فرانسيسكو (پاكو) بويو سانچز (متولد 13 ژانويه 1958) دروازه بان بزرگ اسپانيايي است كه سالها براي رئال مادريد و سويا به ميدان رفته است . بويو با رئال بسيار موفق بود او شش لاليگا و دو جام زامورا برد . او 20 سال به طور حرفه اي بازي كرد و 542 بازي در لاليگا انجام داد كه از اين لحاظ در طول تاريخ سوم است .

عرصه ي باشگاهي :
بايو در بتانزوس متولد شد . در چهار سالگي اولين تيم او اورال بود كه يكسال در آن در پستهاي دروازه بان و مدافع – هافبك راست بازي كرد و با حركاتش آقاي گل تيم شد سپس براي بتانزوس دو سال بازي كرد و سپس به تيم مايوركا در ليگ دسته دوم بازي كرد . بعد از يك فصل در مايوركا به دپورتيوو لاكرونيا پيوست و تا سال 1980 در اين تيم بود البته در سال 79-1978 قرضي به هسكا رفت . او در سال 81-1980 به سويا در دسته يك پيوست و يه دروازه بان اول تيم تبديل شد . او 6 سال در اين تيم بود و 242 بازي براي اين تيم انجام داد . او زماني كه در تيم سويا بود به تيم ملي اسپانيا دعوت شد

رئال مادريد (1997-1986)
درخشش بويو در سويا رئال مادريد را به خريد او ترغيب كرد و در سال 1986 به اين تيم پيوست . او تا سال 1997 كه بازنشسته شد در اين تيم ماند . در طي 11 فصلي كه بويو در مادريد بود شش لاليگا و دو كوپا دل ري را تصاحب كرد . بويو با بازيكناني همچون اميليو بوترا گوئه نو ، كندو ، مانولو سانچيز ، رافائل گورديوو ، ميشل ، هوگو سانچز ، مارتين وازكز ، فرناندو هيزو ، فرناندو ردوندو ، ايوان زامورانو و رائول گونزالز همبازي بود .
اولين بازي بويو در مادريد در سال 1986 برابر مورسيا بود كه با نتيجه ي 3-1 به سود رئال خاتمه يافت و او در تمامي 44 بازي ليگ در اولين فصل حضورش توام با برد لاليگا با كهكشاني ها حضور يافت .درخشش او در مادريد نمي تواند به اندازه ي درخشش او در بازيهاي ملي باشد . او در سال بعد از آن در مرحله ي يك شانزدهم چمپيونزليگ در برابر ستاره ي يوونتوس ميشل پلاتيني درخشيد . آن بازي در مجموع برنابئو و دل آلپي 1-1 شد و كار به ضربات پنالتي كشيد و بويو سه پنالتي از پنالتيهاي باران يوونتوس را دفع كرد و اولين جايزه ي زامورا را در دومين فصلش در مادريد كسب كرد . در آن فصل در بازيهاي ليگ او در 35 بازي تنها 23 گل دريافت كرد .
مادريد با بويو در فصل 95-1994 نيز لاليگا را كسب كرد . او در اين فصل توانست ركورد 709 دقيقه بدون گل خورده را از 3 دسامبر 1994 تا 12 فوريه 1995 از خود به جاي گذارد كه در تاريخ لاليگا پنجم است . بويو ششمين و آخرين لاليگايش را نيز در آخرين سال حضور حرفه ايش بدست آورد . او در 39 سالگي بازنشسته شد و بعد از 343 بازي در ليگ براي رئال مادريد جاي خود را بودو ييگنر داد . او با 512 بازي در ليگ دسته يك در طول تاريخ از اين حيث سوم است و تنها زوبيزارتا و ساكريستان بالاتر از او قرار دارند .

تيم ملي :
در طي حضور بويو در دپورتيوو او به تيم زير 21 سال اسپانيا دعوت شد و از دروازه ي اسپانيا در المپيك 1980 حراست كرد كه اسپانيا در آن بازيها در دور اول حذف شد . در بازيهاي ملي نيز از هفت بازي 2 گل دربافت كرد و يكي از بازيكنان نايب قهرمان اروپا در سال 84 (اسپانيا) بود .