استیو مک مانامان ( متولد 11 فوریه 1972) بازیکن سابق فوتبال انگلیس است که سابقه بازی در لیورپول ، رئال مادرید و منچسترسیتی را دارد. وی موفق ترین بازیکن فوتبال انگلیس در خارج از این کشور بود.

این بازیکن پس از 9 سال حضور در لیگ انگیس و بردن جام حذفی و جام اتحادیه در این کشور در سال 1999 به رئال مادرید ملحق شد. انتقال وی در زمان خودش دارای جنجال های زیادی بود. او تبدیل به اولین بازیکن تاریخ انگلیس شد که در سال 2000 با یک باشگاه غیرانگلیسی قهرمان اروپا می شد. دو سال بعد مک مانامان اولین بازیکن تاریخ فوتبالا نگلیس شد که دو بار قهرمان چمپیونزلیگ می شود. وی پیش از پیوستن به منچسترسیتی در سال 2003 نیز دو بار قهرمان لالیگا شد و در نهایت در سال 2005 اعلام بازنشستگی کرد. مک مانامان پس از بازنشستگی به عنوان مفسر در شبکه های مختلف تلویزیونی فعالیت می کند.

مک مانامان از بچگی طرفدار اورتون بود. پس از درخشش این بازیکن در فوتبال مدارس اورتون با پیشنهاد قراردادی یک ساله به سراغش آمد اما پدر بازیکن انگلیسی این پیشنهاد را رد کرد و این بازیکن قراردادی دو ساله با لیورپول به امضا رساند. مک مانامان از سن 16 سالگی استعداد بی نظیری داشت. اولین قرارداد مهم او با لیورپول در 19 فوریه 1990 بسته شد. اولین بازی او در لیورپول زیر نظر دالگلیس در 15 دسامبر 1990 در پیروزی 2-0 مقابل شفیلد بود. اولین گل حرفه ای مک مانامان هم با یک ضربه سر در 21 اگوست 1991 در شکست 2-1 مقابل منچسترسیتی به ثمر رسید.

مک مانامان در فصل 92-1991 توانست 51 بازی در لیورپول انجام بدهد و جایگاهش را در این تیم ثبیت کرد. در پایان فصل سرخ ها قهرمان جام حذفی انگلیس شدند که در فینال ، مک مانامان عنوان بهترین بازیکن میدان را از آن خود کرد. درخشش مک مانامان به حدی بود که خیلی ها او را با دوران اوج یان راش قیاس می کردند.

مک مانامان تا سال 1999 در لیورپول ماند که در فصل 95-1994 نیز جام اتحادیه را برد. این بازیکن به حدی در لیورپول خوب کار می کرد که حریفان یک نفر را در کل بازی مامور مهار او می گذاشتند. جیانفرانکو زولا ، بازیکن اسبق ایتالیا گفته بود که مک مانامان بازیکنی است که ملی پوشان ایتالیایی بیش از بقیه شرایطش را زیر نظر دارند. هاوارد ویلکینسوت گفته بود که در آن زمان مک مانامان” کاملا مهار نشدنی ” است و برایان رابسون ، مربی وقت میدلزبورو در اظهار نظری جالب گفته بود :” همه در لیگ انگلیس می دانند که اگر مک مانامان را مهار کنند ،لیورپول را مهار کرده اند.” روی ایوانس اما نظر دیگری داشت و می گوید :” متنفرم که بقیه فکر کنند که ما تیمی هستیم که به یک بازیکن وابسته ایم.” برتی فوکس ، مربی آلمانی هم این ستاره را جزء سه نماینده خود از لیگ انگلیس در تیم منتخب فوتبال اروپا قرار داد.

مک مانامان در سال 1997 پیشنهاد 12 میلیون پوندی بارسا را رد کرد و از سویی برای تمدید قرارداد با لیورپول هم به توافق نرسید و گفت که تا پایان قراردادش یعنی تا سال 1999 در لیورپول می ماند. وی در آغاز فصل 99-1998 کاپیتان لیورپول شد. مک مانامان یک پایان احساسی در لیورپول داشت. فوت مادرش ایرنه نیز در ماه های آخر حضورش در لیورپول باعث شد که پایان کارش در پیراهن سرخ لیورپول تلخ تر از پیش باشد.

مک مانامان ظرف چهار سال حضور در رئال مادرید قلب مادریدیسموها را فتح کرد. رفتار بسیار نجیبانه مک مانامان درون و بیرون زمین علاوه بر این که کاملا در خدمت تیم بود باعث شد که او تبدیل به یکی از محبوب ترین ها در میان هواداران شود.

بهترین لحظه مک مانامان در رئال زمانی بود که مقابل والنسیا در فینال چمپیونزلیگ سال 2000 گلزنی کرد. مک مانامان یک شوت زیبا را وارد دروازه کانیزارس کرد و با یکی از گلهایی که تا ابد در تاریخ رئال می ماند به هشتمین قهرمانی اروپایی کمک کرد.

وی در سال 2002 نیز در نیوکمپ در نیمه نهایی چمپیونزلیگ گلزنی کرد تا رئال یک تساوی ارزشمند کسب کند و بتواند صعود کند. این بازیکن در دوران حضورش در رئال در پست های متفاوتی بازی می کرد و روند بی نظیری داشت.

درخشش مک مانامان موجب شد که راه حضور بریتانیایی های دیگر به رئال مادرید باز شود. بازیکنانی مثل گرت بیل و اوون پیش از پیوستن به رئال از مک مانامان مشورت گرفتند که بازیکن سابق لیورپول به هر دویشان توصیه کرد که رئالی شوند.

در سال 2003 مک مانامان به همراه ماکله له ، هیرو و مورینتس از رئال جدا شد و راه منچسترسیتی را در پیش گرفت. او دو سال بعد اعلام بازنشستگی کرد. این بازیکن در لیورپول ، رئال و سیتی در 560 بازی 80 گل زد و 182 پاس گل داد.

مک مانامان در تیم ملی انگلیس اما هرگز موفق نبود. در سطح ملی به جز ونبلس و کیگان به ندرت از توانایی های او استفاده شد. وی در 37 بازی ملی سه گل زد و فقط سه بار شکست خورد.

افتخارات
باشگاهی
لیورپول
جام حذفی 1992
جام اتحادیه 1995

رئال مادرید
لالیگا : 01-2000 ، 03-2002
سوپرجام اسپانیا 2001 و 2003
چمپیونزلیگ ، 2000 و 2002
سوپرجام اروپا 2002
جام بین قاره ای 2002

فردی
جایزه آلن هاردکر 1995
تیم برتر سال لیگ انگلیس 97-1996
تیم برتر یورو 1996
بازیکن ماه لیگ برتر ، دسامبر 1997
بهترین بازیکن فینال چمپیونزلیگ 2000