مرجع خبري رئال مادريد : 17 عضو تیم کاستیا در فصل 87-86 در یک گروه واتساپ عضو هستند. اعضای این گروه خوشحالند که دوست قدیمیشان رافا بنیتز به رئال مادرید آمده است و برایش آرزوی موفقیت می کنند.
کاپیتان و نورچشمی
آرانس ، کاپیتان آن تیم بود . گواردنیو هم بازیکنی بود که توسط بنیتز برای کاستیا خریده شد. گواردنیو می گوید:”بعد از یک هفته حضور در رئال می خواستم بروم. حس خوبی نداشتم و می خواستم که به مستولز برگردم و با دوستانم بازی کنم. این را به بنیتز گفتم و با یک جمله مرا راضی کرد :” اگر می خواهی فوتبالیست شوی باید بمانی.” ماندم و بهترین نتیجه را گرفتم.”
در آن زمان بنیتز روی این بازیکن لقب دونادونی را گذاشته بود.گواردنیو پس از 29 سال کفش هایی که از بنیتز کادو گرفت را دارد :” یک روز به من گفت :” گوارده ، این کفش ها را بگیر” اما من گفتم که به دردم نمی خورد و به هم تیمی دیگری بدهد . بعد گفت که من بهترین فرد برای پوشیدن آن کفش ها هستم. بعد از آن کفش ها را پایم کردم و تا سالها می پوشیدم. این یک کادوی خاص به من بود.”
آرانز یک خاطره جالب از سفر تیم جوانان رئال به  پاریس دارد :” موهایم خیلی بلند بود. بنیتز گفت که اگر ببریم کاپیتان موهایش را کوتاه می کند. بردیم. بعد از  بازی با یک قیچی به سمتم آمد و بخشی از موهایم را کوتاه کرد. یادم است که آن قدر بد شده بود که آرایشگرم نمی دانست که چطور وضع موهایم را درست کند!”
آرانز در مورد روش کاری بنیتز که مملو از اطلاعات بود توضیح می دهد :” پس از اولین بازی که با برد پرگل همراه بود ، به رختکن رفتیم. او تعداد توپربایی ها ، توپای لو رفته ، ضربات با سر ، پاس با پای راست ، پاس با پای چپ و .. .را شمرد و گفت. همه هیجان زده بودیم. اولین باری بود که چنین چیزی را می دیدیم. حالا خیلی عادی شده است اما 29 سال پیش این گونه نبود.” گواردنیو هم می گوید :” همیشه از زمان خودش جلوتر بود.”
گواردنیو در مورد حضورش در کنار بنیتز در سالن بدنسازی می گوید :” رافا حتی در ان جا هم سعی می کرد که از نظر ورزشی و زندگی تصویه هایی برای مهتر شدن بدهد. او بهترین بود. روی همه اثر می گذاشت. خیلی خاکی ، ساده ، متواضع ، صادق و در خدمت تیم بود. شخصیت بی نظیری داشت ، ایده هایش مشخص بودند و هرگز اصالتش را فراموش نمی کرد. مربیان معمولا خودروهای شیکی داشتند اما او سوار رنو 5 زرد می شد و خیلی هم راضی بود. ” و آرانز می گوید :” چند ماه پیش که در ناپولی بود برایش نامه نوشتم و سریع جوابم را داد.”
گواردنیو در مورد سبک کاری بنیتز می گوید :” خیلی با بازیکنان از نظر تیمی و فردی صحبت می کرد. به خوبی رختکن را کنترل می کرد و همه چیز را زیر نظر داشت. گوش دادن و جلب رضایت بازیکنا نرا بلد بود. بهترین بازی را از هر بازیکن بیرون می کشید. بسیار جدی ، باهوش و با انگیزه بود. دیوانه فوتبال بود و روزی 24 ساعت به تیم فکر می کرد. اگر به او اجازه بدهند دست به کارهای بزرگی در رئال خواهد زد. زمان دادن مهم است. با حضور او رئال مادرید تیم ارزشها می شود. رئال مادرید اکنون تقریبا در همه زمین ها هو می شود اما بنیتز این سوتها را با تشویق عوض می کند. شخصیت محبوب و تحسین شده ایست که فلسفه مشخصی دارد . او یک مادریدیستاست و همیشه خواهد بود.”
در پایان آرانز و گواردنیو گفتند :” دوست داریم یک روز با ما ناهار بخورد. می دانیم که برنامه اش خیلی پر است اما دوست داریم که با هم از ایام قدیم یاد کنیم.”