مرجع خبری رئال مادرید: هفته گذشته خواکین ساگس مدیر پروژه “کمپوس اکسپرینس” زیر نظر فونداسیون رئال مادرید به ایران سفر کرد تا همکاری خود را با گروه مهام آغاز کند. خواکین روز پنجشنبه به همراه فرامرز پلنگ بد (نماینده کمپوس اکسپرینس رئال مادرید در خاورمیانه)، خوان خوزه گونزالس (مسئول هدفمندسازی برنامه های کمپوس در خاورمیانه)، احسان محمدی (قائم مقام گروه مهام) و محمدحسن دهقان آزاد (مدیر عامل گروه مهام) در کنفرانس مطبوعاتی حضور پیدا کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که شورای فضای مجازی رئال مادرید (که مرجع خبری رئال مادرید نیز در آن عضویت دارد) نیز سوالات خود را مطرح کردند. شرح گفتگوها در این کنفرانس مطبوعاتی را مرور می کنیم:

شروع فعالیت های کمپوس اکسپرینس رئال مادرید در ایران

فرامرز پلنگ بد :”امروز به آرزوی خود رسیدم تا اقدامی را برای کشورم در همکاری با فونداسیون مورد فونداسیون و کمپوس رئال مادرید صورت بدهم.”

خواکین ساگس:”خیلی خوشحالم که در تهران و ایران هستم.دوازده سال پیش پروژه کمپوس اکسپرینس را آغاز کردیم که در حال حاضر در بیش از هشتاد کشور دنیا در حال انجام است، تا کنون شریک مناسبی در ایران پیدا نکرده بودیم. مدتهاست که برای پیدا کردن شریک ایرانی مناسب با آقای پلنگ بد در تماس هستیم. هدف این پروژه آموزش و اخلاق های انسانی است و سعی می کنیم که در هر کشور یک شریک بومی پیدا کنیم تا بتوانیم ارزش های مورد نظر خود را منتقل کنیم. در نهایت آقای پلنگ بد پیشنهاد همکاری با گروه مهام را ارائه کردند. این پروژه از دو بخش تشکیل شده است که بخش مربوط اول مربوط به سفر بچه ها به کمپ والدبباس در شهر مادرید خواهد بود و بخش دوم هم ایجاد کمپی در ایران است. بخش اول در این تابستان اجرا خواهد شد که بچه های بیش از 150 کشور دنیا در این کمپ ها شرکت کنند. همیشه به همه فرهنگ ها، همه مذاهب، فرایض مذهبی(نماز) و تغذیه آنها احترام گذاشته ایم تا بچه های همه کشورها بتوانند فرهنگ های خود را با همدیگر به اشتراک بگذارند.”

خوانخو  گونزالس:”سعی می کنیم که به رشد نوجوانان کمک کنیم. هدف ما این است که استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مشخص کنیم و برای این مسئله به یک کار تیمی نیاز داریم. این جا یک تیم خوب مشغول به کار است و می توانیم این پروژه را پیش ببریم. این تیم شامل خواکین که به ایران سفر کرده، فرامز پلنگ بد که با تلاش خود پروژه را به این جا رسیده و گروه مهام بوده است که اهداف ارزشمندی دارند. امیدواریم که این تیم با هماهنگی به جلو حرکت کند و این همکاری طولانی مدت باشد.”

احسان محمدی :”این پروژه یک سال و نیم پیش آغاز شد، در تابستان 99 تفاهمنامه های اولیه میان طرفین امضا شد. این پروژه بزرگی است که بخش های مختلفی دارد. باشگاه رئال مادرید استانداردهای بالایی دارد و نمی خواستیم از  این چارچوب ها خارج شویم و به همین خاطر برای توافقات نهایی به زمان بیشتری نیاز بود. خوشبختانه در هفته های گذشته به قرارداد نهایی رسیدیم. هدف ما از شروع این پروژه خدمت به وطن و مسئولیتی است که به گردن خود حس می کردیم.”

محمد حسن دهقان آزاد:”پس از مذاکرات روزهای اخیر، قراردادی کوتاه مدت برای برنامه چهار ساله امضا کردیم که قرار است اطلاعات دقیق در روزهای آینده به صورت رسمی از طریق رسانه های رسمی منتشر خواهد شد و همه چیز عملیاتی خواهد شد. هفده سال است که در این باره صحبت می شود. ما تازه در شروع کار هستیم. به دنبال آماده سازی بستری هستیم تا این کار به بهترین شکل آغاز شود. ”

خواکین:«به خانواده ها تضمین و اطمینان می دهیم»

سوال شورای فضای مجازی رئال مادرید: پس از هفده سال شایعات و اخبار متعدد در مورد شروع فعالیت های کمپوس رئال مادرید در ایران، چه تضمینی برای خانواده ها وجود دارد که به این قرارداد و تفاهم اطمینان پیدا کنند؟

خواکین:” اول از همه باید بگویم که فونداسیون رئال مادرید و باشگاه رئال مادرید با هم تفاوت دارند. باشگاه رئال مادرید بیش از یک قرن است که در دو حوزه فوتبال و بسکتبال فعالیت می کند. فلورنتینو پرز مدیر باشگاه رئال مادرید 12 سال پیش به این نتیجه رسید که برای انتقال برنامه های آموزشی و پرورشی رئال مادرید به کل دنیا چیزی ناقص است و به همین خاطر فونداسیون رئال مادرید تشکیل شد.  فونداسیون رئال مادرید در حوزه ورزشی و اجتماعی در کل دنیا فعالیت می کند. من رئیس کمپوس اکسپرینس فونداسیون رئال مادرید در کل دنیا هستم و نماینده فونداسیون رئال مادرید در کل دنیا از طریق من انتخاب خواهد شد. فرامرز پلنگ بد به عنوان نماینده ما در ایران به ما اعلام کرد که گروه مهام می تواند در این پروژه به ما کمک کند. بدین ترتیب فونداسیون رئال مادرید و کمپوس اکسپرینس تمامی تضمین های لازم را در اختیار گروه مهام قرار می دهد تا فعالیت های بنیاد خیریه رئال مادرید را جلو ببرد. آقای پلنگ بد به عنوان نماینده فونداسیون رئال مادرید با گروه مهام در ارتباط است و این تمام تضمینی است که ما می توانیم به خانواده ها بدهیم.”

پلنگ بد:«نمی توانیم مشخص کنیم که بچه ها به تیم بزرگسالان رئال مادرید می رسند یا نه»

سوال: آیا بچه هایی که وارد کمپوس اکسپرینس رئال مادرید می شوند، شانسی برای رسیدن به تیم بزرگسالان رئال مادرید خواهند داشت؟

پلنگ بد:”کمپوس رئال مادرید و باشگاه رئال مادرید هر چند که با هم در تماس هستند اما فعالیت هایی که در ایران انجام می شود، توسط کمپوس اکسپرینس رئال مادرید خواهد بود. هدف ما در کمپوس اکسپرینس، آموزش سبک زندگی، کار گروهی، مسئولیت پذیری، یادگیری از شکست ها به بچه هاست. نمی توانیم مشخص کنیم که بچه ها به تیم بزرگسالان رئال مادرید می رسند یا نه. این مسئله ای نیست که خود بچه ها باید برایش تلاش کنند اما ما اصول اولیه را در کمپوس اکسپرینس به بچه ها آموزش می دهیم.”

خوانخو:”فوتبال ورزشی است که در آن به نظم، تلاش، کار تیمی نیاز است. کاملا اطمینان داریم که اگر بچه ها این ارزشها را رعایت نکنند، هرگز به ستارگان بزرگی در دنیا تبدیل نخواهند و این چیزی است که در این پروژه به آنها آموزش خواهیم داد.12-13 سال است که در ورزش و رشته هایی نظیر راگبی، فوتبال، بسکتبال، هاکی و … فعالیت کرده ام. ارتباط خاصی با باشگاه رئال مادرید دارم اما باید بگویم که فوتبال یک زبان خاص نیست بلکه یک زبان مشترک بین همه کشورهای دنیاست و برای همین به پروژه خود در ایران اعتماد داریم و مطمئنیم که بچه ها می توانند در ورزش رشد کنند.”

خواکین:”فوتبال یک ورزش مردمی است که ارزان ترین ورزشی است که در دنیا وجود دارد چرا که با یک توپ بازیکنان زیادی می توانند مشغول به ورزش شوند و به همین خاطر در کل دنیا به عنوان یک ورزش عام شناخته می شود.”

خواکین:«کودکان باید خودکنترلی و قدرت تصمیم گیری را یاد بگیرند»

سوال: در آکادمی رئال مادرید چه چیزهایی به بچه ها آموزش داده می شود؟ باشگاه رئال مادرید یکی از پیشگامان آموزش پلکانی به کودکان است.

خواکین:”به زمان و برنامه سازی نیاز است. باید رده های سنی مختلفی را تنظیم کرد: نونهالان، نوجوانان، جوانان و … هر دو سال رده سنی تغییر می کند.باید از رده های پایه روی ارزشها کار کنیم و این دقیقا همان کاری است که در آکادمی رئال مادرید انجام می دهیم. به طور مثال در روزهای دوشنبه به کودکان قدرت تصمیم گیری را یاد می دهیم و به آنها می گوییم که در کل زندگی خود مثل زمین فوتبال مجبور هستند که تصمیم های سختگی بگیرند. بنابراین به بچه ها یاد می دهیم که چه تصمیم هایی بگیرند، چه زمانی استپ کنند، چه زمانی پاس بدهند، چه زمانی دریبل بزنند و … سه شنبه ها روی “خودکنترلی” تمرکز می کنیم. داشتن قدرت زیاد بدون توان کنترل آن، اتفاق خوبی نیست. به همین خاطر کودکان باید از کودکی این مسئله را یاد بگیرند. در میانه هفته روی مسائل فردی کار می کنیم و بعد از آن نوبت مسائل تیمی است. با هم حمله می کنیم، با هم دفاع می کنیم، با هم جمع می شویم، با هم بازی را باز می کنیم و تاکتیک ها و تکنیک های تیمی را تمرین می کنیم و در پایان هفته روی رقابت کردن کار می کنیم. اولین اصل، احترام به دیگران و احترام به رقیب است و بعد از آن برای پیروزی وارد زمین می شویم و مهمتر از همه این است که جنبه برد و باخت را داشته باشیم. این اصول کار ماست که با بچه های هشت، ده، دوازده و چهار ساله روی آن کار می کنیم.”

دهقان آزاد:”یکی از اهداف کمپوس اکسپرینس، همزیستی با فرهنگ ها و نژادهای دیگر است و مهم است که کل تیم به فرهنگ های همدیگر اشراف داشته باشند و به همین خاطر بچه ها یاد می گیرند که به عنوان یک کار تیمی، به فرهنگ های دیگران احترام بگذارند.”

سوال: بهترین بازیکن تاریخ آکادمی رئال مادرید چه کسی بوده است؟

خواکین:” برای صحبت در مورد تیم بزرگسالان رئال مادرید این جا نیستم. برای صحبت در مورد فونداسیون رئال مادرید و برنامه های آموزشی و پرورشی برای بچه ها در کل دنیا این جا هستم. در کشورهای مختلف در مورد زیدان، راموس، کورتوا و … از من پرسیده می شود اما من برای صحبت در این باره این جا نیستم. برنامه ما کمک به بچه های ایرانی در همه جای دنیا هست و هیچ وقت به این فکر نمی کنیم که آیا بچه ای که در کمپ ماست، می تواند به یک بازیکن حرفه ای و ستاره تیم بزرگسالان تبدیل می شود یا نه، هدف ما این نیست. برنامه ما کمک کردن به آموزش در زمینه ورزش و ارزش ها در تمام دنیاست.”

محمدی:«هدف گروه مهام، کاشتن بذر امید در دل بچه هاست»

سوال شورای مجازی رئال مادرید: یکی از وجه اشتراک های فونداسیون رئال مادرید و شرکت موهام مربوط به انجام وظایف اجتماعی و فعالیت های عام المنفعه است. چه برنامه ای برای کمک به کودکان مناطق محروم دارید؟

محمدی:”اصلی ترین محرک ما برای شروع این پروژه، اهداف اجتماعی ایست که روی دوش خود حس می کردیم. در دورانی هستیم که همه دنیا به شادی و امید نیاز دارد و کشور ما هم از این قضیه مستثنی نیست. هدف ما انجام اقدامی متفاوت است تا دل خیلی از بچه های وطنمان و بچه هایشان شاد کنیم و بذر امید را در دل خیلی از بچه ها بکاریم تا بچه ها به ما دسترسی داشته باشند و اهدافی که برایشان ترسیم کرده ایم، به ثمر بنشیند.”

دهقان آزاد:”معمولا استعدادهای درخشان جامعه از سطحی رشد می کنند که توان مالی بالایی ندارند و به همین خاطر وظیفه ما یک فعالیت عام المنفعه برای ایرانیان است. هدفی برای بهره برداری مالی از این پروژه نداریم و امیدواریم که بتوانیم به آموزش و پرورش کودکان در این مملکت کمک کنیم.”

پلنگ بد:” این توافق، یک فرصت فوق العاده است،  شرکت مهام نباید در این پروژه تنها باشد و بقیه سازمان ها نیز باید دست به کار شوند. به عنوان مسئول کمپوس اکسپرینس رئال مادرید در کشورهای خاورمیانه در ایران همیشه گفته ام که در ایران، افراد خیر زیادی وجود دارند که می توانند در این پروژه کمک کنند و با شرکت مهام همکاری کنند. پایگاه خبری فاکس تایید کرده است که کمپوس اکسپرینس رئال مادرید بهترین پروژه برای پرورش نوجوان ها با بهترین ارزشهای ممکن است و به همین خاطر این فرصت نباید هدر برود. گروه مهام نباید در این پروژه تنها باشد و همه باید کمک کنند تا بچه ها بتوانند در ایران پیشرفت کنند. من در دوازده کشور مختلف فعالیت کرده ام. پس از یک سال مذاکره و شروع فعالیت ها خیلی مهم است که سازمان های دیگر نیز به شرکت موهام کمک کنند و  اجازه ندهند که این بار مسئولیت سنگین روی دوش این شرکت باشد. با یک گل، بهار نخواهد شد و گروه مهام نباید در این پروژه تنها باشد بیش از صد نفر در یک سال و اندی اخیر روی این پروژه کار کرده اند تا به نقطه امروز برسیم و این کنفرانس مطبوعاتی برگزار شود اما برای ادامه کار به همکاری بقیه سازمان ها نیاز است.”

محمدی:” دست یاری را به سوی همه دوستان، هموطنان، شرکت ها و سازمان هایی دراز می کنیم که قصد اقدام در راستای اهداف اجتماعی خود دارند تا بتوانیم از این فرصت که در اختیار کودکان و فرزندانمان ایجاد شده، استفاده کنیم.”

پلنگ بد:«فعالیت کمپوس رئال مادرید فقط در شهر تهران نخواهد بود»

سوال: آیا برنامه ای برای فعالیت کمپوس رئال مادرید در خارج از شهر تهران دارید؟

پلنگ بد:”ثبت نام 50، 100 یا 200 بچه در تابستان مربوط به کل ایران خواهد بود و فقط مربوط به تهران نیست. مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و … سایر شهرهای ایران می توانند در این پروژه نقش داشته باشند. هیچ کس مقدم تر از افراد دیگر نیست. شروع کار در شهر تهران است چرا که پایتخت ایران است اما این پروژه مربوط به کل کشور است و به همه شهرها سفر خواهم کرد تا همکاری در این فرایند شکل بگیرد. فونداسیون رئال مادرید هیچ محدودیتی برای هیچ فردی ایجاد نمی کند و همه افراد می توانند در این برنامه حضور داشته باشند.”

خواکین:” برنامه ما شروع فعالیت های کمپ در شهر تهران است اما هدف ما این است که بعد از آن همین کار را در شهرهای دیگر هم انجام بدهیم. ما یک پروژه چهار ساله را تعیین کرده ایم که با هم بررسی خواهیم کرد که چه زمانی، کچا و چگونه این فعالیت ها انجام خواهد شد. برنامه ما این است که نه فقط در شهر تهران بلکه در همه شهرهای تهران این کار را انجام بدهیم. این چیزی است که در حال بررسی آن هستیم.”

سوال: چرا بازیکنان آکادمی رئال مادرید به ندرت به تیم بزرگسالان می رسند؟

خواکین:”تکرار می کنم که برای صحبت در مورد تیم بزرگسالان رئال این جا نیستم. می دانم که برای خبرنگاران و رسانه ها جذاب است که در مورد تیم بزرگسالان رئال صحبت کنند اما من برای مسائل مربوط به آموزش و پرورش در این جا هستم. رئال مادرید در طول تاریخش هزاران کودک پرورش داده است. در حال حاضر تیم بزرگسالان رئال مادرید بازیکنانی نظیر لوکاس را از آکادمی خود در اختیار دارد. بسیاری از بازیکنان آکادمی در تیم های کشورهای دیگر فعالیت می کنند. اما من برای صحبت در مورد مسائل آموزشی در این جا هستم. هر سال درخواستهای زیادی برای برگزاری کمپ در کشورهای دیگر به دست ما می رسد و وظیفه من بررسی قابلیت اجرای این پروژه در کشورهای مختلف است. زمانی که حس می کنم که اهداف در یک کشور فقط تجاری است، با پاسخ منفی مواجه می شوند اما زمانی که می فهمم که اهداف آموزشی و اجتماعی را مورد نظر قرار داده اند، پاسخ مثبت می دهم. کشورهایی که بهترین آینده فوتبالی را در دنیا دارند، کشورهایی هستند که بیشترین ارزش را به شهروندان خود می دهند و هر چقدر شهروندان بهتر آموزش داده باشند، اوضاع آن کشور بهتر است. ما به وسیله فوتبال سعی می کنیم که ارزشها را آموزش بدهیم. به همین خاطر خوشحالیم که در ایران هستیم چرا که فکر می کنیم که ایران مثل ما فکر می کند و برای آنها آموزش کودکان برای آینده ای بهتر خیلی مهم است و این مسئله برای ما کلیدی است.”

خواکین:«هرگز در مورد سطح فوتبال در ایران صحبت نخواهم کرد»

سوال: آیا فکر می کنید که سطح فوتبال در ایران در حدی است که بتواند بازیکنانی را در تیمی نظیر رئال مادرید داشته باشد؟

خواکین:”اجازه ندارم تا در مورد کیفیت فوتبال در ایران صحبت کنم. از نظر من فوتبال در ایران مثل همه کشورهای دنیا خوب است. شرایط نه بهتر از بقیه است و نه بدتر بلکه خوب است. وظیفه من کمک کردن به آموزش است. تعیین استراتژی در مورد فوتبال ایران به مسئولین مربوط است ، نه من. هدف من فقط کمک به آموزش در بچه هاست. از طرف فونداسیون کمپوس اکسپرینس رئال مادرید، هرگز، هرگز، هرگز در مورد سطح فوتبال ایران صحبت نخواهیم کرد و فقط در مورد آموزش و پرورش بچه ها صحبت خواهیم کرد.”

سوال: آیا به کودکان ایرانی جدا از فوتبال، آموزش های فراتر از فوتبال نیز داده خواهد شد؟

خواکین :”ما از ابزاری به نام فوتبال استفاده می کنیم چرا که بچه ها دوست دارند فوتبال استفاده می کنند و ما از علاقه بچه ها به فوتبال استفاده می کنیم تا مسائل دیگری را به آنها آموزش بدهیم. در مورد رژیم غذایی، مراقبت از بدنشان، آشنایی با توانایی های فیزیکی خود، مصدومیت های احتمالی، تغذیه مناسب، مراقبت از خودشان، آماده سازی در فیزیوتراپی با آنها صحبت می کنیم و از علاقه آنها به فوتبال استفاده می کنیم تا آموزش های ورزشی و انسانی را در اختیار آنها قرار بدهیم.”

خواکین:«هدف نهایی این است که بچه ها به انسان های خوبی تبدیل شوند، نه فوتبالیست های بزرگ»

سوال شورای مجازی رئال مادرید: آیا کمپوس رئال مادرید جدا از آماده سازی بچه ها، برنامه ای برای این که به والدین بچه ها آموزش بدهد که صبور باشند و عجله نکنند، دارد؟

خواکین:”اول از همه از والدین می خواهیم که خیلی صبور باشند. گام دوم هم این است که خیلی صبور باشند. گام سوم هم این است که خیلی خیلی صبور باشند و بعد از آن اجازه بدهند که بچه کارش را بکند، به او فشار  نیاورد، او را خسته نکنند و احساس ناامیدی و فشارها را به بچه منتقل نکنند و اجازه بدهند که بچه خوشحال باشد، لذت ببرد، بتواند با دوستانش تمرین کند، شکل بگیرد، آموزش ببیند. اگر قرار باشد که بچه به یک ستاره فوتبال تبدیل شود، تبدیل خواهد شد در غیر این صورت می تواند یک معلم خوب، یک پزشک خوب، یک مهندس خوب، یک روزنامه نگار خوب باشد چرا که هدف نهایی این است که او به یک انسان خوب تبدیل شود، همین.”

خوانخو:”خیلی خوشحال می شویم اگر این بچه ها 10-15 سال دیگر به یک ستاره فوتبال تبدیل شوند اما خیلی خوشحال تر خواهیم شد اگر به انسان های خوبی تبدیل شوند.”

پلنگ بد:” اعتماد به ایران اشتباه نیست چرا که ایرانی ها همیشه می خواهند بهتر شوند. ایرانی ها با کمترین استانداردهای ممکن، ستارگان بزرگی را به دنیای فوتبال معرفی خواهند کرد. به جوان های ایرانی اعتماد کنید و اجازه بدهید که آنها فوتبال بازی کنند. از یادگیری و فوتبال بازی کردن جوانان خود لذت ببرید. آنها را کنترل کنید اما به آنها فشار نیاورید و سعی نکنید که آنها را خسته کنید. والدین باید به بچه ای که به فوتبال علاقه دارد، کمک کنند. اگر بچه ای دوست دارد فوتبال بازی کند، به او فشار نیاورید که دکتر شود چرا که قطعا به پزشک خوبی تبدیل نخواهد شد. اگر بچه ای می خواهد دکتر شود، به خاطر علاقه شخصی او را به سمت فوتبال هل ندهید. اجازه بدهید که این بچه به انسان خوبی تبدیل شود.”