مرجع خبری رئال مادرید : به نظر می رسد که در فوتبال مدرن، خط هافبک مهمترین بخش بازی است و اهمیت آن از خط دفاع و دروازه بیشتر است. در حقیقت سبک بازی تیم را هافبک هایش تعیین می کنند. در اوایل قرن 21 و در دوران حضور گواردیولا در بارسلونا و دل بوسکه در تیم ملی اسپانیا، هماهنگی خوب ژاوی، اینیستا و بوسکتس در کنار هم  و سبک تیکی تاکا باعث شده بود تا این خط هافبک به محبوبیت زیادی برسد اما در 7 سال اخیر خط هافبک رئال مادرید شامل کروس، مودریچ و کاسمیرو ورق را کاملا برگردانده است. در حقیقت این مثلث را می توان نماد ثبات دانست چرا که سالهاست که کنار هم بازی می کنند و هر کدام یکی از ستارگان کلیدی ترکیب رئال مادرید هستند.

اگر بخواهیم نقش مهم هافبک های بارسلونا را بدانیم کافی است که به مسیر این تیم پس از جدایی اینیستا و ژاوی نگاه کنیم. در حقیقت بارسا در سالهای اخیر کاملا از هم پاشیده شده است و ناکامی های این تیم به خصوص در اروپا به دلیل از دست دادن هافبک هایشان است. مثلث خط هافبک این تیم در تیم ملی اسپانیا و بارسلونا مجموعا یک جام جهانی، دو یورو بردند و در لالیگا و چمپیونزلیگ نقش مهمی داشتند. بوسکتس نقش تخریبی و دفاعی را در این تیم داشت، ژاوی بازیسازی می کرد و نقشه پردازی می کرد و اینیستا نیز با حرکات جادویی خود در میانه زمین توپ را به مهاجمان می رساند و موقعیت می ساخت. البته در تیم ملی اسپانیا  ژابی آلونسو نیز در کنار این سه نفر قرار می گرفت.

حالا کاسمیرو، کروس و مودریچ به خط هافبکی اسطوره ای در رئال مادرید تبدیل شده اند. در دورانی که رئال مادرید با رفتن رونالدو و از هم پاشیدن مثلث بی بی سی قوای هجومی سابق را ندارد، وظیفه این سه نفر سنگین تر است و آنها به خوبی از پس این وظیفه بر آمده اند. کروس و مودریچ قبل از پیوستن به رئال مادرید هافبک هجومی بودند اما هر دو پس از حضور در این تیم با نقش جدید خود کنار آمدند و به هافبک میانی های درخشانی تبدیل شدند. رئال در این سالها گاهی از بازیکنانی نظیر ایسکو و والورده هم در کنار این سه استفاده کرده است اما نقش آنها همیشه ثابت بوده است.

کاسمیرو بهترین فصل دوران فوتبالش را سپری می کند که از قدرت بدنی اش استفاده می کند و به حملات اضافه می شود. او البته صرفا یک هافبک تخریبی نیست بلکه در بازیسازی هم نقش مهمی دارد و یک رهبر در حملات است. تونی کروس مغز متفکر تیم است که توپ را حفظ می کند و به منطقی ترین شکل میان هم تیمی هایش تقسیم می کند و مودریچ نقش جادوگر را دارد که با کارها و رفتارهای ناگهانی خود حریف را شگفت زده می کند. کروس در بازی رئال مادرید و لیورپول با یک پاس خط کشی شده و بی نظیر برای وینیسیوس گل اول را ساخت و شب درخشانی را از خود به جای گذاشت. تونی هموطنش کلوپ را کاملا مقهور خود کرد. کروس در این فصل با 725 پاس صحیح در چمپیونزلیگ رکورد دار بوده است و روبن دیاز با 611 تا اختلاف قابل توجهی با او دارد. رودریگو هرناندز با 596 ، مودریچ با 587 ، پیانیچ با 547 و واران با 536 پا صحیح در رده های بعدی هستند.  کروس در بازی رفت رئال و آتالانتا با 139 پاس صحیح آمار درخشانی داشت. او در بازی مقابل اینتر در 24 نوامبر هم 135 پاس صحیح داشت. البته در میان لیگ های اروپایی در این فصل رکورد در اختیار زوبلدیا بود که 145 پاس در ترکیب سوسیه داد مقابل تیم رایکا داد.