هیچ چیز مانند مهار یک ضربه پنالتی آوازه یک دروازه بان را بلند نمی کند. حالا اگر زدن یک پنالتی بی نقص را هم به مهار ضربه پنالتی اضافه کنید، آن آوازه به اوج خود خواهد رسید.

تصویر صفحه نخست آ.اس در روز جمعه کیکو کاسیا بود، مردی که در پیروزی رئال مادرید برابر میلان در ضربات پنالتی در شانگهای، هم پنالتی زد و هم پنالتی گرفت و در وقت معمول نیز ضربه کارلوس باکا را مهار کرد.

توصیف مارکا این گونه بود: ” کاسیا نام خود را به عنوان یک گزینه جدی مطرح کرد.” این روزنامه مادریدی آنالیزی از عملکرد کاسیا انجام داد و نتیجه این بود که دروازه بان سابق اسپانیول همه مهارت های لازم برای تبدیل شدن به دروازه بان شماره یک تیم را دارد.

یک روز قبل از آن، تمرکز بر روی کیلور ناواس به عنوان دروازه بان اصلی بود. کمی قبل تر، همه صحبت ها پیرامون داوید دخیا بود و پس از حل شدن قضیه راموس، مارکا از دخیا با عنوان ” ایستگاه بعدی” یاد کرده بود. در حال حاضر، بدون شک ناپایدارترین پست در رئال مادرید، پست دروازه بانی است.

مطمئنا با آمدن دخیا همه این بحث ها پایان می یابد و بلاتکلیفی از بین می رود، اما تا آن زمان چیزی که در برنابئو وجود دارد یک رقابت جذاب بین دو دروازه بانی است که برای تبدیل شدن به دروازه بان اصلی تیم بنیتز با هم نبرد می کنند.

منطق می گوید که ناواس باید دروازه بان شماره یک باشد. ستاره جام جهانی، خریدی سطح بالا در تابستان گذشته، کسی که مدت بیش تری در باشگاه بوده است. همه این ها می گویند که ناواس شایسته دروازه بان اول بودن است. با این حال، وضعیت دروازه بان کاستاریکایی هنوز نامعلوم است.

خرید او در تابستان گذشته در واقع اقدامی بود برای باز کردن درهای خروج به سمت ایکر کاسیاس و باشگاه می خواست این کار را به گونه ای انجام دهد که مشخص نشود آن ها کاسیاس را وادار به جدایی کرده اند. زمانی که ناواس به رئال پیوست، دروازه بانی آماده بود که به تازگی جام جهانی و لالیگا را با کاستاریکا و لوانته با درخشش سپری کرده بود و به نظر می رسید که او راه حل واضحی برای مشکل دروازه بانی در رئال مادرید است. او دروازه بانی فرز با واکنش های سریع بود و از این حیث شبیه به کاسیاس به نظر می رسید با این تفاوت که از لحاظ آمادگی بدنی و سن و سال برتر از او بود. اما حالا با گذشت دوازده ماه گویا او ضعیف تر از گذشته است.

او بدون یافتن فرصت بازی و بدون این که در خصوص آینده اش تضمینی وجود داشته باشد در جنگ سخت سیاسی ای که پیرامون کاسیاس وجود داشت گرفتار شد و اکنون به نظر می آید که او تا حدی اعتماد به نفس خود را از دست داده است. نوعی بی ثباتی در بازی او وجود دارد و این در فصل گذشته و در فرصت های محدودی که کارلو آنچلوتی در اختیارش قرار می داد مشخص بود. فرصت های گهگاهی که او در فصل پیش به دست می آورد در عمل فقط برای توجیه خرید او و نشان دادن او به هواداران بود. این دروازه بان 28 ساله از گذراندن فصل گذشته روی نیمکت آسیب دید. حضور محو او در فصل پیش باعث شده که او هم تا اندازه ای مانند کیکو کاسیا احساس کند به محیط جدیدی قدم گذاشته است و این همان نکته ای است که باعث می شود نبرد بر سر پست دروازه بانی جذاب باشد. عدم وجود یک دروازه بان مسلط موجب شده تا تردیدها در مورد این که چه کسی پیروز این نبرد است هم چنان وجود داشته باشد، هرچند ناواس در هر چهار بازی پیش فصل از ابتدا در ترکیب قرار گرفت.

جالب این جاست که رقیب ناواس دروازه بانی است با ویژگی های کاملا متضاد با او. کاسیا جثه بزرگ تری دارد و قوی تر است. او دروازه بانی است که بر محوطه جریمه تسلط دارد و در نبردهای هوایی قدرتمند نشان می دهد. هرچند که دروازه بان اسپانیایی مانند همتای کاستاریکایی خود در مهار شوت ها موفق نیست، اما در سانترها، کرنرها و ضربات شروع مجدد – که در طول فصول گذشته همواره برای رئال مادرید مشکل ساز بوده است- نسبت به او برتری واضحی دارد.

کاسیا هم بدون نقص نیست. او در عین این که در نبردهای هوایی توانمند است، هنگامی که برای دفع توپ های بلند از دروازه بیرون می آید بسیار آسیب پذیر است. اعتماد به نفس او گاهی منجر به بی دقتی هایی می شود که فصل گذشته در برابر الچه و سویا کاملا مشهود بود. به علاوه او بعضا توپ را خیلی بد توزیع می کند و در کار با توپ مانند دروازه بان های برجسته دنیا راحت نیست. با این حال، ویژگی های کاسیا متفاوت است و مهارت هایی دارد که برنابئو مدت ها از دیدن آن محروم بود.

کاسیا در روزهای خوبش مایه قوت قلب است، در روزهای بدش باعث می شود که شما مجبور شوید عصبانیت خود را مدیریت و کنترل کنید. اما سبک بازی او جدید است و هواداران عاشق چیزهای جدید هستند. او با خود نقاط قوت جدیدی را می آورد که از آن ها لذت می برید و نیز نقاط ضعف جدیدی که برای آن ها افسوس می خورید. هرچند جدید بودن به معنای بهتر بودن نیست اما هواداران با فاصله گرفتن از چیزی که برایشان آشنا و تکراری شده است حس تازگی دوباره خواهند یافت. این موضوع می تواند به کمک کاسیا بیاید تا اوضاع به نفعش تغییر کند اما برای ناواس به منزله مانعی است که باید بر آن فائق آید. مهارت های ناواس همان هایی است که برنابئو قبلا به خود دیده است.

گزارش آ.اس پس از پیروزی روز پنج شنبه در مقابل میلان نشان می دهد که جدید و متفاوت بودن تا چه اندازه می تواند احساس بهتری را ایجاد کند. این روزنامه مادریدی عنوان کرد که ” تاثیرگذاری کیکو کاسیا بهتر از کیلور ناواس بوده است.”واضح است که عملکرد این چهره جدید در بازی آخر تور آسیایی تماشاچیان را به وجد آورده است.

بنابراین، ما یک نبرد را پیش رو داریم : نبرد یک چهره قدیمی تر با یک چهره جدید. نبرد یک کاستاریکایی با یک اسپانیایی. نبرد یک مهارکننده توپ قوی با یک اعجوبه نبردهای هوایی. سخت است که حدس بزنیم نتیجه این نبرد چه می شود.

هرچند که در حال حاضر این موضوع بین این دو دروازه بان مطرح است، اما هر دوی آن ها کماکان خطر ورود فرد جدیدی را احساس می کنند که با آمدنش نبردی که از آن سخن گفتیم دیگر معنایی ندارد.

تیم کالینز