پل برایتنر متولد 5 سپتامبر 1951 دتر کولبرمور در باواریا بازیکن سابق تیم ملی آلمان است. وی یکی از جنجالی ترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان بود که 48 بازی برای آلمان غربی انجام داد. او به خاطر همکرایش با فرانس بکن باوئر و برتی فوگس در خط دفاع تیم لمی آلمان شناخته می شد و در خط هافبک هم با رومنینگه در بایرن همکاری داشت.

برایتنر یک بازیکن کلیدی در آلمان غربی در قهرمانی جام جهانی 1974 بود و در فنیال گلزنی کرد. وی در فینال جام جهانی 1982 هم گلزنی کرد تا یکی از چهار بازیکن تاریخ فوتبال دنیا در کنار په له ، واوا و زیدان باشد که دتر چهار فینال گل می زند.

وی که یکی از موفق ترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان است در تیم برتر تاریخ فیفا و لیست 125 بازیکن اسطوره زنده فوتبال دنیا به انتخاب په په در سال 2004 قرار گرفت. برایتنر به عنوان مفسر و ستون نویس روزنامه ها در فوتبال آلمان کار می کند و مشاور هیئت مدیره بایرن است.

برایتنر بین سالهای 1970 تا 1983 فوتبال بازی می کرد که اغلب دوران فوتبالش (9 سال) در بایرن بود و سه سال در رئال مادرید بازی کرد. او یک سال هم در آینتراخت برانشوایگ توپ زد. بهترین لحظات دوران فوتبالش در پست دفاع چپ بود که در پست های هافبک راست هم بازی می کرد. او به مرور به خط هافبک رفت و تبدیل به یکی از بهترین هافبک های دهه هشتاد میلادی شد.

برایتنر در سن 21 سالگی در سال 1972 اوج گرفت و در تیم ملی آلمان در یورو حضور پیدا کرد و قهرمان شد. او دو سال بعد جام جهانی را فتح کرد .فینال در مونیخ مقابل هلند برگزار می شد و برایتنر گل اول ژرمن ها را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. در فینال او ، بکن باوئر و برتی فوگس در خط دفاعی حضور داشتند و خط حمله هلند را مهار کردند. او پس از جام جهانی به رئال مادرید ملحق شد و تیم آلمان ربی را ترک کرد تا این که در سال 1981 به ژرمن ها ملحق شد.

برایتنر در دوران فوتبالش در عرصه باشگاهی پنج بوندسلیگا و دو لالیگا (1975 و 1976) با بایرن و رئال مادرید بدست آورد و در سال 1974 با باواریایی ها قهرمان اروپا شد. وی در سال های 1971 و 1982 قهرمان جام حذفی آلمان شد و در سال 1975 قهرمان جام حذفی آلمان. وی در دوران حضورش در بایرن زوج کارل هاینز رومنینگه بود و زوجی به نام ” برایتنینگه” را با هم تشکیل دادند.

برایتنر در خارج از زمین فوتبال به علت رفتار جنجالیش مورد انتقاد هواداران سنتی فوتبال آلمان قرار می گرفت. او عادت داشت که در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی نظر بدهد به خصوص که در آن زمان آلمان توسط دیوار برلین به دو قسمت تقسیم شده بود. او معمولا با کتاب قرمز حزب کمونیست چین در تمرینات حضور پیدا می کرد. پیش از جام جهانی 1982 یک تصمیم عجیب و جنجالی داشت : 150 هزار مارک دریافت کرد تا ریش هایش را بزند و یک کمپانی ریش تراشی آلمانی را تبلیغ کند. او در دوران حضورش در رئال مادرید با ژنرال فرانکو رابطه ای گرم پیدا کرد تا مورد نفرت بسیاری از هواداران قرار بگیرد. برایتنر در دوران حضورش در رئال مادرید عملکرد موفقی داشت و دو لالیگا و یک کوپا دل ری بدست آورد. او از بنیان های تیم در این مدت بود.

برایتنر در سال 1998 توسط اجیدیوس برائون ، رئیس وقت فدراسیون فوتبال آلمان به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد اما 17 ساعت بعد نظرش را پس گرفت. وی اکنون مسئول تیم پیشکسوتان بایرن است و در بازیهای خیریه شرکت می کند.