خورخه آلبرتو والدانو (متولد 4 اکتبر 1955 در لاس پاره خاس ، ایالت سانتا) فوتبالیستی آرژانتینی است. او گاهی اوقات به “فیلسوف فوتبال” ملقب می شد . او بهمراه آرژانتین در جام جهانی 1986 مکزیک حضور داشت ( او دومین گل آرژانتین در پیروزی 3-2 برابر آرژانتین را به ثمر رساند) و مدتی نیز مدیر ورزشی باشگاه های اسپانیایی بود .

عرصه ی بازیگری :
عرصه باشگاهی :
والدانو بازیگری را در 16 سالگی به باشگاه روساریویی پسران کهنه ی نیوئل پیوست . او در این تیم فوتبال حرفه ایش را آغاز کرد و در 1972 به تیم ملی آرژانتین فراخوانده شد . در 1975 به دپورتیوو آلاوز در دسته دوم اسپانیا ترانسفر شد و تا 1979 در این تیم ماند . در 1979 راهی تیم رئال ساراگوسا در دسته اول لیگ شد و سرانجام در 1984 راهی رئال مادرید شد تا با “گروه کرکسها” همگروه شود .
عرصه ملی :
والدانو 22 بار برای تیم ملی آرژانتین بازی کرد و 7 گل به ثمر رساند که 4 تای آنها در جام جهانی 1986 بود. به جز جام جهانی 1986 ، او در جام جهانی 1982 حضور داشت اما بدلیل مصدومیت بازی دوم آرژانتین برابر مجارستان را از دست داد .

پس از بازیگری :
هنگامی که به هپاتیت مبتلا شد تصمیم گرفت که در سال 1988 بازنشسته شود و کار تفسیر ورزش و مربیگری جوانان رئال مادرید را به عهده بگیرد . در 1992-1991 او مربی تنه ریف شد و مانع از واگذار کردن این تیم شد . با این تیم راهی جام یوفا شد . در فصل بعد او راهی رئال مادرید شد اما این بار به عنوان مربی . در سال 1995 با این تیم لیگ را برد . سرانجام در سال 1996 مربی والنسیا شد و سرانجام پست مدیر ورزشی رئال مادرید را تا جون 2005 به عهده گرفت . پس از آن ، در سال 2009 دوباره به سمت مدیر داخلی باشگاه بازگشت .
والدانو در حال حاضر کتاب “رویاهای فوتبال” را نوشته است که  این کتاب توسط نویسنده های دیگر با نام “داستان های کوتاه فوتبال” ویرایش یافته است .
کاپیتان فعلی رئال مادرید رائول گونزالز نام اولین پسرش را به افتخار این بازیکن، والدانو نهاد .

عناوین :
* 1974- قهرمانی آرژانتین (پسران کهنه ی نیوئل)
* 1985- جام حذفی اسپانیا (رئال مادرید)
* 1985- جام یوفا (رئال مادرید)
* 1986- قهرمانی اسپانیا (رئال مادرید)
* 1986- جام یوفا (رئال مادرید)
* 1986- قهرمان جام جهانی (آرژانتین)
* 1987- قهرمان اسپانیا (رئال مادرید)
* 1995- قهرمان اسپانیا (به عنوان مربی، رئال مادرید)

نقل قولهای مشهور:
* فوتبال سرآغاز یک دروغ است که توسط رسانه ها بایگانی می شود .
* مارادونا هیچ همتایی درون زمین ندارد ، اما او زندگی اش را برای همه نمایان کرده است و حالا در یک امتحان سخت برای اثبات بیگناهی اش است و بهتر است که این زندگی برای هیچکس تکرار نشود .
* پیشنهاد از مربی و اجرا  از بازیکنان ، اما این تاکتیکها هستند که هر روز بیشتر به ما پیشنهاد می دهند تا استعداد جدیدی را کشف کنیم .
* هر تیمی که برای توپ خوب است ، پس برای جامعه نیز مناسب است .
* باکتری های مفید به فوتبال حمله می کنند و بعضی هایش دعوت به مبارزه می کنند تا نشان دهند که فوتبال خوب چه ارزشی دارد . من وسوسه می شوم که بگویم که آنها بورخس را به مبارزه می طلبند تا برایشان بسراید تا او با سوالهای بیشتر به آنها پاسخ دهد . غروب از برای چیست ؟ نوازش ها از برای چیست ؟ بوی قهوه از برای چیست ؟ هر سوال مانند این جمله به نظر می رسند : آنها از برای عیش هستند ، برای شور ، برای زندگی .
* فوتبال از احساسات درونی ساخته شده است ، از الهام . و در آن آنفیلد شکست نا پذیر است . باید در این استادیوم احساساتی دیوانه را گل گرفت . در آن مردمانی هستند که تو را خواهند گفت
* فوتبال بهانه ای است که ما را فرخنده  می سازد .