مرجع خبری رئال مادرید : رئال مادرید فصل 2014/15 را درخشان شروع کرد . اما به مرور زمان افت کرد و در نهایت نیز همه ی جام های مهم را دست خالی ترک کرد . این تیم در کوپا دل ری توسط رقیب سنتی و همشهری یعنی اتلتیکومادرید حذف شد . سپس در چمپیونزلیگ توسط یوونتوس از مسابقات حذف شد و در نهایت نیز لالیگا را در کورسی نفس گیر با رتبه ی دومی تمام کرد . در نهایت فصل نیز آنچلوتی توسط فلورنتینو پرز از تیم کنار گذاشته شد . در اینجا 5 درسی که رئال باید از فصل اخیرش بگیرد را بررسی میکنیم .

hi-res-fba7f7a845e3e899b6fafc118c0a0322_crop_north

قدرت زیان بار پرز
پرز در دو انتخابات اخیر ریاست رئال مادرید پیروز شده است که این هم به دلیل وضع قوانین به شدت سخت گیرانه برای این امر است . در حال حاضر نیز از یک قدرت بی بدیل در تیم بهره میبرد که این به شدت برای باشگاه زیان آور است . آخرین چشمه های این قدرت نیز اخراج کارلو آنچلوتی بود . آن هم در حالیکه مربی ایتالیایی از حمایت ستارگان تیمش ، هواداران ، کارکنان باشگاه و … برخوردار بود . پرز حتی برای این کار از دلیل قانع کننده ای هم برخوردار نبود و زمانیکه در کنفرانس مطبوعاتی خبر اخراج کارلتو را داد در پاسخ به دلیل این کار گفت : ” من وارد جزئیات نمیشوم چرا که موقعیت مناسبی نیست ! ”
در دوره ی ریاست مجموعا 12 ساله پرز در رئال مادرید ، این تیم 2 چمپیونزلیگ و فقط 3 لالیگا را بدست آورده است ! این در حالی است که در همین سال هایی که پرز ریاست باشگاه را عهده دار بود بارسا دوبرابر رئال لالیگا و چمپیونزلیگ را برد .
هرچند تجربه نشان داده که هیچوقت پرز مقصر نیست ! در این باره بهترین توصیف را آلبرتو رلانیو انجام داده است : ” همیشه تقصیر یک شخص دیگر است . کسی که ترجیحا “دم دستی تر” باشد . در شرایط حال حاضر این شخص آنچلوتی است . ” تا زمانی که پرز رئیس است ، این شرایط حاکم خواهد بود .

hi-res-9f385ea1a486c306d542b9be5f9cb6a7_crop_north

خلا دفاعی در خط هافبک
متاسفانه کاملا مشخص بود که رئال از کمبود یک هافبک 6 دانگ دفاعی رنج میبرد . هافبکی که جلوی 4 مدافع این تیم را پوشش دهد . با گذر زمان و با عملکرد ژابی آلونسو در بایرن مشخص شد که این بازیکن پا به سن گذاشته دیگر مثل سابق نیست . اما با جدایی او در تابستان اخیر به هیچ وجه بازیکنی در حد و اندازه های او برای باشگاه در این پست خریداری نشد . ایارامندی که اصلا بازیکن قابل اعتمادی نشان نداد . لوکاس سیلوای برزیلی هم که در نقل و انتقالات زمستانی به باشگاه پیوست آینده دار نشان داد . اما همواره این سوال در ذهن همگان باقی خواهد ماند که چرا و با چه استدلالی بازیکنی مستقیما از لیگ برزیل به این سطح از فوتبال اروپا ترانسفر شد . تونی کروس آلمانی نیز علی رغم تلاش تحسین برانگیزش در بازی های حساس از پس این پست غیر تخصصی اش برنیامد .
این امر زیاد به چشم نمی آمد تا زمانیکه رئال در بازی برگشت لالیگا مقابل اتلتیکو به شدت از این حفره ضربه خورد . اینجا بود که دست خالی آنچلوتی او را وادار کرد که از راموس در این پست برای پوشش این حفره استفاده کند . خرید یک هافبک دفاعی درجه 1 برای باشگاه به شدت ضروری به نظر میرسد .

hi-res-bf51741afac0f07a2ec9b95a2cc35e5c_crop_north

نیاز به یک مدیر وزشی جدید
تابستان گذشته مدیر ورزشی تیم میگل پاردزا اخراج شد و هنوز جانشینی برای او انتخاب نشده است . در این مدت وظایف این پست مدیریتی را پرز شخصا به عهده گرفته است . در مورد کروس و خامس این یک تجربه ی موفق نشان داد . ناواس فصلی محو داشت و چیچاریتو در دقایقی که به بازی گرفته شد عملکردی مثبت نشان داد . اما به وضوح تیم در خط هافبک ضعف داشت . در زمان نقل و انتقالات زمستانی نیز ، بازیکنی در جد ترکیب اصلی تیم و با تجربه  بار فنی بالا جذب این تیم نشد و در عوض با 13 میلیون یورو لوکاس سیلوای برزیلی جذب تیم شد که هماهنگ شدن او با ریتم فوتبال اروپا خود یک پروسه ی زمان بر است . در مقاطع کلیدی فصل هم کارلتو مجبور شد از راموس در این پست استفاده کند .
برخی اقدامات ابهام برانگیز مانند قرض دادن کاسمیرو به پورتو و خرید بازیکنی با شرایط مشابه وی ،فروش موراتا به یووه (البته با بند بازخرید) و … در ذهن همه سوالات بی پاسخ زیادی را قرار داد .
مادرید به یک مدیر ورزشی جدید نیاز دارد . کسی که بداند تیم در چه نقاطی نیاز به خرید چه نوع بازیکنانی دارد و لیست تیم را از بازیکنان نا کاامد پر نکند . قاعدتا تیمی که در دو فصل اخیر 300 میلیون یورو خرج کرده است نباید در پست هافبک دفاعی اینقدر فقیر باشد !

hi-res-50a352fbbef33c7814610dc9424f202b_crop_north

پارادوکس بیل و رونالدو
گرث بیل اولین فصل خود در رئال مادرید را موثر پشت سر گذاشت . او در مجموع 21گل و 16پاس گل در تمامی مسابقات به ثبت رساند . همچنین در دو فینال مهم چمپیونزلیگ و کوپا گلزنی کرد . او میتوانست همین موفقیت ها را در فصل دومش نیز به نمایش بگذارد به شرطی که فشار رسانه ها و هواداران این اجازه را به او میداد . پس از چند نمایش پایین تر از سطح انتظار از بیل و قیاس شدن او با دیگر ستاره ی تیم یعنی رونالدو این فشار ها به اوج خود رسید .

شرایط رونالدو در رئال دقیقا مشابه شرایط بیل در آخرین فصلش در تاتنهام است . جاییکه بیل در آنجا از آزادی عمل نامحدودش لذت میبرد و تمامی توپ ها به او ختم میشد . تفاوت دیگر بیل تاتنهام با بیل رئال مادرید این است که در تاتنهام او مسئولیت دفاعی نداشت ولی در مادرید این مسئولیت را دارد . رونالدو این مسئولیت را در تیم ندارد . البته به گفته ی روبن خیمنز پرز همچنان به بیل به چشم جانشین رونالدو نگاه میکند . با توجه به این که بازیکن پرتغالی 30 ساله شده است .
شاید فصل آینده برای بیل فصل درخشانی باشد ولی مادامی که رونالدو در این تیم حضور دارد ، نباید توقع درخششی که بیل در تاتنهام دات را از او داشت

hi-res-8de50e2bded14248bad002a46f7828f6_crop_north

آینده ی درخشان خامس رودریگز
پس از اینکه رئال 80میلیون یورو صرف خرید ستاره ی جام جهانی کرد بسیاری از انتقادات را برانگیخت . اگرچه او استعدادش را در لیگ های فرانسه و پرتغال نیز به نمایش گذاشته بود ولی سوال اصلی این بود که آیا او این توانایی را دارد که این درخشش را در تیمی چون رئال مادرید تکرار کند ؟ اما خامس تحسین ها را برانگیخت و از پس این چالش برآمد. پس از یک شروع نامطمئن ، او به سرعت با تیم تطبیق یافت و بالاتر از حتی استاندارد در پست جدیدش موفق بود .
او تحسین مربی تیم را هم برانگیخت به طوری که پس از بازی با آلمریا آنچلوتی در کنفرانس مطبوعاتی گفت : ” او استعداد بی نظیری دارد و از نظر فیزیکی هم در شرایط فوق العاده ای قرار دارد . چیزی که مرا بیش از حد سورپرایز کرده این است که او در پستی بازی میکند که بیشترین فضای ممکن از زمان بازیگری اش در اروپا را کاور میکند و او به خوبی از پس آن برآمده است . ”
او فصل را با به ثمر رساندن 14 گل و 15 پاس گل به پایان رساند . توانایی بازی کردن در چندین پست از جمله هافبک میانی ، وینگر ، هافبک طراح و … بیش از هرچیزی به کار آنچلوتی آمد . این یک آینده ی موفق در دراز مدت را برای او گارانتی میکند .

نیک دورینگتون