لوکاس وازکز پس از سپری کردن فصلی موفق و نمایش خیره کننده در اسپانیول، روز پنج شنبه با امضای قراردادی پنج ساله به رئال مادرید بازگشت.

باشگاه کاتالانی در پی خرید دائم این بازیکن 24 ساله بود اما رئال مادرید با پیشنهاد آن ها مخالفت کرد. به فاصله چند روز پس از خداحافظی اسطوره اسپانیول سرخیو گارسیا از تیم و پیوستن او به الریان قطر، حالا جدایی وازکز ضربه دیگری را به اسپانیول وارد کرد. اما رئیس باشگاه، خوان کویت اعلام کرد که برای باشگاه مسائل اقتصادی مهم است.

وازکز توانست در کاتالونیا برای خود اسمی دست و پا کند اما  پیش از ترک موقت رئال مادرید در تابستان گذشته هرگز موفق به حضور در تیم اول نشده بود. به همین دلیل سوال های زیادی درباره علت جذب این بازیکن توسط رئال مادرید برای هواداران سفیدپوشان به وجود آمده است. در این جا به پنج نکته ای اشاره می کنیم که لازم است درخصوص این معامله بدانید.

carvajal casemiro

1. رئال مادرید دوست دارد بازیکنان سابق خود را به برنابئو بازگرداند

بازگشت وازکز به پایتخت اسپانیا، اتفاقات مشابهی که در گذشته و حال افتاده است را تداعی می کند که جدیدترین آنها بازگشت کاسمیرو هافبک برزیلی رئال مادرید پس از سپری کردن فصلی خوب به صورت قرضی در پورتو است. همانند بندی که در قرارداد بین رئال و اسپانیول در مورد وازکز وجود داشت، در انتقال قرضی کاسمیرو به پورتو نیز بندی وجود داشت که طبق آن پورتو اجازه داشت در انتهای فصل کاسمیرو را به صورت قطعی به خدمت بگیرد اما تبصره ای هم وجود داشت که رئال مادرید بتواند بازیکن خود را با مبلغ 7.5 میلیون یورو دوباره به خدمت بگیرد. در مورد وازکز این مبلغ خیلی کم تر بود.

همین اتفاق برای دنی کارواخال در بایر لورکوزن هم افتاد. باشگاه بوندسلیگایی با پرداختن فقط 5 میلیون یورو با قراردادی پنج ساله کارواخال را به خدمت گرفت، اما عملکرد کارواخال در آلمان رئال مادرید را تحت تاثیر قرار داد و یک سال بعد رئال با مبلغ 6.5 میلیون یورو کارواخال را به مادرید بازگرداند. در واقع رئال مادرید 1.5 میلیون یورو پرداخت تا این بازیکن جوان در بیرون از اسپانیا تجربه اندوزی کند و بازی خود را بهبود بخشد.

هم چنین در مورد خوزه کایخون نیز همین موضوع صادق بود. او در سال 2008 مادرید را به مقصد اسپانیول ترک کرد و پس از بهبود مهارت های خود در کاتالونیا در سال 2011 به رئال مادرید بازگشت. کایخون نیز به عنوان یک مهاجم در اسپانیول درخشید اما مدت زمان دوری او از پایتخت اسپانیا نسبت به بقیه طولانی تر بود.

به طور خلاصه، اگر یک استعداد جوان نمی تواند در رئال مادرید به تیم اصلی راه یابد اما در تیم های دیگر تاثیرگذار ظاهر می شود، باید انتظار بازگشت او به رئال مادرید را داشته باشید، فرقی نمی کند که او به صورت قرضی جدا شده باشد یا دائمی. مادریدی ها به بندهای قرارداد مربوط به بازخرید بازیکنان خود علاقه دارند.

vaz-espa

2. وازکز ممکن است یک خرید کهکشانی نباشد اما بازیکنی ارزشمند است

برای بازی کردن در رئال مادرید شما باید کیفیت لازم را داشته باشید و وازکز این کیفیت را دارد، هر چند ممکن است جذب او برای هواداران پرتوقع رئال مادرید که بهترین های جهان را می خواهند کمی ناامید کننده باشد. اسپانیول موفق نشد او را نگه دارد و جدایی او می تواند نتایج خطرناکی را برای این تیم به دنبال داشته باشد مگر این که آن ها در خرید بازیکنان جدید عاقلانه عمل کنند. این بازیکن گالیشیایی یکی از مهره های اصلی تیم سرجیو در فصل گذشته بود و در 31 بازی در لالیگا حضور یافت که حاصل آن 3 گل و 6 پاس گل بود. او می تواند با حرکت خود در کنار خط طولی زمین وسعت حمله را افزایش دهد و با نفوذ های خود به درون محوطه جریمه فضاسازی کند. او دارای فوت و فن هایی است که با استفاده از آن ها توانست در طول فصل گذشته بسیاری ازمدافعان را بفریبد. او از سرعت بالایی برخوردار است، سانترهای خوبی می کند و ضربات سر آرامی دارد. او بیش از هر بازیکن اسپانیایی دیگری در فصل گذشته اقدام به دریبل زنی کرده است: 208 بار که 71 بار آن موفقیت آمیز بوده است.

او هم چنین به خوبی برای کمک به دفاع تیم به عقب بر می گردد و این همان چیزی است که سرمربی جدید رئال مادرید رافا بنیتز در فصل آینده از بازیکنان خود خواهد خواست. با وجود برخورداری از استعدادهای فردی، او در اسپانیول کاملا در خدمت تیم بود. او در کناره های زمین همکاری خیلی خوبی با آنایتز آربیا دفاع چپ اسپانیول داشت و در این راستا، همکاری او با دانیلو برای رئال مادرید بسیار مهم خواهد بود.

jese

3. رئال مادرید گزینه های بیش تری را روی نیمکت خواهد داشت

پست اصلی وازکز بال راست است و معنای آن این است که وازکز به خط حمله تیم که شدیدا به رونالدو درچپ، بنزما در وسط و بیل در راست تکیه کرده است گزینه جدیدی را اضافه خواهد کرد.

بنیتز می تواند در طول پیش فصل پست های مختلفی را برای این بازیکن 24 ساله امتحان کند، اما یکی از ترکیب های مناسب این است که وازکز را در سمت راست به کار گیرد، بیل را به پست موردعلاقه اش در سمت چپ منتقل کند و رونالدو را در وسط قرار دهد. تصمیمی که بنیتز برای فصل آینده در مورد بیل می گیرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و احتمال دارد که او را به چپ منتقل کند. با این وجود بخش عمده این تصمیم به تمایل رونالدو برای بازی در وسط بستگی دارد.

سیستم چرخشی یکی از قسمت های اصلی دوره مربیگری بنیتز خواهد بود و این یعنی خط حمله تیم نیز دستخوش تغییرات خواهد شد. خسه رودریگز بخشی از این تغییرات است و با توجه به تصمیم باشگاه مبنی بر عدم خرید خاویر هرناندز، رئال مادرید هنوز فرصت دارد تا برای خرید یک مهاجم  پول زیادی را خرج کند.

وازکز با آمدن به برنابئو، قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم را با داشتن نقش یک بازیکن تعویضی عوض کرده است. اما او حداقل در ابتدای حضورش در رئال مادرید از نیمکت نشین بودن شکایت زیادی نخواهد داشت. هرناندز در فصل گذشته از این که شانس زیادی برای حضور در میدان نداشت ابراز ناامیدی کرد. ولی به نظرمی رسد که تحت هدایت بنیتز وازکز فرصت بیش تری نسبت به هرناندز برای حضور در زمین پیدا کند. حضور وازکز گزینه های تعویض را قوی تر می کند و این همان چیزی است که کارلو آنچلوتی از آن بی بهره بود.

ramos-casillas

4. مشکل احتمالی رئال مادرید در خصوص تعداد بازیکنان بومی برطرف خواهد شد

انتقال نسبتا عجیب وازکز به رئال مادرید گمان هایی را با خود به همراه داشت:  آیا رئال مادرید وازکز را به برنابئو بازگردانده تا کمکی برای تیم در راستای قانون یوفا در چمپیونزلیگ در خصوص تعداد بازیکنان بومی باشد؟ یوفا قید کرده که باشگاه ها باید در ترکیب 25 بازیکنی خود حداقل 8 بازیکن داشته باشند که 3 سال از 15 تا 21 سالگی خود را در همان باشگاه سپری کرده باشند. در حال حاضر اوضاع رئال مادرید با داشتن 10 بازیکن با چنین شرایطی خوب است. اما جدایی ایکر کاسیاس و سرخیو راموس در این تابستان محتمل است و در صورت بروز چنین اتفاقی تعداد بازیکنان مذکور به 8 می رسد. هم چنین آینده نامشخص آلوارو آربلوا رئال مادرید را در موقعیت خطرناکی برای چمپیونزلیگ قرار می دهد.

شاید واجد شرایط بودن وازکز در این خصوص به رئال مادرید کمک کرد تا تصمیم خود مبنی بر بازگرداندن او را نهایی کند، اما احتمالا این موضوع اصلی ترین دلیل جذب وازکز نبوده است.

beniperez

5. بنیتز چراغ سبز انتقال وازکز را نشان داد

با وجود این که فلورنتینو پرز تصمیمات نهایی نقل و انتقالات را می گیرد گزارش ها حاکی از آن است که بنیتز برای بازگشت وازکز به باشگاه چراغ سبز نشان داده است و این اولین خرید بنیتز پس از معارفه اش به عنوان سرمربی رئال مادرید به شمار می رود. بازگشت کاسمیرو هرچند پس از معارفه بنیتز قطعی شد اما از مدت ها پیش روند این معامله در جریان بود.

مربی 55 ساله مشتاق بود تا همه اعضای تیم از جمله مارتین اودگارد، مارکو آسنسیو و دنیس چریشف را پیش از آن که تصمیمی در مورد آینده شان گرفته شود از نزدیک ببیند. آینده وازکز در دستان اسپانیول بود اما بنیتز از فرصت استفاده کرد تا با قیمتی بسیار کم که حدود یک میلیون یورو گزارش شده است او را به ترکیب تیم خود اضافه کند. این باعث می شود که هواداران با علاقه به تماشای ورودی ها و خروجی های برنابئو در این تابستان بنشینند. مربیان معدودی هستند که پس از انتصاب به عنوان سرمربی رئال مادرید آزادی تصمیم گیری در مورد خریدها و فروش ها به آن ها داده می شود، اما نشانه ها حاکی از آن است که به بنیتز آزادی و قدرت خوبی داده خواهد شد. زمان همه چیز را مشخص می کند.

نیکولاس ریگ