مرجع خبری رئال مادرید : وقتی او به تیم رئال مادرید پیوست یک فصل فوق العاده را با رئال سوسیداد پشت سر گذاشته بود و با تیم ملی زیر 21 سال اسپانیا هم موفق به کسب مقام قهرمانی در یورو شده بود . همه چیز مهیای درخشش او بود . او میتوانست از هافبک باسکی چیز های زیادی را یاد بگیرد و بعد از بازنشستگی او خط هافبک رئال را بیمه کند . در سال اول حضورش همه چیز طبق نقشه پیش میرفت . دقایق قابل توجهی را در چمپیونزلیگ و لالیگا بازی کرد و کیفیت نسبتا خوبی از خود ارائه داد . چیزی که واضح بود این بود که او به مرور زمان و دقایق بازی بیشتری نیاز داشت تا بازی کردن در یک باشگاه بزرگ را یاد بگیرد .
اما خود آسیر قطارش را از ریل خارج کرد . با عملکرد فاجعه اش در نیمه ی دوم بازی مقابل دورتموند در بازی برگشت مرحله ی یک چهارم حذفی . رئال بازی رفت را با پیروزی مطمئن 3 بر صفر پشت سر گذاشته بود . اما دورتموند در نیمه ی اول بازی برگشت با حمایت هوادارانش توانست 2 گل را جبران کند . ایارامندی در گل دوم مقصر اصلی بود . او تحت پرسینگ سنگین تیم دورتموند میخواست یار مقابل را از پیش رو بردارد اما توپ خیلی مبتدیانه از پایش فاصله گرفت و توپ را لو داد . در حالیکه تیمش حالت تهاجمی به خود گرفته بود و بازیکنان خط دفاع نیز پراکنده بودند . این گل میتوانست حکم حذف رئال از این جام را امضا کند .
...
نقطه ی عطف داستان چندماه بعد اتفاق افتاد . جاییکه وقتی آلونسو به دلیل محرومیت نمیتوانست تیمش را در فینال لیسبون همراهی کند و کارلتو ، خدیرای مصدوم را به ایارامندی برای حضور در ترکیب اصلی ترجیح داد . این یعنی کارلتو اعتمادش را به ایارامندی از دست داده بود . تابستان بعد از این اتفاق رئال تونی کروس آلمانی را از بایرن مونیخ به خدمت گرفت . درست برعکس این انتقال ، انتقال آلونسو به بایرن مونیخ بود . اما باز هم این ایارامندی نبود که در پست آلونسو بازی میکرد . تونی کروس این کار را انجام میداد .
علی رغم اینکه تونی کروس تجربه ی چندانی از بازی در این پست نداشت ، پس از مدت کوتاهی به خوبی با این پست تطبیق یافت . حالا او یکی از نفرات کلیدی رئال برای ترکیب اصلی 11 نفره به شمار میرود . آنچلوتی در مصاحبه ای اعلام کرد : ” کروس به خوبی از پس ایفای نقش آلونسو برآمده . هرچقدر هم تحت فشار قرار بگیرد کار خودش را میکند . ” بلافاصله مقایسه ی این دو بازیکن آغاز شد . ایارامندی و تونی کروس همسن هستند . سردبیر روزنامه ی ال پایس در این مورد گفت : ” تابستان قبلی آن ها یک پسر بچه را به خدمت گرفتند . حالا رئال مادرید برای این پست یک مرد را به خدمت گرفته ! ” کروس تاکنون در 96 درصد دقایق ممکن در لالیگا بازی کرده . اما ایارامندی نه تنها دقایق خیلی کمی را بازی کرده حتی دقایقی هم که بازی کرده دقایق ساده و مرده ی بازی بوده اند .
جالب این است که با مصدومیت لوکا مودریچ به او اینگونه میدان داده میشود . وقتی مودریچ به میادین بازگردد شانس او برای بازی کردن کمرنگ تر نیز خواهد شد .
اوضاع برای ایارامندی خوب پیش نمیرود . او نیاز دارد تا یک تغییر در وضعیت فعلی خود به وجود آورد . زمزمه هایی که مبنی بر علاقه ی بیلبائو برای به خدمت گرفتن او شنیده میشوند میتوانند برای او گره گشا باشند . طبق گزارش مارکا بیلبائو مایل است با یک قرارداد قرضی او را تا انتهای فصل به خدمت بگیرد . او نیز میتواند به ایالت زادگاهش یعنی باسک برگردد . طبق گزارش مارکا بیلبائو برای جذب ایارامندی حاضر است مبلغی بالغ بر 25 میلیون یورو بپردازد . این در شرایطی است که رئال تا جانشینش که به نظر میرسد لوکاس سیلوای برزیلی باشد را جذب نکند به این انتقال علاقه مند نیست . از آنجایی که فقط 10 روز تا پایان فصل نقل و انتقالات باقی مانده است تقریبا این دو انتقال غیرممکن به نظر میرسد .
اما در صورت توافق ، این یک بازی برد برد برای بازیکن و باشگاه خواهد بود . هم رئال بخش زیادی از پول پرداختی خود برای یک بازیکن بی مصرف را زنده میکند و هم بازیکن میتواند به فوتبالش یک فرصت جدید و آغاز دوباره بدهد . بازیکنی که در سن سباستین خیلی درخشید اما این درخشش در برنابئو تکرار نشد و اکنون میتواند زمان مناسبی برای بازیابی اعتماد به نفس از دست رفته در سن مامس باشد .

نیک دورینگتون – بلیچر ریپورت