در استادیوم کوچک تری بازی می کردیم و همه چیز خوب پیش رفت. منسجم بودیم و روی دفاع تمرکز داشتیم و فوتبالی با سطح رقابت بالا را ارائه دادیم.

در مورد برادرت سرجیو راموس که در 695 بازی باشگاهی صد گل زده چه نظری داری؟
دقیقا برادرم است. چه بگویم؟ برادرم سرجیو فوق العاده است. این را به خاطر این که هشت سال با هم رفاقت کرده ایم نمی گویم. خانواده هایمان با هم صمیمی هستند و با هم به تعطیلات می روند اما به این خاطر این را می گویم که موفقیت های فوتبالی زیادی با هم داشتیم. راموس یک صخره 34 ساله است. سطح رقابت خیلی بالایی دارد و وقتی او را می بینی، برای موفقیت انگیزه دارد. رهبر تیم و بهترین مدافع دنیاست. دوران فوتبالش می گوید که چه بازیکنی است.

چه کسی در این فصل بیشتر تو را تحت تاثیر قرار داد؟
نمی توانم به نکته ویژه ای اشاره کنم چرا که بزرگترین قدرت رئال مادرید، تیمی بودنش است. همه به سبک خودشان در قهرمانی نقش داشتند، حتی بازیکنان جدیدی که امدند. جوان هایی مثل وینیسیوس و رودریگو موثر بودند.

انتظارات از هازارد زیاد بود اما خیلی مصدوم شد.
ادن بازیکن فوق العاده ایست. از دیدنش در چلسی لذت می بردم. از وقتی به این جا آمده نتوانسته سلامت باشد. منطقی است که برای بازی کردن و ان دادن ارزشهایش انگیزه داشته باشد. توقعات بالاست و روند هماهنگی طولانی است. او باید صبور باشد. کیفیت بالایی دارد. حقیقتا به دیدنش نیازمند هستیم اما ضروری است که روی فرم باشد. اگر برای حضور در مقابل سیتی آماده باشد، عالی است. در غیر این صورت برای شروع فصل جدید در سپتامبر کاملا آماده خواهد بود.

برای اولین بار بنزما مورد تمجید قرار گرفت.
برای کریم خوشحالم. بالاخره همه چیزی را که ما مدتها در موردش می دانستیم، دیدند. بنزما مهاجم بزرگی است که بازی کردن کنارش باعث افتخار است. درک بازی بالایی دارد، خوب حرکت می کند و حرکت کردنش بین خط دفاع حریف خیلی خاص است. بنزما همیشه تلاش بی نظیری برای تیم انجام می دهد و برایش مورد تمجید قرار می گیرد و کلاس بازیش مورد توجه است.

شاید قبل از این زیر سایه رونالدو بود.
نیازی نیست که بحث کنیم که رونالدو چقدر در رئال مهم بوده است اما این که او دیگر در این جا نیست به این معنی نیست که نمی توانیم انگیزه های قبلی را داشته باشیم. مطمئن بودیم که بدون او هم صرفنظر از توانایی های فردی که داشت، می توانیم قهرمان شویم. تیم همیشه فراتر از هر چیزی است و نیروی بالایی داشتیم.

والورده، وینیسیوس و رودریگو … قدرت جوانان بی نظیر بود.
دقیقا. موج جدیدی از هیجان، طراوت ، قدرت بدنی و عشق را دیدیم که بازیکنان جوان خوبی داشتیم. مربی و باشگاه می دانستند که چه کار می کنند. این به ما انگیزه داد تا ریتم را بالا ببریم. نتیجه اش مشهود بود.

موافق هستی که مرد کلیدی در این دوره جدید، زیدان است؟
بدون شک همین طور است. زیدان کلاس خودش را نشان داده است. نه تنها از نظر فوتبالی بلکه از همه نظر بی نظیر است. زیدان هر بار بیشتر ثابت می کند که چه شخصیت فوق العاده ایست. کافیست که جو درون و پیرامون تیم را ببینیم. به همه آرامش می دهد. رفتار صحیحی با بازیکنان دارد. همیشه برخی ممکن است که کمتر بازی کنند و راضی نباشند اما مربی کاری کرده تا همه بخشی از تیم باشند و شرایط خود را بپذیرند. درون رختکن شخصیت های خوبی حضور دارند.  هیچ کسی نیست که به خاطر خواسته های خودش مشکل ایجاد کند. به قول معروف ” سیب گندیده” در رئال مادرید وجود ندارد. این فاکتور مهمی در تیم است.

تفاوت اولین و دومین دوره زیدان چیست؟
او مربی  کاریزماتیکی است که به خوبی بازیکنان را درک می کند. این را بارها گفته ام و باز هم تکرار می کنم: مطمئنم که زیدان بازیکن خوبی بود و مربی بسیار بزرگی است که به خوبی می داند که چه بگوید و چه زمانی حرف بزند. او به خوبی به بازیکنانش نزدیک می شود. برایش مهم نیست که در مورد روند تیم، بحث تاکتیکی یا تصمیمات صحبت شود. این ویژگی ها مربوط به افراد قدرتمند است. زیدان در دوره دومش به نظرم از همه نظر از قبل حتی بهتر هم شده است. او ویژگی های جدیدی را به تمرینات و تاکتیک ها اضافه کرده است. او را بیشتر درک می کنیم، یک گام به جلو برداشتیم و سعی کردیم در بازی دفاعی بهتر شویم. به خوبی دیدید که در یازده بازی بعد از قرنطینه چه اتفاقی رخ داد.

با این وجود برخی هنوز از او انتقاد می کنند.
در مورد فوتبال چیزهای زیادی دیدم و شنیدم و به همین خاطر از داستان های تخیلی شگفت زده نمی شوم. زمانی که یک نفر خودش را به عنوان مربی جامها ثابت می کند، برای من بامزه است که ببینم کسی به فردی با سابقه و تجربه او شک می کند. زیدان یکی از بهترین مربیان تاریخ رئال رئال مادرید است و از نظر من یکی از بهترین مربیان دنیاست.

هم در دوره اول زیدان و هم در دوره کنونی، آیا از این که زیدان گاهی به تو استراحت می دهد ناراحت می شوی؟
آنهایی که من را می شناسند می دانند که همیشه دوست دارم بازی کنم، چه در تمرینات و چه در بازیها. اما این واقعگرایانه نیست. زیدان همیشه این نظر را داشته که بازیکنان باید شامل سیستم چرخشی شوند تا خستگی شان کمتر شود. قانون کلی در شروع بازیها این است که رئال مادرید هر سه روز یک بار بازی دارد و به همین خاطر باید نیروهایمان را ذخیره کنیم. گاهی این را دوست ندارم اما حق با زیدان است.

در پاییز سال گذشته وقتی در تیم ملی مصدوم شدی بازیکنانی نظیر والورده از فرصت نبودت استفاده کردند و درخشیدند. وقتی در بازیهای مهم نظیر ال کلاسیکوی دور رفت در ترکیب قرار نمی گرفتی به نظر می رسید که جایگاهت در رئال به خطر افتاده است.
اول از همه فصل برایم در همان اولین بازی با ویگو بد شروع شد. در آن جا در دقیقه 56 اولین کارت قرمز دوران فوتبالم را به خاطر یک حرکت عادی دریافت کردم. وقتی به صورت ناخواسته  به حریفی که پشتت است ضربه می زنی چرا باید کارت قرمز بگیری… یک بازی را از دست دادم و مقابل ویارئال نیمکت نشین شدم. بعد از ان در تیم ملی مقابل اذربایجان مصدوم شدم. در سه بازی حضور نداشتم و زیدان مقابل اتلتیکو و بعد از آن گرانادا به من بازی نداد…

اما در دقیقه 34 با مصدومیت کروس وارد زمین شدی و یکی از زیباترین گلهای دوران فوتبالت را زدی.
بله، وقتی ضربه را زدم به چنین حسی نیاز داشتم. نمی خواستم وارد حس ناامیدی شوم. متاسفانه در دومین بازی با کرواسی در  ولز، دوباره دچار مصدومیت شدم.

در ال کلاسیکوی دسامبر دوباره نیمکت نشین شدی…
این تصمیم مربی است و حق با اوست. من از اولین روزی که زیدان را شناختم و در زمانی که دستیار آنچلوتی بود، رابطه خوبی با او داشتم. وقتی سرمربی شد این رابطه ادامه داشت و به پیشرفت بازیم با اعتماد به نفسش کمک کرد. زیدان به من در یکی از اولین مکالمات خصوصی گفت که باید خودباوری داشته باشم چرا که ویژگی های خاصی دارم و شایسته توپ طلا هستم. برایم این حرف خیلی معنا داشت چرا که این اولین صحبتمان بود و فکر کردم که چه صحبت ارزشمندی با من داشته است.

حق با زیدان بود چون دو سال بعد توپ طلا را بردی اما در زمستان شرایط برایت خوب پیش نمی رفت. رابطه خوبی هم با مربی نداشتی. این را همه رسانه ها گفتند.
مصدومیت ها و ریتم مسابقات باعث شده بود تا چنین جوی در رسانه ها ایجاد اما. اما در واقعیت شرایط متفاوت بود. اول از همه این که رابطه خوبی با مربی داشتم. زیدان و من چه زمانی که شرایط خوب است و چه زمانی که نیست با هم صحبت می کنیم. زیدان خیلی صریح با تو حرف می زند تا تو هم خیلی راحت نظرت را بگویی. در ان زمان به او گفتم که نگران هستم. برایم مشکلی نبود اگر من را به عنوان یار فیکس نبودم اما می خواستم ببینم که این مسئله موقتی است یا بلندمدت. خوب تمرین کردم و سعی کردم که در بازیهایم نمایش خوبی داشتم. در رسانه ها مورد تمجید قرار نمی گرفتم اما از عملکردم راضی بودم. می خواستم ببینم که آیا مربی چنین نظری دارد یا نه و آیا چیزی عوض شده است یا نه. در نهایت چیزی که مهم است این است که رئیس تصمیم بگیرد.

چه گفت؟
زیدان به من گفت که از کارم راضی است، تمرکزم را حفظ کنم و باید به این روند ادامه بدهم. به توانایی هایم تردیدی نداشت و فقط  صادقانه به من گفت که در ان زمان دید متفاوتی نسبت به صلاح تیم داشت. این مسئله را پذیرفتم و سعی کردم شرایط را عوض کنم. انگیزه زیادی داشتم تا خودم را ثابت کنم.

کمی بعد همه چیز سر جایش برگشت…
خب، من تردیدی به خودم نداشتم، بقیه شک داشتند. شروع فصل برایم جنجالی نبود چرا که 34 ساله هستم و دو مصدومیت داشتم و یک کارت قرمز ناعادلانه گرفتم. این مسئله ریتم من را متوقف کرد، مثل هر بازیکن دیگری اما اگر 24 ساله بودم نظرات فرق داشت. در سوپرجام نشان دادم که وقتی آماده باشم و ثبات داشته باشم می توانم با چالش های پیش  رو کنار بیایم.

اما در رسانه ها می گفتند که در سطح خودت نیستی.
در وهله اول، باید بگویم که کار رسانه ها را درک می کنم. از وقتی که به رئال مادرید آمدم  با رفتارهای متفاوتی مواجه شدم، گاهی طوری به من تردید داشتند که انگار یک خرید ناکام بودم اما گاهی مورد تمجید و حمایت بودم. همیشه پذیرفته بودم که این بخشی از باشگاه بزرگی نظیر رئال مادرید است که توقعات در ان بالاست. همیشه سعی کردم تمرکزم را حفظ کنم. سعی کردم که آماده باشم، روی کارم تمرکز کنم و بهترین بازیم را ارائه بدهم. اما این فصل حس کردم که برخورد عادلان های با من نمی شود…

بارها گفتی که دوست داری فوتبالت را در رئال مادرید تمام کنی.
چه کسی است که دوست نداشته باشد؟ اما باید ببینیم باشگاه چه می خواهم. رئال مادرید خانه من است اما رئال مادرید بهترین تصمیم را برای باشگاه خواهد گرفت. می دانم که به ندرت هافبک ها تا 35 سالگی در این جا می مانند. اگر رئال مادرید حس کند که گزینه مناسبی نیستم، به گزینه جدایی فکر می کنم. این احساساتم نسبت به رئال مادرید را عوض نمی کند. البته امیدوارم که بتوانم این قانون نانوشته را بشکنم. برای حضور در رئال سخت تلاش کردم و از هیچ چیز ناامید نمی شوم. درون زمین تلاش می کنم تا بمانم.

کمتر از یک سال از قراردادت مانده است، این برایت چه مفهومی دارد؟
فقط می توانم با قطعیت بگویم که تا ژوئن 2021 در رئال مادرید خواهم بود.

و بعد از آن ؟
با توجه به سنم زیاد به بعدها فکر نمی کنم (می خندد) ببینیم چه می شود. مرحله به مرحله فکر می کنیم. می دانم که در شروع فوتبالم نیستم اما به نظرم هنوز سالهایی از فوتبالم مانده است. صد در صد مطمئنم که هنوز می خواهم بازی کنم و انگیزه کافی برای تمرین کردن، جنگیدن و فداکاری برای بردن جامها دارم.

سرجیو راموس 34 ساله است و زیاد در مورد ماندنش در رئال تردیدی وجود ندارد. کار هافبک ها سخت تر است؟
ببینید، نکته کلیدی چیزی است که یک نفر درون زمین نشان می دهد و به سنش ارتباطی ندارد. نمی خواهم که به خاطر اتفاقات گذشته مورد احترام و افتخار باشم اما فکر می کنم که این عادلانه است تا بر اساس چیزی که درون زمین ارائه می دهم، مورد قضاوت قرار می گیرم  و فقط بر اساس نظرات مورد توجه نباشم. من بزرگترین منتقد خودم هستم. در حال حاضر سعی می کنم که ریختم خودم را حفظ کنم. اگر حس کنم که موثر نیستم، اولین نفری خواهم بود که اعتراف می کنم و بازنشسته می شوم.

برخی رسانه های نزدیک به باشگاه رئال مادرید شایعاتی در مورد رفتنت مطرح کردند. با مدیران باشگاه در این باره صحبت نکردی؟
صحبتی نداشت چرا که هیچ تغییری در رفتار باشگاه نسبت به من وجود نداشت. رابطه خوبی با رئال مادرید ، فلورنتینو پرز مدیر باشگاه و خوزه آنخل سانچز داشته ام. به مرور زمان اعتماد دوجانبه ایجاد شده است. رئال مادرید همیشه برایم بالاترین گزینه بوده است. به خوبی در باشگاه من را می شناسند و می دانند که چه تاثیری می توانم بگذارم. هرگز حس نکردم که به من تردیدی داشته باشد.

با باشگاه در مورد آینده ات هیچ صحبتی نداشتی؟
هنوز صحبت نکردیم و عجله ای هم نیست. وقتی که زمانش برسد، برنامه های خود را خواهیم گفت و تصمیم می گیریم. این پروسه طبیعی است و چنین اتفاقی بدون استرس رخ خواهد داد. در حال حاضر اول باید روی رئال مادرید تمرکز کنم و بعد یورو.