بارسلونا، رقیب دیرینه رئال مادرید سه گانه تاریخی را به دست آورد. در  پایتخت اسپانیا، رئالی ها بارها مغلوب همسایگان خود یعنی اتلتیکو مادرید  شدند. در هر دو بازی لیگ در برابر والنسیا دچار مشکل شدند و در اروپا نیز یوونتوس به حضور آن ها خاتمه داد.

به این ترتیب فصلی که برای رئال مادرید بسیار نویدبخش آغاز شده بود، توسط دشمن بزرگ آن ها، همشهری قدرتمندشان و نیز والنسیایی که دوباره به قدرت رسیده به شکلی تلخ به پایان رسید. به همین دلیل در این تابستان، برنابئو شاهد آمدن بنیتزی بود که جانشین کارلو آنچلوتی شد تا اوضاع را برای رئال مادرید تغییر دهد.

اما باشگاه تا چه اندازه می تواند به آینده خوش بین باشد؟ آیا دلیلی وجود دارد که بگوییم سفیدپوشان در این فصل قدرتمند تر از فصل گذشته خواهند بود؟ در ادامه پنج دلیل امیدواری به رئال مادرید را بررسی خواهیم کرد.

1

وجود پشتوانه ای قدرتمند برای ترکیب اصلی

مشکل اصلی رئال مادرید در فصل گذشته عدم وجود پشتوانه ای توانا و سرحال بود که بتواند مکمل ستاره های اصلی تیم باشد. سامی خدیرا و فابیو کوئنت رائو درگیر مصدومیت بودند، لوکاس سیلوا انتظارات را برآورده نمی کرد، وجود آلوارو آربلوا بی فایده بود و آسیر ایارامندی، خاویر هرناندز و خسه نتوانسته بودند اعتماد آنچلوتی را به دست آورند. در نتیجه، هنگام مصدومیت و خستگی بازیکنان اصلی، رئال مادرید گزینه های زیادی برای جایگزینی نداشت و این گونه بود که از ژانویه به بعد رئال مادرید در سراشیبی قرار گرفت.

اما اکنون اوضاع متفاوت است. دنیس چریشف از ویارئال بازگردانده شده، لوکاس وازکز از اسپانیول خریداری شده و کاسمیرو از پورتو به رئال بازگشته است. در دفاع راست، دانیلو از کارواخال پشتیبانی خواهد کرد (و یا برعکس) و خسه زیر نظر مربی جدید نقشی برجسته تر را ایفا خواهد کرد.

طبیعتا بنیتز بازیکنان لازم برای پیاده سازی سیستم چرخشی را در اختیار دارد.  نبردهایی که بر سر بعضی از پست ها مانند پست دانیلو و کارواخال در تیم وجود دارد کمی دردسر برای بنیتز ایجاد خواهد کرد اما به طور کلی، پشتوانه رئال مادرید بسیار قدرتمندتر از گذشته به نظر می رسد و این موضوع باعث می شود بنیتز- که علاقه اش به سیستم چرخشی معروف است – گزینه های بی شماری را برای چیدن ترکیب تیم در اختیار داشته باشد.

2

بهبود تعادل در میانه میدان

مشکلی که برای نخستین بار در فصل گذشته رئال سوسیه داد از آن بهره برد و در طول فصل نیز هرگز اصلاح نشد نبود استحکام، قدرت، ثبات و به ویژه تعادل در خط میانی بود.

هر چند با وجود تونی کروس، لوکا مودریچ، خامس رودریگز و ایسکو، کارلو آنچلوتی مستعدترین و هجومی ترین خط میانی اروپا را در اختیار داشت، اما میانه میدان در رئال مادرید بسیار متزلزل و بی ثبات بود. به نظر می رسد که بنیتز به دنبال ایجاد تعادل در خط میانی تیم در فصل جدید است.

در سیستم 1-3-2-4 بنیتز، کروس به جای این که مجبور باشد منطقه وسیعی را به تنهایی پوشش دهد، از وجود یک هم تیمی در کنار خود سود خواهد برد. هم چنین در بازی مقابل حریفان قدرتمند که توجه دو طرفه ( هم در دفاع و هم در حمله) در میانه میدان نیاز است، بنیتز ممکن است به استعداد دفاعی کاسمیرو (و یا شاید ایارامندی) روی آورد.

کاسمیرو دقیقا همان چیزی است که رئال مادرید به آن نیاز دارد: یک بازیکن شجاع و قدرتمند از لحاظ فیزیکی که آماده است تا مسئولیت های سخت را به عهده گیرد و شرایط مناسب را برای بازیکنان جلویی خود فراهم کند.

3

ثبات در نقل و انتقالات

در این تابستان، رئال مادرید شاهد جدایی اسطوره باشگاه ایکر کاسیاس بود، کیکو کاسیایی را جذب کرد که (در صورت آمدن دخیا) ممکن است به او احتیاجی نباشد، دانیلویی را خریداری کرد که در پست او مشکلی در تیم وجود نداشت. کاسمیرویی را برگرداند که به دلیل پاسپورت غیر اروپاییش، لوکاس سیلوای تازه به خدمت گرفته شده مجبور است تیم را ترک کند، و مدتی طولانی نیز گرفتار داستان ادامه دار  سرخیو راموس و داوید دخیا بود. اما با وجود همه این ها رئال مادرید تابستان نسبتا آرامی را سپری کرد. جالب است، نه؟

نکته این جاست که این اتفاقات اصل و جوهره باشگاه را تحت الشعاع قرار نداد. باشگاه ستون فقرات و اعضای کلیدی تیم را حفظ کرد و فقط چند اصلاح جانبی در تیم انجام داد.

در این تابستان خروج هایی مانند خروج آنخل دیماریا و ژابی آلونسو وجود نداشت و نیز بازیکنانی به تیم اضافه نشدند که ورودشان مستلزم تغییرات اساسی در ترکیب باشد. به این ترتیب در فصل آینده به نوعی حس آرامش بخش آشنایی و صمیمیت در ترکیب تیم وجود دارد.

4

سپری شدن سندروم فصل دوم برای گرت بیل

سندروم فصل دوم برای بسیاری از بازیکنان وجود دارد. این یک بیماری واقعی است. نه؟ باید این طور باشد. حتی در ویکیپدیا نیز صفحه ای تحت عنوان سندروم فصل دوم وجود دارد. استیو بروس هم در جایی به این موضوع اشاره کرده و استیو بروس فردی است که می تواند در گوشه ای بنشیند و همه حقایق جهان را برای شما بگوید.

اما به غیر از سندروم فصل دوم، دیگر چه دلیلی وجود داشت که آن بریتانیایی پرانرژی که مرد فینال ها بود به بازیکنی همواره مورد انتقاد و هدف همیشگی سوت ها تبدیل شود؟

او در فصل گذشته از لحاظ بدنی آماده تر از فصل اول حضورش بود، به زندگی در اسپانیا عادت کرده بود، با باشگاه جدیدش احساس راحتی بیش تری می کرد. و مهارت های یک فرد هم که ناپدید نمی شوند. پس مشکل چه بود؟ بعضی می گویند که مشکل مدل موی او بوده است!

به هر حال خبر خوب این است که فصل دوم او در رئال مادرید به پایان رسیده است.

5

تیمی که برای اثبات خود تلاش می کند همیشه تیمی خطرناک است

در 20 دسامبر سال گذشته، رئال مادرید جام باشگاه های جهان را بالای سر برد تا به چهارمین جام خود در طول 12 ماه دست یابد و رکورد شگفت انگیز 22 برد متوالی خود را تکمیل کند. اما پس از آن چه شد؟ شکست، شکست، شکست.

البته یکی از آن ها یک بازی دوستانه برابر میلان بود. اما شما حتما متوجه نکته شده اید: پس از رسیدن به قله کوه، پس از پشت سر گذاشتن همه تیم ها، به نظر می رسید رئال مادرید در آن نقطه متوقف شده است، آن ها کیفیت و انگیزه خود را از دست داده بودند. شاید عطش آن ها برای موفقیت موقتا فروکش کرده بود. این موضوع در پاره شدن نوار پیروزی های رئال بسیار موثر بود.

به همین دلیل است که دفاع از عنوان قهرمانی بسیار سخت است. هزینه فیزیکی و روحی که پیروزی بر جای می گذارد بسیار سنگین است و تیم هایی که از جامی محروم بوده اند بیش از تیم فاتح جام، آن را طلب می کنند. حالا رئال مادرید نیز بخشی از تیم های محروم از جام است.

در واقع، حالا که بارسلونا همه جام ها را به دست آورده، رئال مادرید بیش از همیشه می خواهد خود را اثبات کند. در حقیقت رئالی ها همانند شکارچیانی به دنبال جام هستند. تیم هایی که در چنین شرایطی قرار می گیرند همیشه خطرناک هستند.

تیم کالینز