گونتز نتزر (متولد 24 سپتامبر 1944 در مونشن گلادباخ) بازیکن سابق تیم ملی آلمان است که سابقه ی مربیگری را نیز دارد و اکنون یک مفسر فوتبال و دلال بازیکن می باشد .

بوروسیا مونشن گلادباخ :
نتزر از هشت سالگی پیش از آن که این تیم به نام بوروسیا مونشن گلادباخ تغییر کند برای اف سی مونشن گلادباخ بازی می کرد . او اولین بازی بوندسلیگایش را در 66-1965 انجام داد و در همین سال برای اولین بار به تیم ملی آلمان دعوت شد .
نتزر تا سال 1973 نیز در تیم کره اسب های بوروسیا بازی کرد .
در 230 بازی ، برای این تیم 82 گل به ثمر رساند . در طی حضورش در این تیم رقابت برای قهرمانی فقط میان دو تیم مونشن گلادباخ و بایرن مونیخ بود . بایرن مونیخ فرانس بکن بائوئر ، گرد مولر ، هانس جورج شوارزن بک ، پل برایتنر و سپ مه یر را داشت و در سمت دیگر در بوروسیا مونشن گلادباخ ، برتی فوگتس ، هربرت ویمر ، یوپ هنکس و گونتر نتزر حضور داشتند . نکته جالب این بود که میانگین سنی هر دو تیم 21 سال بود .
با بوروسیا مونشن گلادباخ ، او در سالها 1970 و 1971 لیگ آلمان را برد (اولین باشگاهی که این عنوان را دو بار پیاپی برد) و جام حذفی را نیز در سال 1973 کسب کرد . فینال این بازی برابر اف ث کلن بسیار مشهور است . نتزر در این بازی ذخیره بود و در وقت اضافه ی بازی ، در یک حرکت خودجوش به مربی اش گفت ” من خواهم رفت و بازی خواهم کرد . همین حالا” او سپس به زمین رفت و در دومین ضربه ای که به توپ زد گل پیروزی بخش را به ثمر رساند .

رئال مادرید :
هنگامی که یوهان کرایف در سال 1973 به بارسلونا پیوست رئال مادرید نیاز به مقابله به مثل داشت پس سانتیاگو برنابئو او و پل براینتر را به خدمت گرفت . او تا سال 1976 در این تیم ماند . او با این تیم موفق به کسب لالیگا در 1975 و 1976 و جام حذفی اسپانیا در 1974 و 1975 شد . او سپس به گرسهاپرز زوریخ پیوست و در سال 1977 از فوتبال بازنشسته شد . او تنها یک جام قهرمانی سوئیس را در این تیم برد .

تیم ملی آلمان :
او بین سالهای 1965 تا 1975 ، 37 بار برای تیم ملی آلمان غربی بازی کرد . او لا به ثمر رساندن 6 گل نقش بسیار اساسی برای تیم ملی آلمان در جام جهانی 1972 داشت . او همچنین فرصت کمی در (تنها 21 دقیقه برابر آلمان شرقی) در جام جهانی 1974 بازی کرد و برای این تیم گلزنی کرد .
نتزر یک بازیساز برجسته است و یکی از برترین هافبکهای تمام تاریخ شناخته می شود و با پاسهای خارق العاده و در عمقش نظر جهانیان را به خود جلب کرد . جدا از توانایی مافوق ذهن او در کار با توپ ، شخصیت ذاتی موجب می شد که همه او را به عنوان رهبر تیم قبول داشته باشند . به عنوان یک بازیکن در مونشن گلادباخ ، مدیریت و موبی (هانس وایزویلر) به او آزادی عمل در زمین فوتبال داده بودند .

عصر مربیگری :
بعد از پایان بازیگریش در 1978 ، نتزر با پیشنهاد هامبورگ برای چاپ مجله ی استادیومشان مواجه شد . مدیرشان ، پل بن ثین ، قبول کرد که نتزر به عنوان مدیر داخلی تیم کار کند . او هشت سال موفق را در هامبورگ گذراند به طوری که در پایان کارش هامبورگ به طور کامل تغییر شکل یافته بود . او مربی صاحب نامی همچون ارنست هپل و بعدها برانکو زه بچ را به خدمت گرفت و این تیم موفق به کسب سه جام لالیگا (1979 ، 1982 ، 1983) شد . در 1983 ، هامبورگ تحت رهبری ارنست هپل راهی فینال جام اروپایی شد . هامبورگ با فلیکس ماگات ، هورست هروبش و مانفرد کالتز یکی از بزرگترین تیمهای تاریخ چمپیونزلیگ شد و با شکست یوونتوسی که ستارگان جهان همچون میشل پلاتینی و زبیگنیو بونیک را در اختیار داشت شکست دهد . سالهای گونتر نتزر در هامبورگ امروز به عنوان دوره ی طلایی این تیم شناخته می شود .

دلال بازیکنان و تفسیر فوتبال :
بعد از پایان دوره اش در هامبورگ ، نتزر در زوریخ سوئیس (جایی که اکنون در آن زندگی می کند) اعلامیه ای مبنی بر تشکیل آژانس منتشر کرد . او قراردادی با تلویزیون بست و اکنون مدیر اجرایی سوئیس اسپورتز است و آژانس اینفرانت اسپورتز اند مدیا را اداراه می کند .
جدا از آن او به عنوان گزارشگر و مفسر فوتبال در تلویزیون فعالیت می کند. زمانی که ذر شبکه ی آلمانی ای آر دی فعالیت می کرد ، در یکی از بازیهای آلمان که به همراه گرهارد دلینگ در حال گزارش یکی از بازیهای آلمان بود ، به خاطر نظرش در باره ی بازی آلمان جایزه ی گریم آوارد 2000 را برد .
پس از مدتی که دلینگ و نتزر با هم بازیها را گزارش کردند ، آنها به دوستان خوبی برای هم تبدیل شدند به طوری که در می 2003 ، نتزر در هنگام جشن ازدواجش از دلینگ به عنوان بهترین مرد یاد کرد .
انتقاد تند نتزر و دلینگ پس از نمایش ضعیف آلمان تحت رهبری رودی فولر مشهور ، در 6 سپتامبر 2006 پس از بازی برابر ایسلند خشم این مربی را برانگیخت . به طوری که پس از آن که فولر در یک مصاحبه ی زنده ی تلویزیونی با این دو نفر با قیاقه ای عبوس از آنها استقبال کرد !