خبر استخدام بنیتز چهارشنبه ساعت 10 صبح به صورت رسمی اعلام شد و رئال مادرید در شبکه های اجتماعی خبری را که همه جهان از مدت ها پیش می دانستند تایید کرد. همراه با اعلام رسمی این خبر در شبکه های اجتماعی، رئال مادرید عکسی با جزئیات زیاد از بنیتز منتشر کرد. عکسی که هم راهی که او برای رسیدن به سانتیاگو برنابئو طی کرده است را به تصویر می کشد و هم خلاصه ای از دوران مربیگری او را در بر دارد. با انتشار این عکس رئال مادرید به نوعی می خواست اعتبار بنیتز را به همه نشان دهد. لیستی از تیم های بزرگی که او هدایت آن ها را به عهده داشته است در کنار افتخاراتی که کسب کرده در عکس به چشم می خورد. همه این ها درون سر مرد مادریدی در جایی که مغز قرار دارد جای داده شده است. پیامی که این عکس منتقل می کند کاملا واضح است: رئال مادرید یک نابغه فوتبال را استخدام کرده است.

CGj4pIUUAAAImu2

ولی حقیقت چیز دیگری است. بنیتز که در 13 سالگی به رئال مادرید پیوست اکنون بعد از پشت سر گذاشتن زمانی نه چندان موفق در سری آ و دورانی پر تلاطم در غرب لندن به مادرید باز گشته است. در یک نظرسنجی از هواداران که توسط مارکا انجام شد تنها 8.9 درصد از شرکت کنندگان خواستار استخدام او بودند. به علاوه، بنیتز به باشگاهی برگشته است که دقیقا نمی داند چه می خواهد! رئال مادرید که در دوران اخیر یکی از ضعیف ترین عملکردهای  تاریخش را داشته  در طول 12 سال 11 مربی عوض کرده است که آخرین مربی برکنار شده کارلو آنچلوتی ای بود که دهمین قهرمانی اروپا را یک سال پیش برای آن ها آورد. زمانی که هنگام اعلام برکناری آنچلوتی از پرز پرسیده شد که مربی ایتالیایی چه مشکلی داشت، او پاسخ داد: نمی دانم.

در نتیجه استخدام بنیتز بیش از آن که خواسته قلبی رئال مادرید باشد یک اجبار برای آن ها بود. در واقع بنیتز تنها گزینه ای بود که رئال مادرید در اختیار داشت. زیدان هنوز آمادگی مربیگری را نداشت. یواخیم لو در دسترس نبود. یورگن کلوپ تصمیم داشت استراحت کند. کاندیدهای دیگرمربیگری مانند میشل، اونای امری و جولن لوپتگوی ( میشل و امری در نظرسنجی مارکا بعد از کلوپ دوم و سوم شدند) انتخاب هایی با ریسک بسیار بالا بودند.

بنابراین بنیتز انتخاب شد. مربی سابق کاستیا که زمانی دستیار دل بوسکه در رئال نیز بوده است به برنابئو باز می گردد. برنابئوی متلاطمی که مطمئن نیست بنیتز را می خواهد، اما به هر حال مجبور است او را بپذیرد. به این ترتیب بنیتز در کنار واکنش های منفی بافانه ای که مورد استخدامش وجود داشت با چالش های بسیار دیگری نیز رو به روست که هر چه سریع تر باید فکری به حال آن ها بکند. موفقیت در برنابئو کار آسانی نیست همان طور که مربیان زیادی که قبل از بنیتز بوده اند نیز به این نکته پی برده اند. اما عظمت وظیفه ای که او به عهده گرفته و نیز موانعی که پیش رویش است انگیزه او را بیش تر می کنند تا به بهترین شکل ممکن از فرصتی که به دست آورده استفاده کند. او این فرصت را دارد که حکایت مربیگری خود را به کلی تغییر دهد و برای رسیدن به این هدف تنها به یک چیز نیاز دارد: پیروزی.

برای این کار بنیتز ابتدا باید اعتماد بازیکنان را جلب کند. بازیکنان رئال مادرید به شدت به آنچلوتی وفادار بودند. کریستیانو رونالدو، گرت بیل، سرخیو راموس، خامس رودریگز، تونی کروس و مارسلو علاقه خود را به آنچلوتی به صورت عمومی ابراز کردند.

پیش از این راموس به کمبودی اشاره کرد که مربیانی مانند بنیتز دارند. هنگامی که راموس در دفاع از آنچلوتی به خوزه مورینیو می تاخت عنوان کرد که ” آنچلوتی در بالاترین سطح فوتبال بازی کرده است.”  بنیتز نیز زمانی بازیکن بوده است اما برای کاستیا، پارلا و لینارس؛ نه در سطح اول فوتبال اروپا.

بنابراین برای برقراری ارتباطی مناسب با بازیکنان، بنیتز ابتدا باید روش های خود را به آن ها بقبولاند. بنیتز مرد با تدبیری است که به جزئیات سیستماتیک اهمیت زیادی می دهد و از این حیث با مربی قبلی تفاوت بسیار زیادی دارد. او نیاز دارد که بازیکنان خیلی سریع ایده های او را بپذیرند. بپذیرند که لازم است بازی به بازی ترکیب مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم اصلاح شود. بپذیرند که لازم است برای هر حریفی تاکتیک های مخصوص به همان حریف در بازی پیاده شود. بپذیرند که تحت هر شرایطی تعادل در تیم باید حفظ شود. اساسا بنیتز باید رئال مادرید را متقاعد کند که تفاوت بین بالا بردن جام و تماشای بالارفتن آن در کاتالونیا در همان جزئیاتی نهفته است که او به آن ها اهمیت می دهد.

و اما چالش بعدی پیش روی بنیتز رئیس باشگاه است. پرز از جمله مدیرانی است که کار کردن با او برای مربیان کار بسیار سختی است. در 9 سال آخر ریاست پرز (با در نظر گرفتن دور اول ریاست او)، رئال یک بار موفق به فتح لالیگا شده است. شیوه های مداخله گرانه و کوته نظرانه او برنابئو را ازانسجام فوتبالی – که اساس موفقیت های مستمر بارسلونا بوده است- محروم کرده است. میگوئل دلانی از خبرنگاران ورزشی معروف در ماه گذشته پس از آن که بارسلونا پنجمین عنوان قهرمانی اش را در هفت سال گذشته تصاحب کرد نوشت: ” در حالی که بارسلونا از اصول تجارت برای تقویت فوتبال خود استفاده می کند، رئال مادرید فوتبال را ابزاری برای پیش بردن اهداف تجاری قرار داده است.”

حالا بنیتز کسی است که باید راهی را برای کنار آمدن با پرز پیدا کند تا بتواند تیمش را به سمت موفقیت هدایت کند و این لزوما به معنای برآوردن همه اهداف باشگاه نیست. او از آنچلوتی تیمی را تحویل گرفته که نیاز نیست خیلی روی آن کار شود، اما مسلما رئیس باشگاه به هر حال می خواهد تغییراتی را در تیم ایجاد کند. ممکن است بنیتز برای فصل آینده آن چه را که می خواهد در اختیار داشته باشد و ممکن است نداشته باشد. اما صرف نظر از هر چیزی او باید پیروز شود. هنوز تردیدهایی وجود دارد که آیا او می تواند موفق شود یا نه. اما هر موفقیتی که او به دست آورد از اهمیتی دو چندان برخوردار خواهد بود.

زمانی که بنیتز در روز چهارشنبه در برنابئو معارفه شد با چشمانی اشک بار گفت: ” امروز روزی هیجان انگیز برای من است زیرا به این جا، به خانه ام برگشته ام.”  پرز او را یک ” رئال مادریدی اصیل”  و ورود او به باشگاه را ” شروع یک دوره جدید” خواند.

چالش بزرگ بنیتز این است که این دوره جدید را به بهترین شکل آغاز کند.

تیم کالینز