قبل از هرچیز از دوستان فوتبالی و مخصوصا رئالی های عزیز به خاطر دانش کم فوتبالی و درک کم تاکتیکی و همچنین خطاها و اشتباهات املایی و نگارشی عذر خواهی میکنم.

ماه ژانویه و تعطیلات نیم فصل فوتبال اروپا نزدیک  است و طبق انتظارات شایعات پیرامون باشگاه های فوتبال ومخصوصا باشگاه های درجه یک مثل رئال مادرید و همینطور بازیکنان کوچک و بزرگ پیرامون این تیمها مطرح میشوند و روز به روز بیشتر.

اما یکی از مطرح ترین بازیکنانی که نامش این روزها به رئال مادرید لینک شده کسی نیست جز مارکو رویس آلمانی.

البته اگر رئال رویس را از دورتموند خریداری کند این انتقال بعید است در ژانویه انجام شود و احتمالا در تعطیلات تابستانی خواهد بود.

رئال هنوز به فصل نقل و انتقالات نرسیده کار انتقال 3 بازیکن را که مطرح ترین و پر سر صدا ترینشان هم مارکو آسنسیو (اگر درست نوشته   باشم) از تیم مایورکا است تمام کرده است.

هر سه این بازیکنان زیر 19 سال سن دارند و همه به آیندۀ آنها امید دارند و فعلا هم بعید است به این زودیها آنها را در ترکیب اصلی رئال ببینیم.

بازیکن چهارم هم که انتقالش قریب الوقوع به نظر میرسد از برزیل می آید.اما لوکا سیلوا که اوهم  جوان است و 21 سال دارد و بیشتر هم یک خرید اورژانسی به نظر میرسد،  شانس بیشتری برای حضور در نیم فصل دوم در ترکیب رئال خواهد داشت (حداقل روی نیمکت).

به هر حال خدیرا رفتنی به نظر میرسد و به ایارا هم نمیشود اعتماد کرد.ایسکو هم حیف است که در پست هافبک دفاعی استعدادش به حدر برود. اما این بازیکنان چه بیایند و چه نه، در مقابل انتقال احتمالی رویس خریدهای کوچکی به نظر می آیند.

اما سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا رئال به رویس نیاز دارد و آیا با توجه به ترافیک بازیکنان هم پست رویس در رئال این انتقال جدا از مسائل اقتصادی از جهت تاکتیکی و حتی روحی روانی بازیکنان، انتقال درستی به نظر میرسد؟

در اینکه رویس بازیکن بی نظیری است هیچ شکی نیست.

در اثبات این ادعا همین بس که رقیب دیرینه دورتموند یعنی بایرن برای رویس هم دندان تیز کرده و همچنین چلسی ،بارسا ، پاریس و آرسنال هم از مشتریان جدی این هافبک توانا هستند و اگر رئال او را بخواهد باید با این تیمها هم رقابت کند.

رویس بازیکنی است جوان و دونده و با آینده ای بهتر.

او را تقریبا در هر پستی که به خط حمله مربوط باشد میتوانید به بازی بگیرید.

از پست شماره 8 کلاسیک که همان هافبک هجومی که جلوی دو هافبک دفاعی بازی میکند گرفته (البته این پست در سیستم 433 آنجلوتی کمی متفاوت است و ما هم اینجا وارد جزئیات تاکتیکی نمیشویم) تا وینگر چپ و راست ،هافبک چپ و راست ، مهاجم کاذب،مهاجم کاذب چپ و راست و حتی مهاجم نوک کلاسیک در شیوه های مختلف میتواند بازی کند.

اما بهترین پست برای او همانطور که در دورتموند هم نشان داده بازی در پست هافبک مهاجم چپ (تقریبا پست رونالدو) هست.

اما به واقع اگر این بازیکن به رئال بیاید به جای چه بازیکنی میتواند فیکس باشد؟

واضح تر بگوییم رویس ازکدام بازیکن رئال در پستش بهتر است؟

اگر منصفانه و بی تعصب جواب بدهیم از هیچ کدام.

کریس رونالدو و گرث بیل که در دو سمت بی جانشین هستند و جای بحث هم ندارد.

کریم هم  که این روزها دارد بهتر میشود. از طرفی بنزما  در رئال آنقدر بزرگ هست که حتی وقتی بد ترین بازیهایش را هم به نمایش میگزارد،بازهم فیکس است و ما هم اینجا وارد بحث چرایی این موضوع نمیشویم.

پس هر سه پست مهاجم پر است و تنها در صورت مصدومیت ، محرومیت و خستگی زیاد این سه بازیکن یکی از این پستها خالی میشوند که در آن صورت هم جواهر فوتبال اروپا خسه رودریگز آماده است که استعدادش را به رخ بکشد.

حتی ایسکو هم نشان داده که در خط حمله میتواند درخشان ظاهر شود منتها با سبکی متفاوت از خسه.

چیچاریتو هم که میتواند به عنوان بازیکن ذخیره در دقایق اندکی که بازی میکند با دوندگی و انگیزه زیاد رقیب خوبی باشد.

حال میرسیم به پست شماره 8 که بیشترین شانس رویس در صورت آمدن هم بازی در همین پست است و بیشترین نگرانی و دلهره من و همه رئالیهای عزیز هم همینه.

در صورتی که رویس در رئال در کنار دو هافبک دفاعی و مرکزی رئال که کروس و مودریچ هستند بازی کند آن وقت با استعداد ترین بازیکن حال حاضر دنیا و کسی که همه رئالی ها بهش امید دارند و اونو به عنوان یکی از رهبران آینده رئال در کنار خسه و کاروخال میبینند یعنی ایسکو آلارکون فدا میشود.

ایسکو کسی است که خیلی از طرفدارای رئال اونو به بازیکنانی مثل جیمز و بنزما و حتی بیل ترجیح میدهند.

حتی پپ گواردیولا هم به او ابراز علاقه کرده بود و گفته میشه اگر روزی زیر نظر این مربی بازی کنه نقش مسی در بارسلونا را برایش ایفا خواهد کرد.

پستی که اگر در رئال به او بدهند بنزما باید به فکر جایی در نیمکت برای خود باشد.

این به دلیل تواناییهای این بازیکن چه در گلزنی و چه بازیسازی، تکنیک ناب و فوق العاده و تیزهوشی بالای وی است.

اما اگر رویس از جمله هافبک های رئال قرار گیرد بدون شک قربانی اول و آخر ایسکو خواهد بود.

نه پرز و به پیروی از اون نه آنجلوتی به هیچ وجه جیمز رودریگز 80 ملیون یورویی رو نیمکت نشین نمیکنند وحتی شده اونو به جای بیل و بنزما بازی میدهند. دلیل این کار فقط اقتصاد است و نه فوتبال و  تاکتیک.

بماند که اگر بی تعصب بگوییم این روزها جیمز تنها کاری در در رئال خوب انجام میدهد لو دادن توپ است و بازیش به هیچ وجه با ایسکو قابل مقایسه نیست.

بازی در مقابل کورنیا را نمیتوان سرپوشی بر بازیهای دور از انتظار او دانست.

حتی دیشب در بازی با سلتا وقتی که جیمز مصدوم شد و تعویض شد نه تنها از قدرت هجومی رئال  کم نشد بلکه زیاد هم شد. هدف کوفتن جیمز نیست و در توانیی و استعدادش شکی نیست اما خریدی بود در زمان نا مناصب و غیر ضروری.

جیمز اگر با قیمت 25-30 ملیون خریداری میشد آنوقت این بازیها از او تا حدودی قابل قبول بود و نه با 80 ملیون یورو.

البته من به شخصه دوستش دارم و دوست دارم از ستارگان آینده رئال باشه. به نظر میرسه بهترین پست براش هافبک محاجم راسته.

در پستهای عقب تر هم که نه رویس ونه جیمز توانایی بازی ندارند و با توجه به تواناییشان در خط همله این کار، کار احمقانه ای به نظر میرسد و در صورت مصدومیت دو هافبک میانی و نبودن بازیکن جایگزین تخصصی در آن پست فقط ایسکو از پس این کار بر می آید.

راه حل آسانتر این مشکل استفاده از سیستم چرخشی خواهد بود.

رویس،جیمز،ایسکو،خسه و بنزما میتوانند در این سیستم با هم رقابت کنند و بسته به لیاقت و آمادگی در زمین قرار گیرند که اگر این راه حل انتخاب شود بی شک ایسکو و خسه رودریگز لیاقتشان از دیگران برای فیکس شدن بیشتر است.

این را از روی علاقه و تعصب نمیگویم. همه کسانی که بازیهای این دو را از فصل قبل تاکنون دنبال کرده اند قطعا با این نظر موافقند.

به حر حال رویس بازیکن بزرگ و آینده داریست و هر طرفدار فوتبالی دوست دارد که چنین بازیکنی را در تیمش داشته باشد اما برای رئالی ها این انتقال با اما و اگرها و نگرانی های زیادی همراه است.

ازجمله این نگرانیها سوختن استعداد هایی است که هر کدام در همین مدت کمی که در رئال بازی کردند در دل هواداران این تیم جای گرفته اند و هواداران به آنان عشق میورزند.

تازه این بد ترین حالت نخواد بود اگر به سابقه ستارگانی چون ساموئل اتو،کامبیاسو و خیلی دیگر از بزرگان فوتبال که الان حضور ذهن ندارم نگاهی بیاندازیم.

ستارگانی که یا از آکادمی رئال بودند و یا از کشفیات استعداد یابان رئال بودند اما به علت جاه طلبی اقتصادی و یا لج بازی مدیران و مربیان از دست رفته اند و در لباس رقیب استعدادشان را به رخمان کشیده اند.

حتی اگر اشتباه نکنم همین مسی هم اول به باشگاه رئال معرفی شده بود.

باید عرض کنم که من و همه  رئالیها هیچ دشمنی و کینه ای نسبت به رویس نداریم و برایش در هر تیمی که بازی خواهد کرد، خواه رئال و یا هر تیم دیگری آرزوی موفقیت میکنیم.

اما در حال حاضر مخوف ترین تیم در خط همله در دنیا همین رئال مادرید است و اگر قرار است خریدی انجام شود بهتر با دید آینده نگری باشد و آن هم نه به قیمت سوختن بازیکنان خودمان و یا حتی کسی که به تیم می آید.

چند مثال برای خرید:

1_جایگزینی جوان و آینده دار مثل کورتوا برای دو سه سال آینده که کاپیتان عزیزمان سنش به 34-35 رسید.

2_یک دفاع راست چه با تجربه چه جوان (ترجیحا باتجربه و حدود 27-28 ساله) برای رقابت با کاروخال تا همیشه در بهترین فرم بماند و زیاد هم خسته نشود و فروختن این آربلوای بی مصرف و خجالت آور برای رئال.

3_پیدا کردن جانشینی برای آینده لوکا مودریچ که احتمالا سیلوا  اولین نفر آزمایشی در این راه خواهد بود.

4_و با این که دلم نمیخواهد این را بگویم جایگزینی آینده دار برای بهترین بازیکن 6 سال اخیر دنیا کریس رونالدوی عزیز و تکرار نشدنی که آن هم بهتر است خسه خودمان باشد که لیاقتش را هم دارد.

به هر حال رئال باشگاه بزرگی است و در صورت لزوم میتواند در کمترین زمان بزرگترین بازیکنان را به خدمت بگیرد.

بهتر است در مورد رویس فعلا صبر کرد و در صورتی که از بازیکنان فعلی رئال در 2-3 سال آینده کسی نتوانست خود را به عنوان جانشین رونالدومطرح کند، (که این کار را یا خسه یا بیل میتوانند انجام دهند) آنگاه باشگاه میتواند برای خرید بازیکنانی نظیر رویس اقدام کند.

اما همه میدانیم اگر بارسا قصد خرید رویس را بکند رئال هم علیرغم عدم نیاز اقدام به خرید وی خواهد کرد. دلیل این امر را هم خودتان بهتر میدانید .

که این کار از خیلی جهات به نفع تیم نیست.

با آرزوی موفقیت رئال و سلامتی و کامیابی همه

Rafi_Raul