مرجع خبري رئال مادريد : زندگی مردم شهر .37 هزار نفری دون بنیتو در باداخوز زمانی عوض شد که خیل مانزنوی 30 ساله برای قضاوت ال کلاسیکو انتخاب شد و پس از بیکاندی گاریدو تبدیل به جوان ترین داور ا کلاسیکو شد.

دوران قضاوت خیل مانزنو خیلی سریع جلو رفت. به سرعت پله های ترفی را با پنج سال حضور در دسته چهارم طی کرد و در سن 22 سالگی به دسته سه رفت. در سن 25 سالگلی به دسته دو رفت و در سن 28 سالگی به لالیگا رسید تا پس از اوندیانو با 27 سال سن ، تبدیل به جوانترین داور تاریخ لالیگ شود. او لیسانس “منابع طبیعی” از دانشگاه سالامانکا دارد و دو پین نامه داشته است : یکی در زمینه جلوگیری از خطرات کاری و دیگری در ارتباط به منابع تجدید پذیر در مهندسی انرژی. او به همراه همسرش یک شرکت در زمینه صنعت کشاورزی ره اندازی کرده است اما پس از حضورش در لالیگا ترجیح می دهد که وقتش را بیشتر روی داوری بگذارد. خودش می گوید :” کل عمرم به این فکر کردم که بهترین داور شوم.”

او یک سال پس از انجام اولین قضاوتش در لالیگا انگلیسی را به طور کامل فرا گرفت چرا که می خواست داور بین المللی شود. در پایان 2013 با 29 سال سن تبدیل به جوان ترین داور اسپانیایی شد که بین المللی می شود.

او خودش می گوید که هر داور درون زمین باید تبدیل به یک روانشناس شود. از نظر بدنی شرایط خوبی دارد. فصل گذشته پس از قضاوتش در بازی بتیس – اتلتیک مدتی محروم شده بود : دو پنالتی به سوت بتیس را نگرفت و یک پنالتی اشتباه را بر علیه آنها سوت زد و از سویی بتیس را 9 نفره کرد.شروعش برای رئال هم خوب نبود. اولین قضاوتش برای رئال در سال 2012 بود که به اشتاه گل سالم بنزما را مردود اعلام کرد و پنالتی نوزا روی کاک ارا نگرفت تا رئال با نتیجه یک بر صفر از بتیس ببازد.

این اشتباهات مانع از اعتماد سانچز به او نشده است. گفته می شود که گزینه اول برای قضاوت این بازی مارتینز مونوئرا بوده است اما پس از آن که نام وی لو رفته است، آرمینیو ناراحت شده ، خیل مانزانو را برگزیده است. او داور بازی رئال – کوردوبا در همین فصل بود.