در میان همه تکه های پازلی که بنیتز سعی دارد آن ها را به خوبی در کنار هم قرار دهد، یکی هست که می تواند در تعداد جام هایی که این مربی در فصل اول حضورش به ارمغان می آورد بسیار تاثیرگذار باشد اما آن طور که باید و شاید به او توجه نمی شود.

تا کنون همه صحبت ها در مورد جدایی پر از احساس ایکر کاسیاس بود و این که چه کسی در فصل آینده به عنوان دروازه بان شماره یک مادریدی ها جانشین وی خواهد شد؛  این که آیا بالاخره سرخیو راموس به منچستر یونایتد می پیوندد یا به عنوان کاپیتان تیمی که 10 بار فاتح اروپا شده در مادرید باقی می ماند؛ این که نقش کریستیانو در اندیشه های بنیتز چه خواهد بود و آیا گرت بیل جایگاه مرد پرتغالی را در تیم تصرف خواهد کرد یا نه. اما اکنون بنیتز باید به آخرین سوال مهمی که درباره تیمش مطرح است پیش از شروع فصل جدید پاسخ دهد: جایگاه ایسکو در رئال مادرید جدید چگونه خواهد بود؟

در تابستان امسال، گمانه زنی هایی در خصوص آینده این هافبک ماهر اسپانیایی در رسانه ها مطرح شد. مانوئل پیگرینی، مربی سابق او در مالاگا گفت که مشتاق است او را به منچسترسیتی بیاورد و آرسنال، چلسی و یوونتوس هم از مشتریان او بودند. با این حال بنیتز موضع خود را صریحا اعلام کرد و بنا به گزارش ها این مربی ایسکو را فراخواند تا او را متقاعد به ماندن در پایتخت اسپانیا کند. شاید او برای ایسکو نقشی کلیدی در ترکیب تیم در نظر گرفته باشد، اما آیا بنیتز می تواند تضمین کند که پس از دو فصل درخشش ایسکو در مادرید  بالاخره زمان آن رسیده که او هم در برنابئو احساس ارزشمند بودن کند؟

تا کنون در بازی های دوستانه پیش فصل، ایسکو نقشی مهم را در تیم ایفا کرده است. در پیروزی ویرانگر 4-1 رئال مادرید در برابر منچسترسیتی، ایسکو از ابتدا در ترکیب قرار گرفت و هواداران پرشمار استرالیایی را به وجد آورد.

مشکل اینجاست که در طول دو سال حضور ایسکو در مادرید، او به اندازه کافی مورد تمجید قرار گرفته اما در زمان آماده بودن همه اعضای تیم، او به ندرت جایی در ترکیب اصلی داشته است. او در فصل گذشته 2431 دقیقه در لالیگا بازی کرد و از نظر دقایق بازی ششمین بازیکن رئال مادرید بود. او 4 گل به ثمر رساند و 9 پاس گل داد. در 26 بازی در لالیگا از ابتدا در ترکیب قرار گرفت و بسیاری بر این عقیده بودند که او باید یکی از اعضای ترکیب اصلی باشد.

اما او تنها به دلیل مصدومیت های بازیکنان دیگر شانس بازی کردن بیشتر را به دست آورد. رقبای او در فصل گذشته خامس رودریگز و لوکا مودریچ بودند و مصدومیت های طولانی مدت هر دوی این بازیکنان در مقاطع حساس فصل این شانس را برای ایسکو به وجود آورد. او از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را کرد اما زمانی که بازیکن کلمبیایی و بازیکن کروات به آمادگی رسیدند، مجددا در ترکیب اصلی تیم قرار گرفتند. به نظر می رسید که ایسکو هر قدر هم که خوب بازی کند، وقتی کارلو آنچلوتی تیم کامل خود را در اختیار داشته باشد نیمکت تنها جای مناسب برای این بازیکن 23 ساله است.

ناامیدی ایسکو در فصل گذشته زمانی به اوج خود رسید که او در بازی رفت یک چهارم نهایی چمپیونزلیگ در مقابل رقیب همشهری یعنی اتلتیکومادرید از ترکیب اصلی کنار گذاشته شد. او بعد از آن در مصاحبه با تلوزیون اسپانیا گفت: “من (از این وضعیت) خیلی راضی نیستم. فکر می کردم که خوب بازی می کنم.”

بعضی این را به حساب سیاست های باشگاه می گذارند. کریستیانو همیشه از ابتدا در ترکیب است. گفته می شود که بنزما بازیکن محبوب فلورنتینو پرز است. احتمال این که گران قیمت ترین بازیکن دنیا یعنی گرت بیل روی نیمکت بنشیند بسیار کم است. خامس رودریگز 80 میلیون یورویی نیز از بازیکنانی است که همیشه در ترکیب اصلی قرار می گیرد. تحت نظر آنچلوتی، بازیکنی که فرصت بازی را از دست می داد ایسکو بود با وجود آن که در تابستان 2013، 30 میلیون یورو برای به خدمت گرفتن او از مالاگا هزینه شد.

اما با آمدن مربی جدید، امیدهای جدیدی نیز پدیدار شدند. بنیتز سیستم 3-3-4 آنچلوتی را به 1-3-2-4 تغییر می دهد. کروس و مودریچ در میانه میدان قرار خواهند گرفت و در خط حمله نیز رونالدو و بیل از بنزما حمایت خواهند کرد. انتظار می رود که خامس درنقش هافبک تهاجمی یا هافبک راست در زمین جای گیرد اما با حضور ایسکو کار برای بازیکن سابق موناکو و پورتو خیلی هم ساده نخواهد بود.

ایسکو در بازی در برابر سیتی در سمت راست خوش درخشید، با وجود این که در پست محبوب خود قرار نگرفته بود. او در حمله خوب ظاهر شد و در فاز دفاعی نیز تاثیرگذار بود. در تیم آنچلوتی نیز او بر روی قابلیت های دفاعی خود خیلی کار می کرد. این نکته برای بنیتز خیلی مهم است زیرا او از تیم خود می خواهد که هم خوب حمله کنند و هم خوب دفاع کنند. برخلاف دو سال قبل، ایسکو اکنون برای انجام چنین ماموریتی آماده است و بنیتز نیز به این موضوع توجه کرده است.

با به پایان رسیدن تعطیلات خامس و پیوستن او به تیم، اکنون رقابت برای آخرین قطعه پازل بنیتز بالا خواهد گرفت. آنچلوتی در فصل 14-2013 عنوان کرد که ایسکو به دلایل تاکتیکی نیمکت نشین شده است اما اکنون در سیستم جدید، چنین بازیکن باکیفیتی از این که باز هم نقشی فرعی را در تیم ایفا کند خوشحال و راضی نخواهد بود. بنیتز مربی ای است که به سیستم چرخشی علاقه دارد و او باید این سیاست را اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که یکی از درخشان ترین استعدادهای اروپا در مادرید می ماند.

ایسکو بازیکنی است که می تواند باعث پیشرفت هر تیمی در اروپا شود و اگر بنیتز به او باور داشته باشد آن گاه رئال مادرید این شانس را دارد که ناکامی های فصل گذشته را جبران کند. اما هم او و هم خامس و مودریچ باید درک کنند که اگر رئال می خواهد در همه رقابت ها به نتیجه مطلوب خود برسد، ترکیب تیم باید تازه نفس نگاه داشته شود. و این همان درسی است که سفیدپوشان باید از سه گانه فصل پیش بارسلونا بگیرند.

نیکولاس ریگ