لوئیز مولونی (متولد سانتاکروز تنه ریف در 12 می 1925) روز جمعه در سه 84 سالگی دار فانی را وداع گفت و مراسم دفنش در لاس پالماس دیروز برگزار شد . مولونی در رئال مادرید به عنوان بازیکن ، مربی و مدیر ورزشی در مقاطع ختالف خود را جاودانه کرده است . او دارای هفت بازی ملی بوده است و همچنین برای تیم لاس پالماس نیز بازی کرده است . او با توجه به شیوه ی آستین هایش در فوتبال اسپانیا شهرت زیادی کسب کرده بود .

در سال 1946 زمانی که سانتیاگو برنابئو مطلع شد که بارسلونا در نظر دارد که وی به خدمت بگیرد مانع از این انتقال شد و وی را برای رئال مادرید به خدمت گرفت . او که به “ال مانگاس ” ملقب شده بود با توجه به عملکرد فوق العاده اش در لاس پالماس نگاه های برنابئو و کوئینکوکوس دو تن از روسای رئال مادرید را به خود جلب کرد .

او در بازی که کوئینکوکوس آن را تماشا کرد عملکرد چندان خوبی نداشت اما رئال مادرید می خواست که او را به هر قیمتی به خدمت بگیرد . کوئینکوکوس پیشنهاد 250 هزار پزویی داد که 175 هزار پزوی آن برای بازیکن بود که بدین نحو لاس پالماس به فروش او راضتی داد . این سرآغاز همکاری بلند مدت مولونی برای رئال مادرید برای دهه های متوالی بود .

لوئیز مولونی ، بازیکن 17 ساله تنه ریفی با وجود پیشنهاداتی که از والنسیا ، اتلتیکو و بارسا داشت رئال مادرید را انتخاب کرد . او 171 بازی در رئال مادرید انجام داد و 89 گل به ثمر رساند . بهترین فصل او فصل 52-1951 بود که 29 بازی انجام داد و 15 گل به ثمر رساند و پس از آن راهی لاس پالماس شد و سه بازی برای آنها انجام داد .

در سال 1974 برای اولین دوره مربیگری رئال مادرید را به عهده گرفت . جانشین میگل مویز شد و با شکست دادن بارسا با نتیجه 4-0 برنده جام حذفی شد . در فصل 78-77 جای میلانیچ را گرفت و برنده لیگ شد . او در طول این سالها تیم اصلی را به کل تغییر داد و به بازیکنان جوان و گمنام روی آورد اما در فصل 82-81 جای خود را به بوسکوف داد . در سال 1985 دوباره به تیم بازگشت و دو جام یوفا را برد و همچنین پنج سال متوالی قهرمان لیگ شد . پس از آن در سال 1990 به کل با جهان فوتبال وداع گفت .

بازیکنان رئال مادرید در بازی با خرز به یاد وی بازوبند مشکی بر دست کردند و همچنین آمانسیو آمارو و امیلیو بوتراگوئنو به عنوان نمایندگان رئال مادرید در مجلس ترحیم وی حاضر شدند .

فلورنتینو پرز ، رئیس رئال مادرید در باره او گفت :” او در اواخر عمرش شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشت و به عنوان سمبل ارزشهای رئال مادرید او را همواره در یادها خواهیم داشت . او بخش مهمی از تاریخ باشگاه رئال مادرید بوده است و همیشه باید به عنوان الگویی برای هواداران رئال مادرید در یادها باقی بماند . با همسرش صحبت کردم و او گفت که در تمام طول زندگی لوئیز ، وی عاشق رئال مادرید بوده است .”

میشل ؛ مربی ختافه و بازیکن سابق رئال مادرید نیز خبر فوت لوئیز مولونی را “غم انگیز” خواند چرا که وی را فردی “ملیح” می داند .

بنیتز نیز گفت :” واقعا ماجرای تاسف باری بود . چرا که او همیشه فردی دوست داشتی بود . افراد اندکی در جهان فوتبال وجود دارند که چنین مهربان باشند . بسیار طول خواهد کشید که رئال مادرید فردی همچون او را پیدا کند . او بخشی از تاریخ رئال مادرید است .”

خوزه لوئیز اولترا مربی تنه ریف نیز این واقعه را تسلیت گفت :” این اتفاق را به خانواده مولونی و کل خانواده فوتبال تسلیت می گویم . او تمام زندگی خود را وقف فوتبال کرد . او باید الگویی برای تیم فوتبال تنه ریف باشد .”

خوانده راموس نیز از این خبر ابراز تاسف کرد :” این اتفاق را به رئال مادرید و خانواده ی مولونی کبیر تسلیت می گویم . یکی از مهمترین اشخاص تاریخ فوتبال اسپانیا را از دست دادیم .”

افتخارات به عنوان بازیکن :
دو لیگ ،
یک کوپا ،
یک جام اروپا ،
1 جام لاتین ،
یک جام جهانی کوچک
198 بازی رسمی و 71 بازی دوستانه
7 بازی ملی برای تیم ملی اسپانیا