بدون شک خامس رودریگز پدیده فصل رئال مادرید بوده است. آمار فوق العاده او در تعداد گل و پاس گل گواه این مدعاست و این در حالی است که او در رئال مادرید نقشی را ایفا کرد که پیش از شروع فصل برای او ناآشنا بود.

این بازیکن 23 ساله پس از نمایشی درخشان در جام جهانی در برزیل، تابستان گذشته با قراردادی به ارزش 80 میلیون یورو به رئال مادرید پیوست. پیش از ورود به اسپانیا، او به عنوان یک هافبک تهاجمی یا مهاجم به کار گرفته می شد ولی در سیستم 4-3-3 کارلو آنجلوتی نقشی عقب تر از مهاجمان  در میانه میدان به او داده شد.

با این حال او یک آمار عالی را از خود به جای گذاشت. طبق سایت آماری هواسکورد ، خامس با 14 گل و 15 پاس گل در لالیگا و چمپیونزلیگ میانگین 0.87 گل یا پاس گل در هر 90 دقیقه را به ثبت رسانده است. هم چنین عملکرد او از لحاظ تعداد تکل های موفق و توپ ربایی در هر بازی بهتر از زمانی است که در دو باشگاه اروپایی قبلی (پورتو و موناکو) بوده است.

کارلو آنجلوتی ، مربی برکنار شده رئال مادرید نیز مسلما تحت تاثیر عملکرد این جوان 23 ساله در اولین فصل حضورش در برنابئو قرار گرفته بود. این موضوع از صحبت های او در کنفرانس خبری پیش از بازی با آلمریا در ماه گذشته کاملا مشهود است:

” او در جاهای مختلفی از زمین به بازی گرفته شده و فصلی فوق العاده خوب را سپری کرده است. بازیکنی بسیار با استعداد است و فیزیک بدنی خوبی دارد. او در پست جدیدش که در آن باید مقدار بیش تری از زمین را پوشش دهد کاملا جا افتاده است و این چیزی است که بیش از همه من را شگفت زده کرده است.”

هرگز شکی در استعداد خامس وجود نداشته است. او همان بازیکنی است که قبل از انتقالش به مادرید، در دو باشگاه اروپایی پورتو و موناکو عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت و در جام جهانی 2014 تیمش را به جمع 8 تیم برتر جام رساند. بازیکنی که قادر است گل هایی زیبا به ثمر برساند و برنده جایزه پوشکاش شود.

در توانایی او در سازگار شدن با شرایط جدید نیز تردیدی وجود ندارد.  او در سن 16 سالگی در جستجوی بخت و اقبال خود کشورش را ترک کرد و با پشت سر گذاشتن دورانی موفق در آرژانتین به فوتبال اروپا راه یافت.  او برای پیشرفت موانع سختی را از پیش رو برداشته است.

بسیار تحسین برانگیز است که او به آسانی با نقش جدیدش هماهنگ شده  و در اولین فصل حضورش در برنابئو این چنین تاثیرگذار ظاهر شده است.

به نوشته دیه گو تورس خبرنگار نشریه ال پایس، چهره های شاخص رئال مادرید مانند کارلو آنجلوتی، کریستیانو رونالدو و سرخیو راموس بر این باور بودند که خامس رودریگز نسبت به ایسکو- رقیب او در هنگامی که همه اعضای تیم سالم و تیم بدون مصدوم باشد- بازی بهتر و موثرتری را در میانه میدان ارائه می دهد. خامس با قدرت پا به توپ و نفوذهای سریع خود موقعیت های خطرناک تری را در ضدحمله ها ایجاد می کند.

در مقاله دیگری، دیه گو تورس عنوان کرد که به عقیده آنجلوتی، خامس در هر دو فاز دفاع و حمله عملکرد بهتری نسبت به گرت بیل دارد. در کار دفاعی پشتکار بهتری دارد و در فاز تهاجمی تنوع بیش تری را ارائه می دهد.

آنجلوتی پیش از آخرین بازی فصل مقابل ختافه گفت: ” خامس و کروس فصل خارق العاده ای را سپری کردند. آن ها در اولین سال حضورشان در باشگاه به خوبی با تیم هماهنگ شدند. رئال مادرید دو بازیکن بسیار مهم را برای آینده به خدمت گرفته است.”

در حقیقت توانایی خامس در بازی کردن در نقش های مختلف – هافبک میانی، هافبک تهاجمی و مهاجم – نقش کلیدی و مهم او را در فصل آینده تضمین می کند، صرف نظر از این که جانشین آنجلوتی چه کسی باشد.

مرد کلمبیایی شروعی فوق العاده در فوتبال اسپانیا داشته است و امیدوار است که در فصل آینده نیز تاثیرگذار ظاهر شود. امسال، او یک پدیده بود. او امیدوار است فصل آینده حضوری تعیین کننده در تیم داشته باشد که با بردن جام همراه شود.

 

نیک دورینگتون