در روز هفتم سپتامبر 1912 ، خوزه رامون سائوتو در مکزیک پا به جهان گشود. کمی بعد خانواده اش به اسپانیا کوچ کردند تا بازیکن رئال بین سالهای 1933 تا 1944 در مادرید شکل بگید. پیش از آن این بازیکن در باشگاه امپریو بازی می کرد. وی در یازده سال حضور در باشگاه بیست گل زد و در 150 بازی حضور داشت و در دو سال آخر حضورش در باشگاه بازوبند کاپیتانی را به باشگاه بست.

سائوتو در زمان حضورش در رئال در ارتش اسپانیا نیز خدمت می کرد و برای ژنرال فرانکو می جنگید. وی مدتی توسط گروهک ” اسپارتاکوس” زندانی شد و در سن 24 سالگی منتظر بود که اعدام شود اما علاقه اش به رئال زندگیش را نجات داد. یکی از زندان بان ها هوادار رئال بود و به او اجازه داد تا فرار کند.

سائوتو به سفارت مکزیک پناه برد و رابطه خوبش با برخی از سران حکومت فرانکو شرایطش را بهتر کرد. وی تا فوریه 1937 در سفارت مکزیک ماند تا آن که به همراه 800 نفر دیگر رهی والنسیا شد تا از جنگ دور باشد.

سائوتو پس از آن دوباره به یکی از ارتش های فرانکو در پامپلو ملحق شد و در جنگ داخلی اسپانیا شرکت کرد. در پایان جنگ ، وی از ناحیه بازو مصدوم شد اما این هم باعث نشد که به مادرید برنگردد. رابطه خوبش با سانتیاگو برنابئو باعث شد که در سال 1944 به عنوان فوتبالیست به رئال خدمت کند. آخرین بازیش برای رئال در 9 آوریل همان سال در شکست خانگی مقابل بارسا بود. سائوتو پنجاه سال بعد در روز 16 آوریل 1994 در مادرید فوت شد.