“حاضر نیستم مسی را بخرم!”

“اگر به فینال برلین برسیم، جام را با راموس سهیم می شوم”

“می خواهم قراردادم را پس از 2017 تمدید کنم”

“گاهی باید جلوی اشک هایم را می گرفتم”

” نه جاسوس هستم نه قدیس”

“کریستیانو حالا با کل تیم رفیق است نه فقط مارسلو و په په”

مرجع خبري رئال مادريد : ایکر کاسیاس، کاپیتان رئال مادرید با رادیو کادنا کوپا در مورد شرایط فعلی رئال و خودش صحبت کرد.

مثل همیشه از صحبت های سن ایکر تواضع می بارید. به خصوص جایی که گزارشگر سعی کرد که هندوانه زیر بغلش بگذارد و بگوید که رئال فقط وقتی جام می برد که او درون دروازه باشد اما کاپیتان گوشزد کرد که رئال با او هم جامهای زیادی را از دست داده است…

در دربی به داوری باختید ؟
فکر نمی کنم.

اتلتیکو تیم خشنی است؟
هر کسی سبکی دارد.

سبک بازی اتلتیکو را دوست داری؟
جامهایی برده اند. مطمئنا این هوادارانشان هستند که باید سبکشان را دوست داشته باشند…

کدام تیم زشت تر بازی می کند، تیمی از مورینیو یا تیمی از سیمئونه؟
فکر نمی کنم که هیچ کدام زشت بازی کنند. آنها به سبک خودشان به دنبال پیروزی هستند.

صحبت از مربیان شد. کدام بهتر هستند؟ آنچلوتی یا مورینیو؟
آنچلوتی .

پس از حرفهایی که مورینیو راجع به تو زد همچنان از او بد نمی گویی. علتش این است که نمی خواهی مشکل ایجاد کنی یا واقعا همین فکر را می کنی؟
زمانی که او در تیم ما بود صحبتی نکردم و حالا هم فکر نمی کنم که وقتی او در تیم دیگری است نیازی به صحبت باشد. من سرم در کار خودم است. اگر الان در مورد او صحبت کنم کمی ترسو و فرصت طلب به نظر خواهم آمد.

دوست داری کدام یک قهرمان انگلیس شوند؟ سیتی یا چلسی؟
دوستانی در هر دو تیم دارم … این طور نیست که رفاقت با یکی باعث شود که دیگری را دوست نداشته باشم. شاید سیتی به خاطر پلگرینی بیشتر مورد علاقه من باشد چرا که این مربی را را خیلی دوست داشتم اما نمی گویم که از چلسی خوشم نمی آید.

بارسا در بحران است. این به سود رئال است؟
فکر نمی کنم بارسا در بحران باشد. حقیقا فکر نمی کنم فرقی ایجاد شده باشد. نیازی نیست که به چیزی جز مسائل ورزشی فکر کنیم. آنها در لالیگا، چمپیونزلیگ و کوپا شانس دارند و در بحران نیستند. اگر 5 ، 6 امتیاز تا صدر فاصله داشتند ، از کوپا و لیگ قهرمانان حذف شده بودند شاید می شد در مورد بحران صحبت کرد اما اکنون در هر سه جام شانس دارند. هنوز شانس رئال هم برای بردن لالیگا خیلی بیشتر از آنها نشده است. تازه در اغاز راه هستیم.

مسی با لوئیز انریکه درگیر شده است. حاضری او را برای تیمت بخری؟
نمی دانم. از صحت و سقم این اخبار اطلاعی ندارم. مسی را برای رئال مادرید بخرم؟ نه. در حال حاضر از بازیکنانی که در تیم حضور دارند راضی هستیم و با هم دست به کارهای بزرگی زده ایم.

فکر می کنی از بارسا جدا شود؟
باور دارم که در بارسلونا اوضاع برایش خوشایند است.

امسال آخرین سالت در رئال است؟
امیدوارم که این طور نباشد.

دوست داری فوتبالت را در این جا تمام کنی ؟
بله.

چه کسی لایق توپ طلاست؟
سوال مشکلی است. مشخصا کریستیانو لیاقتش را دارد چرا که نماد ماست و در میان سه گزینه است اما سخت است که بتوان این جایزه را فقط به یک بازیکن داد. اما به خاطر آمار، عملکرد در زمینه گلزنی و تاثیرگذاری باید این جایزه به رونالدو برسد.

یک دروازه بان لیاقت این جایزه را ندارد؟
بله ، دروازه بان ها هم لیاقتش را داشته اند اما در طول تاریخ به ندرت دروازه بان ها به این جایزه رسیده اند. کمی مضحک است که کار دروازه بان هایی مثل اولیور کان و بوفون را نایده بگیریم که لیاقت این جایزه را داشتند و هرگز به توپ طلا نرسیدند.

ناراحت شدی که ژابی آلونسو گفت که ” نویر بهترین دروازه بانی است که در کنارش کار کرده است”؟
دوست ندارم در مورد حرفهای ژابی آلونسو صحبت کنم.

کروس را ترجیح می دهی یا ژابی آلونسو؟
هر دو دست به کارهای بزرگی در رئال مادرید زده اند. ژابی چند سال عالی را در رئال داشت و برای ما خیلی خیلی مهم بود. حالا تونی کروس جایش را پر کرده است و او هم خیلی مهم است. سعی می کنم که به نکات مثبت و جامهایی که با این دو برده ام نگاه کنم.

گواردیولا گفته بود که رئالی ها را گروهی دونده تشکیل می دهند.
در فوتبال همه چیز مهم است. این که شرایط بدنی خوبی داشته باشی نیز حائز اهمیت است. فوتبالیست ها باید فیزیک بدنیشان مشابه سرجیو راموس و کریستیانو رونالدو باشد و مثل من نباشند.

رابطه ات با پرز در رئال چطور بوده است ؟ خوب ، بد ، معمولی یا بی تفاوت؟

هیچ ابهامی نسبت به کارش ندارم، هیچ ابهامی. از زمانی که کاپیتان شده ام خوش شانس بودم که در مورد مسائل مختلفی حصبت کردیم و همیشه به من لطف داشته است. سالهاست که همدیگر را می شناسیم.

پس از یورو، تیم ملی را ترک خواهی کرد؟
احتمالا.

امسال خوشحال خواهی شد با …
سعی می کنیم که دستاوردهای سال گذشته مان را ترک کنیم اما مشکل است. هر لحظه توقعات بالاتر می روند. به نظرم بازگشت به نیمه نهایی یک گام مهم برای رئال خواهد بود اما هدف ما بردن لالیگا هم هست.

در آینده چه کار خواهی کرد؟
دوست دارم که با دنیای فوتبال در ارتباط باشم و باید برای این کار آماده شوم. کم کم باید برای آینده آماده شوم. شاید مربی شوم شاید هم جای شما خبرنگاران را در رادیو کوپه بگیرم. نمی دانم. دوست دارم با دنیای فوتبال در ارتباط باشم. قول می دهم که اولین رسانه ای که در آن کار می کنم، کادنا کوپه باشد!

پس گفتی دوست نداری راجع به ژابی آلونسو صحبت کنی …
درست است. دوست ندارم. هر کسی نظری دارد.

هیچ رابطه ای با او نداشتی؟
در سالهای اخیر رابطه ام با او مناسب نبود. ممکن است که رابطه ات با هم تیم یها خوب یا بد باشی اما به عنوان یک مادریدیسموها همیشه به دنبال جامها هستیم و این چیزی است که می خواهیم.

برایم جالب است که بازیکنانی که با هم این همه جام بردند، رابطه شان با هم این قدر بد است…
در سالهای اخیر شاید حس متفاوتی داشتیم. هر کسی نظری دارد اما مشکلی نیست. برخی تعصب ژابی آلونسو را تحسین می کنندو برخی هم مرا اما اهمیتی ندارد. اگر ژابی نظری دارد … ممکن است که نظر من متفاوت باشد. از نظر من ژابی بازیکن بی نظیری است که در رئال کارهای بسیار خوبی کرده است و در بایرن هم توانسته که سبک بازی خودش را ارائه بدهد.

بدترین اتفاق دوران مورینیو، اختلاف در ترکیب بود؟
مسلما لحظات مشکلی بود که دیدگاه ها نسبت به آن از بیرون و درون متفاوت است. آسان نیست که هر روز روی تیتر روزنامه هایی باشی که رختکن را از بیرون نگاه می کنند. ما نظر خودمان را داشتیم. افراد مختلفی نظر دادند. هر کسی درون رختکن ممکن بود نظری داشته باشد اما مهم این بود که به حرفهای خود باور داشته باشیم و همین طور بود.

خودت را بهترین دروازه بان جهان می دانی؟
دوست دارم که یک بار دیگر بهترین دروازه بان دنیا دانسته شوم و برای آن باید سخت تلاش و تمرین کنم. وقتی پنج بار بهترین می شوی توقعات خیلی بالاست. حالا نویر این عنوان را کسب کرده است و لیاقتش را دارد اما امید و انگیزه من این است که سخت تلاش کنم و دوباره بهترین شوم.

خودت هم قبول داری که از بهترین بودن فاصله گرفتی؟
در یک سال و نیم اخیر عملکردم با سالهای قبل تر فاصله داشته است. مسلما وقتی کمتر بازی می کنی ، وقتی که مصدومیت داشته باشی با زمانی که هر روز در دنیای فوتبال باشی متفاوت است. این فصل اوضاع به شرایط عادی برگشته و شرایط خوب پیش می رود. امیدوارم که بتوانم دوباره بهترین باشم. من یک الگوی بزرگ در رختکن دارم: کریستیانو رونالدو همیشه می گوید که می جنگد تا بهترین باشد و از نظر من همه باید از او درس بگیریم.

دوست داری چلسی و رئال در لیگ قهرمانان مقابل هم قرار بگیرند؟
هر چیزی که مورینیو بگوید به سرعت به ما ربط داده می شود. هر کسی آزاد است تا نظر بدهد. ژابی آلونسو نیز همین طور بود و نظر خودش را داد. اخیرا اخباری را خوانده که نوشته شده است که رختکن به اتفاقات بیرون و حرفهای مورینیو واکنش نشان داده است … اما این طور نیست. در زمانی که مورینیو در رئال بود جامهایی را بردیم و از او متشکریم. به مربیان گذشته و اتفاقات دو سال پیش فکر نمی کنیم.

اگر رو در روی او قرار بگیری، با هم دست خوهید داد؟
بله ، بدون هیچ مشکلی. شاید در تابستان قبلی شرایط فرق داشت و اگر همدیگر را می دیدیم به طرف دیگری نگاه می کردیم اما اگر فردا مقابل هم قرار بگیریم با هم دست خواهیم داد. چه او دست بدهد چه ندهد من این کار را می کنم. رابطه ما با او سینوسی بود.

آماده به نظر می رسی.
باید سرحال بمانم. هر سال مهار توپ مشکل برایم مشکل تر می شود چرا که سنم بالاتر می شود اما اگر خوب تمرین کنم می توانم موفق شوم.

یازدهمین قهرمانی اروپا با بردن کدام یک لذت بخش تر است ؟ چلسی، بایرن یا اتلتیکو؟
فرقی ندارد. آن راتا همیشه به یاد خواهیم داشت. این تیمها خوب کا کرده اند. بایرن تیم بی نظیری است، چلسی و بارسا هم همین طور . اتلتیکو نفرات بزرگی ندارد اما در مورد یک تیم جدی صحبت می کنیم.

دوست داری با کدام تیم مواجه نشوید؟
اگر شالکه را حذف کنیم دوست ندارم رو در روی اتلتیکو قرار بگیریم، تیمی مشکل و جسور که مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است.

آنچلوتی که خودش اهل فوتبال است شاید حس کند که وقتی تو بازی نمی کنی ، قهرمانی غیرممکن است.
نه این طور نیست. رئال گاهی با حضور من هم قهرمان نشده است. سال گذشته خوش شانس بودم که در دو جامی بازی کردم که قهرمان شدیم اما جامهای زیاد دیگری را هم از دست داده ام.

ایکر کاسیاس به بهترین سطحش برگشته است؟
بله، در سه ماه اخیر از نظر شخصی خیلی هبتر شده ام. این حاصل صبر و تلاش من برای بازگشت به سطح خودم بود. از نظر ذهنی هم خوب است که آماده باشم.

نمی ترسیدی که دیگر به سطح خودت نرسی؟
من آدم پر توقعی هستم. مسلما در لحظات سخت افکار بدی به ذهنم خطور می کرد اما باید این لحظات را با صبر پشت سر گذاشت. اگر استقامت کنی در نهایت پیروز می شوی.

این مشکل ترین سال دوران فوتبالت بود؟
بله ، مشکل بود اما سال 2013 مشکل بود. به خاطر تمام حرفها و اتفاقاتش … دو سال مشکل را داشتم. چیزهای زیادی یاد گرفتم از بخت و اقبال گرفته تا استقامت و تلاش برای رسیدن به بالاترین سطح …

با فصل قبل چطور کنار آمدی؟
درکش مشکل است چرا که همه فکر می کردند که بازیها خیلی عادی بوده است. باید کنار می آمدم. بید سعی می کردم بهتر شوم و همین کار را کردم. ساکت بودم.فکر کنم که کسی از من جمله ای در مورد آن شرایط شنیده باشد. فقط مشخص بود که دوست دارم بازی کنم و به دنبال راهکار هستم. هر بازیکنی این را می خوهد. بازیکنی نیست که دوست نداشته باشد که بازی کن به همین خاطر وقتی آنچلوتی فرصت بازی در کوپا و لیگ قهرمانان را به من داد ، همه بازیها برایم یک فینال بودند. به همین خاطر فصل من علیرغم اشتباه در فینال ، باید نمره بالایی می گرفت.

خیلی اذیت شدی؟
بله. شرایط بدی بود. گاهی باید جلوی اشک هایم را می گرفتم و گاهی به من حمله می کردند.

در جمع گروه و هم تیمی هایت منزوی شده بودی؟
در مورد هم تیمی هایم این طور نبود اما در مورد گروه بله چرا که مصدوم بودم ، فقط مزخرف می شنسیدم و کسی از من دفاع نمی کرد … صحبت نمی کردم چرا که به صلاح باشگاه و هم تیمی هایم فکر می کردم.

باشگاه چه برخوردی با تو داشت؟
وقتی از تنها بودن صحبت می کنم منظورم به زمان مصدومیتم است که از تیم دور بودم. مدت زمان زیادی را با فیوزیتراپ ها و پزشکان صحبت می کردم. وقتی یاد آن زمان می افتادم به یاد مزخرف بودنش می افتادم. مثل بز سیاه شده بودم.

حس بدی داشت؟
ناراحت بودم و اذیت شدم.

در تابستان 2013 به رفتن فکر نکردی؟
شاید فکر کرده باشم. به دنبال راهکار بودم.

تابستان قبلی چطور ؟
با باشگاه جلساتی داشتم اما در نهایت ترجیح دادم که در این جا بمانم و ذهنم را تخلیه کنم.

برای ماندن توقع داشتی که بازی کنی؟
نه ، هرگز نگفتم که اگر بازی نکنم می روم. فقط به اغاز فصل فکر می کردم و اگر در ترکیب قرار نمی گرفتم به نظر مربی احترام می گذاشتم اما مسلما دوست داشتم بازی کنم. تاکید می کنم که هرگز توقع بازی کردن نداشتم.

باشگاه مشکلی برای جدایی تو نداشت؟
باشگاه همیشه رفتار محبت آمیزی با من داشته است. آنها همیشه در لحظات مشکل سعی می کنند که روحیه بدهند.

می خواهی در مادرید بمانی؟
تجربه ای که در این دو سال کسب کردم شاید از شانزده سال قبل بیشتر بود، به همین خاطر فعلا به ژوئن فکر نمی کنم بلکه به فردا فکر می کنم. می خواهم از حال لذت ببرم و ذهنم را به همین معطوف کرده ام. می خواهم دوباره نقش مهمی داشته باشم و از فرصت هایم لذت ببرم.

قراردادت را با رئال تمدید می کنی ؟
می خواهم تا 36 سالگی و سال 2017 در رئال بمانم. می خواهم واقع نگر باشم. با این سن باید آرام آرام به جلو حرکت کرد.

هدفت بازنشستگی در رئال است؟
امیدوارم باشگاه به من بگوید که می خواهند که بمانم اما باید مرحله به مرحله حرکت کرد. امیدوارم ذهننم و بدنم جواب بدهند و باشگاه در پایان قراردادم پیشنهاد تمدید یک یا دو ساله را به من بدهند. بدین ترتیب تا پایان دوران فوتبالم ماندنی خواهم بود.

در تابستان گذشته توافق خاصی با مدیر داشتی؟
او همیشه رفتار محبت آمیزی با من داشته است و در لحظات مشکل به من روحیه داد.

پس از گل گودین در لیسبون چه چیزی از ذهنت گذشت؟ با خود می گفتی که باید از اسپانیا بروی؟
شاید همچنان به این گزینه فکر کنم … اما فوتبال همین است. این یک اشتباه بود. محاسبه دقیقی روی یک توپ هواایی نداشتم و در فینال لیگ قهرمانان گل خوردم. در این لحظه می خواهی که زمین تو را ببلعد. البته شرایط در کل تورنمنت بد نبود. به تیم کمک کردم تا به فینال لیسبون برسد. مردم فقط به فینال فکر می کنند . چرا ؟ شاید چون از دیدن من خسته شده اند. خوشبختانه سرجیو گل زد و بازی را بردیم.

به او چه گفتی؟
نقش بسیار مهمی داشت ، هم در نیمه نهایی و هم در فینال . به ما این فرصت را داد تا در وقت اضافه بازی کنیم.

اما نگذاشتی جام را به طور اشتراکی بالای سر ببرید …
این لحظه ای بود که در کل زندگی منتظرش بودم. اگر به برلین برسم، مسلما اوندسیما را با او شریک خواهم شد.

عکسهای جامهایی که بالای سر بردید را داری؟
بله اما مسلما نمی توانم حدس بزنم که تا زمان بازنشستگی به چه سطحی خواهد رسید. پس از جام باشگاه های جهان، با هشت جامی که در رئال و تیم ملی بردم عکس گرفتم.

راست است که می گویند مهره مار داری؟
شاید خوش شانس بودم که برخی لحاظت خاص را ثبت کرده ام … قول می دهم که جادوگر استخدام نکرده باشم تا حریفانم را طلسم کنم!

مثل توپگیری ار روبن …
فوتبال را لحظات تشکیل می دهند. در جام جهانی قبلی اتفاق مشابهی رخ داد و من و سرجیو دریبل خوردیم. فوتبال را جزئیات تشکیل می دهند.

اما تو می خواهی جاسوس باشی یا قدیس؟
نه می خواهم قدیس باشم نه جاسوس. من ایکر کاسیاس هستم و هر هفته درون دروازه رئال سخت تلاش می کنم تا جامها را ببرم و در تیم ملی جای داشته باشم.

هنوز پیر نشده ای …
بله در سپتامبر این را گفتم. زمانی که پس از سوتها از من سوال پرسیدند. این پست مسئولیت های زیادی دارد و باید این را بپذیری. وقتی اوضاع خوب پیش نمی رود باید سرت را رو به بالا بگیری و حرفهایی که زده میشود را بپذیری.

در مورد افت هم صحبت شد. چه زمانی اوج گرفتی؟
فکر می کنم بازی ال مادریگال بود. توپگیری های فوق اعلاده ای نداشتم اما دوباره حس خوبی پیدا کرده بودم. گاهی ممکن است که از سه متری یک توپ را بگیری و از 40 متری گل بخوری. هر روز انتقادات روانه من می شد، در جام جهانی ، فینال لیسبون و … کار به جایی کشید که خودم هم از خودم انتقاد می کردم.

در تیم ملی بدترین روزهایت را تجربه کردی؟
خیلی مشکل بود. شاید بتوان این حرف را تائید کرد. با تیمی به مسابقات رفتیم که سه ، چهار ، پنج سال عالی داشت اما لایق چنین حذفی نبودیم. باید بیشتر پیش می رفتیم. روز بازی مقابل هلند، اگر سیلوا از فرصتش استفاده می کرد همه چیز عوض می شد. فوتبال را جزئیات و لحظه ها تشکیل می دهند. واکنش خوبی نداشتیم. هلند و شیلی ما را شکست دادند و اول از همه خودم و بعد بقیه بازیکنان وجهه ای که نیاز بود را ارائه ندادند.

رئال سه بازی اخیرش را باخته است، چه خبر است ؟
حریفان هم اثر گذار بودند. در مقابل دو تیم با انگیزه بازی کردیم که بهترین بازیشان را داشتند.

تیم از نظر بدنی افت کرده است، امکان دارد که اتفاقات دوره کی روش تکرار شود؟
وقفه کریسمس را پشت سر گذاشتیم. بحث این جاست که این تعطیلی خوب است یا نه … باید دوباره به شرایط ایده آل و به مسیر دلخواه برگردیم. در سپتامبر هم این اتفاق برای ما مقابل سوسیه داد رخ داده بود.

امسال نسبت به سال گذشته تیم بهتری دارید؟
شرایط متفاوت است. تیم متفاوتی داریم. بازیکنان مهمی رفتند. کروس جای ژابی را گرفت، خامس جای دی ماریا و … از زمان غلبه بر دپور سه ماه پیروز شدیم.

بهترین ویژگی او چیست؟
این که خودش بازیکن بوده و شرایط را درک می کند خیلی مهم است. او می تواند رقابت و تعصب را درون زمین بفهمد.

لوئیز انریکه هم بازیکن بوده است…
او هم تیمی من در تیم ملی اسپانیا بود و رابطه خوبی با او داشتم. نمی دانم که در رختکن بارسا چه خبر است. من فقط می توانم در مورد تیم خودمان صحبت کنم.

دو دستگی در رختکن رئال وجود دارد؟
نه ، کاملا برعکس. یک رختکن جوان و عالی را در اختیار داریم. بازیکنان مهمی در تیم هستند که می دانند چه نقشی در تیم دارند. بازیکنان جدید در هر بازی سعی می کنند در مسیر درست قرار بگیرند . ماراه مشکلی را داشتیم، رقابت با بهترین بارسای تاریخ آسان نبود و حالا به سطح فعلیمان رسیده ایم.

بهترین بازیکن و مربی که در کنارشان کار کرده ای چه کسی بوده است؟
نمی توانم یکی ار انتخاب کنم چرا که بی عدالتی خواهد بود. من زیدان، رونالدو، روبرتو کارلوس، رائول ، هیرو ، ردوندو، بیل ، رونالدو ، راموس و … را به یاد دارم.

بدترین حریفی که مقابلش قرار گرفتی؟
یادم است که اتوئو همیشه ما را اذیت می کرد و وضعیتمان را به هم می ریخت. در بارسا نیز مسی بارها به ما گل زده است.

در رختکن بیشتر سرجیو فرمان می دهد یا کریستیانو یا ایکر؟
سرجیو یک کاپیتان با شخصیت و نابغه است. اگر بخواهم مثال بزنم او مثل کاماچویی است که هر ترکیب باید داشته باشد. من هم البته چنین نقشی را دارم اما با آرامش بیشتری صحبت می کنم. کریستیانو برای ما کلیدی است. او خیلی مهم است. در هر لحظه از او حمایت می کنیم. نکته مهمی بود که او یک تغییر خوب به نحو احسن داشت و در سالهای اخیر بیشتر با کل تیم بوده است تا با مارسلو و په په . بدین ترتیب رختکن متحدتر شده است. البته نمی گویم که قبلا بد بود اما حالا عالی است.

با هم زیاد ناهار می خورید؟
بله. رختکن حالا متفاوت و متحد است.

پولش را چه کسی می دهد؟
هر کسی که دیرتر بیاید. بدین ترتیب ضرر این که بیشتر خوابیده را می پردازد.

رابطه ات با کیلور ناواس چطور است؟
همیشه رابطه خوبی با هم تیمی ها داشتم. رقابت همیشه وجود داشته است. در مورد سزار نیز همین طور بود. سزار دروازه بان بی نظیری بود که رقابت بسیار خوبی با هم داشتیم و شرایط بدنی فوق العاده ای داشت. باید سخت تلاش می کردم تا با او رقابت کنم. پس از آن رقابت های سختی با دیگو لوپز، کیلور و دودک داشته ام که آخری به عنوان قهرمان اروپا به رئال آمد … هرگز کسی جایم را به من کادو نداده است.