لوئیز فیلیپه مادیرا کائیرو فیگو ، متولد 4 نوامبر 1972 ، بازیکن سابق تیم ملی پرتغال است . او به عنوان هافبک در تیم اسپورتینگ لیسبون ، بارسلونا ، رئال مادرید و اینتر میلان بازی کرده است . او در 31 می 2009 از فوتبال بازنشسته شد . 127 بازی ملی برای تیم پرتغال انجام داده است ، عددی که بیشترین در تاریخ تیم پرتغال بوده است .

فیگو بهترین بازیکن یورو 2000 و بهترین بازیکن سال 2001 جهان شد و در میان یکی از 100 بازیکن برتر تاریخ جهان توسط فیفا جای گرفته است .
فیگو یکی از معدود بازیکنانی است که هم در رئال مادرید و هم در بارسلونا بازی کرده است . او توانسته که به یک جام حذفی پرتغال ، چهار لالیگا ، دو جام حذفی اسپانیا ، سه سوپر کاپ اسپانیا ، یک جام یوفا ، یک جام بین قاره ای ، چهار سری آ ، یک جام حذفی ایتالیا و سه سوپر کاپ ایتالیا دست یابد .

عرصه باشگاهی
اسپورتینگ لیسبون
غیگو دوران فوتبالش را در اسپورتینگ لیسبون آغاز کرد . اولین بازی ملیش در تیم بزرگسالان پرتغال را در سال 1991 انجام داد . او قهرمان مسابقات زیر 21 سال جهان و زیر 16 سال اروپا با تیمهای پایه پرتغال شده است . بازیکنانی همچون روی کاستا و خوائو پینو نیز عضوی از این تیم که “نسل طلایی ” پرتغال به شمار می روند ، بوده اند .
بارسلونا
در سال 1995 ، فیگو تصمیم گرفت که راهی یک باشگاه بزرگ شود ، او از یوونتوس و پارما هم پیشنهاداتی داشت که با هر دوی این باشگاه ها قرارداد امضا کرد ، که همین باعث محرومیت دو ساله فیگو از قرارداد بستن با ایتالیا شد. اما این مسئله با پیوستن فیگو به بارسلونا با قیمت 2.25 میلیون یورو زیر نظر یوهان کرویف هلندی ، حل شد.
او از سال 1995 در بارسلونا بود و حسابی به این تیم به شهرت رسید .  فیگو در این تیم قهرمان جام یوفا در فصل 97-1996 شد . او در 172 بازی برای بارسلونا 30 گل به ثمر رساند .
رئال مادرید
در سال 2000 ، فیگو با پیوستن به رقیب دیرینه بارسلونا ، رئال مادرید با فیمت 37 میلیون پوند که بیشترین قیمت نقل و انتقالات تا آن زمان بود ، پیوست .  بسیاری از هواداران بارسلونا این کار او را خیانت می دانستند و با این کار او مخالفت کردند و موفقیتهای فیگو با این باشگاه را فراموش کردند . وقتی که او در یک بازی لالیگا به نیوکمپ بازگشت ، هواداران در زمان کرنر زدنش برایش کله خوک پرت کردند .
فیگو ، اولین خرید دوره کهکشانی فلورنتینو پرز بود . رئال مادرید با فیگو قهرمان لالیگا در سالهای 2001 و 2003 و قهرمان چمپیونزلیگ در فصل 02-2001 شد .
اینتر
فیگو رئال مادرید را ترک کرد تا در تابستان 2005 به صورت رایگان راهی اینتر شود . سر انجام فیگو این فرصت را پیدا کرد تا در ایتالیا بازی کند ، اتفاقی که پیش از پیوستن به بارسلونا هم شانس آن را داشت .  خوزه مورینیو ، هموطن فیگو مدتی بعد مربی اینتر شد  . این قضیه با استقبال فیگو مواجه شد . در 16 می 2009 ، فیگو اعلام بازنشستگی کرد ، همان روزی که اینتر قهرمان لیگ 09-2008 شد . او آخرین بازیش در عرصفه فوتبال را در 31 می همان فصل در سن سیرو در برابر آتالانتا انجام داد . فیگو در آن بازی ، بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست و با تشویق بیش از حد جمعیت مواجه شد . گلی که در سوپر کاپ ایتالیا برابر رم روی ضربه آزاد به ثمر رساند ، بدون شک یکی از به یاد ماندنی ترین گلهایش در ایتالیا بوده است .
فیگو گفت :” من فوتبال را ترک می کنم ، نه اینتر .”  او با کانال اینتر پس از آخرین بازیش برابر آتالانتا این را گفت . او افزود :” امیدوارم برای ترقی این باشگاه همچنان به آن کمک کنم . بدون شک همچنان به کارهای مدیریتی در اینتر ادامه خواهم داد . هیچ وقت فکر نمی کردم این مدت طولانی در این باشگاه بمانم . هیچ گاه آن را فراموش نمی کنم . اینتر به من فرصتی برای شروع دوباره داد . “

عرصه ملی
کاپیتان “نسل طلایی ” پرتغال بود و قهرمان مسابقات جوانان جهان در سال 1991 شد. همان سال اولین بازیش را در تیم بزرگسالان در برابر لوکزامبورگ در 16 اکتبر 1991 در یک بازی دوستانه در سن 18 سالگی انجام داد . او در یورو 1996 ، یورو 2000 ، یورو 2004 و جام جهانی های 2002 و 2006 حاضر بوده است . او پس از یورو 2004 تصمیم گرفت که از منظر بین المللی بازنشسته شود . او در 117 بازی ملی 31 گل به ثمر رساند . اما در ماه ژوئن 2005 تصمیم گرفت که برای بازیهای راهیابی جام جهانی 2006 برای کمک به تیمهای ملی کشورش بازگردد .
فیگو کاپیتانی تیم پرتغال را در جام جهانی 2006 به عهده داشت . آنها تا نیمه نهایی بالا رفتند که در نهایت روی یک پنالتی جنجالی توسط تیم ملی فرانسه حذف شدند . این بهترین پایان تیم پرتغال در چهل سال اخیر بود . فیگو در بازی رده بندی آن تورنمنت شرکت نکرد . پائولتا به جای او کاپیتان تیم شد . در حالی که آلمان 2-0 از پرتغال جلو بود ، فیگو در دقیقه 77 به جای پائولتا وارد زمنی شد و بازوبند کاپیتانی را از او گرفت . هر چند که پس از ورود فیگو هم المان گلزنی کرد . با وجود آن که فیگو با تیم ملی پرتغال به هیچ عنوانی نرسید ، اما توانست که در جام جهانی 2006 ، پس از پرتغال اوزه بیو در سال 1966 ، بهترین عملکرد تاریخ را داشته باشد .

دوران پس از فوتبال
پس از بازنشستگی در سال 2009 ، پیشنهاد ماسیمو موراتی برای ماندن در اینتر میلان به عنوان کار در بخش مدیریتی را پذیرفت و حتی در برخی بازیها هم به عنوان دستیار ، روی نیمکت اینتر نشست .
فیگو همچنین یکی از سفیران یونیسف است .
او در یک بازی انساندوستانه فوتبال در 6 ژوئن 2010 برای تیم منتخاب جهان برای کمک به یونیسف شرکت کرد.

زندگی شخصی
فیگو با هلن سودین ، مدل سوئدی ازدواج کرده است . آنها در شو فلامینگو با یکدیگر آشنا شده اند و اکنون سه دختر در کنار هم دارند . دنیلا (متواد مارس 1999) ، مارتینا (متولد آوریل 2002) و استیا (متواد 9 دسامبر 2004). آنها در حال حاضر در انتظار چهارمین فرزند خود هستند .