مرجع خبري رئال مادريد : گوادلاخارا ، مکزیک. ساعت 15:45 چهارشنبه. در این ساعت توماس بلکازار از طریق تلویزیون تماشا می کند که چطور نوه اش ، چیچاریتو توپ را وارد دروازه ضلع شمالی برنابئو می کند. برایش 83 ساله بودن چیزی را عوض نمی کند.  او که پیراهن چیواس را به تن کرده است ، محکم همسرش ، دونیا لوز را بغل می کند. او این حس را بلد است. خودش ده سال در باشگاه ربانیو توپ می زند. او کلا 50 گل زد اما بازیکنی جنگنده و پرتلاش بود. او این حس جنگندگی را به نوه اش هم تزریق کرده است :” چه جنگی ، چه بردی ، لیاقتش را داشت.” خودش در سال 1954 با تیم ملی مکزیک به جام جهانی رفت ، پسرش چیچارو در سال 1954 و خاویر هرناندز در سالهای 2010 و 2014 .
دونیا لوز می گوید :” خاویر پسر سختکوشی است. همیشه می گفت :” خدا بهترین سرنوشت را مقدر می کند ” و حالا این را نشان داد. ” خاویر به شدت مذهبی است و پیش از هر بازی ادعیه خای را می خواند. او در 9 سالگی به آکادمی چیواس رفت. در آن جا پرتلاش اما صبور بود. روند رو به رشدی داشت اما از حضور در جام جهانی زیر 17 سال در سال 2005 باز ماند. در آن نسل ولا ، جیووانی دوس سانتوس و … در تیم ملی مکزیک بودند و بر برزیل غلبه کردند. اما پدر بزرگش می گوید :” خاویر خوب مقاومت کرد.”
در فصل 06-2005 بین آکادمی و تیم اصلی چیواس جا به جا می شد. در 9 سپتامر 2006 اولین گلش را با چیواس مقابل نکساچا به ثمر رساند. پس از آن فرصت ها یکی یکی نصیبش شدند. در سال 2009 در 17 بازی 11 گل زد تا یک سال بعد به یونایتد بپیوندد. در لیگ انگلیس در 154 بازی 59 گل زد اما باز هم به مشکل خورد. در فصل 14-2013 با مویس در 35 بازی 9 گل زد ، مورد انتقاد قرار گرفت و ببه تابستا نقرض داده شد. در رئال سد مشکلی به نام بنزما داشت. تا پیش از مصدومیت بازیکن فرانسوی 75 دقیقه بازی کرده بود اما وقتی فرصت پیدا کرد ، قعهرمان تیمش شدند. این اتفاق برای پدر بزرگ و مادر بزرگش عجیب نیست و می گویند :” خدا بهترین سرنوشت را مقدر می کند …”