آمانسيو آمارو وارلا كه به آمانسيو مشهور است در 16 اكتبر 1939 در ايكرونيا در اسپانيا متولد شده است . او براي دپورتيوو لاكرونيا و رئال مادريد و تيم ملي اسپانيا توپ زده است .

باشگاه ها :
ويكتوريا 1954 – 1958
دپورتيوو 1958 – 1962
رئال مادريد 1962 – 1976

آمانسيو آمارو فوتبالش را از سن پانزده سالگي در شهر تولدش آغاز كرد . او 4 سال در ويكتوريا بود وسپس به دپورتيوو لاكرونيا كه يكي از تيمهاي حاضر در دسته ي دوم اسپانيا بود پيوست . هنگامي كه دپورتيوو به دسته يك صعود كرد آمانسيو توجه تيمهاي بزرگي همچون رئال مادريد را به خود جلب كرد .
اگر سانتيگو برنابئوي بزرگ مدير رئال نبود انتقال  آمانسيو توسط رئال مادريد ممكن نبود اتفاق بيفتد. برنابئو علاقه ي وافري به جذب ستارگان گمنام و پرورش آنها داشت . با خريد آمانسيو توسط رئال مادريد در جون 1962 بازيكناني همچون زوكو ، مولر و يانكو نيز به اين تيم آمدند در همان اولين حضور آمانسيو در رئال اين تيم موفق به بردن ليگ اسپانيا شد . آمانسيو در آن سال زياد به كار گرفته نشد و تنها در برابر اندرلخت (با نتيجه ي 3-3) و رئال بتيس در سويل ( با نتيجه ي 5-2 به سود رئال) بازي كرد .

آمانسيو ستاره ي فينال جام باشگاه هاي سال 96
در فصل 64-1963 امانسيو و رئال مادريد به فينال جام اروپايي رسيدند و تنها در برابر اينتر 3 بر يك شكست خوردند . در فصل بعد رئال مادريد موفق تر بود و در مرحله ي نيمه نهايي با بنفيكا روبرو شد . رئال مادريد جوان كه به رهبري ميگل مونيز جواناني همچون پيري ، والازكز و و سانچز را جذب كرده بود موفق ترين تيم تاريخ رئال مادريد بود و به عنوان تيم الگو در تمامي ادوار شناخته مي شود .آنها بار ديگر در فينال حاضر شدند و برابر پارتيزان قرار گرفتند . اين بازي كه در هيسل استاديوم در بروسل و در يازدهم مي 1966 انجام مي شد به سود رئال به پايان رسيد . در اين بازي آمانسيو براي دومين بار در دومين فينال اروپايي از حضور در آن محروم بود . آمانسيو در 20 دقيقه ي پاياني وارد زمين شد . او بعد از يك و دو استثنايي يك مدافع را جا گذاشت و با مهارت توپ را پشت دروازه بان يوگسلاو قرار داد . پنج دقيقه بعد شوت 30 متري هم تيمي اش سرنا بازي را به پايان رساند . اين اولين و تنها مدال قهرماني جام قهرمانان براي آمانسيو بوده است . در 6 فصل ابتدايي در مادريد او 6 لاليگا را بدست آورد و در سالهاي بعد با كسب 3 لاليگاي ديگر امار خود را به 9 رساند . او پي چي چي را نيز دو سال پياپي در 1969 و 1970 كسب كرده است .

آمانسيو به عنوان يك بازيكن رئال مادريد افتخار حضور در برترين تيم دنيا را بدست آورد . وي در سال 1976 بازنشته شد و به كادر مربيگري رئال مادريد پيوست .

عرصه ي ملي :
آمانسيو 42 بار افتخار پوشيد پيراهن ملي رادست آورد . او اكنون به عنوان يكي از بزرگترين بازيكنان تاريخ ملي شناخته مي شود . وي در سال 1964 توانست با برد 2-1 در فينال يورو را  كسب كند .

مربيگري :
بعد از بازنشستگي شانسش را براي حضور در روي نيمكت امتحان كرد . او كار خود را با تيم بزرگي همچون رئال مادريد آغاز كرد . بعد از يك فصل تصميم گرفت به خاطر مشغله هايش تيم را ترك كند . در 1982 او دوباره توسط لوئيس ده كارلوس مه موفق به مديريت شده بود به تيم دعوت شد .

آمانسيو يكبار هدايت كاستيا را به عهده گرفت كه توانست ليگ دسته دوم را در دومين سال حضورش فتح كند . تيم او شامل اسطوره هايي همچون بوتراگوئه نو ، ميشل ، سانچيز و مازتين وازكز و پارده زا مي شد .

در 86-1985 هدايت تيم اول رئال را به عهده گرفت . اما موفقيتهايش در حد انتظار نبود و او سريع پستش را ترك كرد بعد از مدتي آمانسيو به كمپاني ورزشي كلمه پيوست و شهرداد منطقه اي از مادريد شد . در جولاي 2000 او كانديد رياست باشگاه رئال مادريد شد اما در آن سال اين عنوان به فلورنتينو پرز رسيد .

افتخارات :

باشگاهي :

  1. 9 لاليگا
  2. 3 كوپا دل ري
  3. 1 جام قهرمانان
  4. 2 رامون ده كارانزا
  5. 1 هره زا تره را
  6. 1 پالما ده مايوركا
  7. 1 جام محمد تي وي
  8. 1 نوئه وو كولومبينو

شخصي:

  1. 2 پي چي چي : 1969 و 1970

ملي :
42 بازي با تيم ملي و 1 جايزه ي حضور در تيم برترين هاي جهان و قهرماني يورو 1964