رئال مادرید آخرین بازی پیش فصل خود در این تابستان را با پیروزی 2-1 مقابل گالاتاسرای در سانتیاگو برنابئو به پایان رساند. گلی که ناچو با ضربه سر به ثمر رساند بازی را تحت کنترل رئال قرار داد. آن ها بدون این که در حمله درخشش خاصی از خود نشان دهند بر بازی مسلط بودند اما وسلی اسنایدر هافبک سابق رئال مادرید در نیمه دوم بازی را به تساوی کشاند.

در حالی که به نظر می رسید ضربات پنالتی تعیین کننده پیروز میدان باشد، مارسلو با دریبل سه بازیکن گل دیرهنگامی را به ثمر رساند و پیروزی را برای رئال به ارمغان آورد.

در این جا به چند نکته که از این بازی به دست آمد اشاره می کنیم.

1

رئال مادرید به بازیکنی مانند روبرتو کارلوس اما این بار در دفاع راست نیاز دارد.

وضعیت رئال مادرید به خصوص در حمله هنوز جای کار دارد. چیزی که می توانیم با قطعیت ببینیم و بگوییم این است که جناح راست رئال منحصرا در اختیار بازیکنی قرار می گیرد که نقش مدافع راست را بر عهده دارد.

ایسکو، خامس و لوکاس وازکز در طول پیش فصل در جناح راست به کار گرفته شدند و هر سه نقش مشابهی را بر عهده داشتند: شروع بازی در موقعیتی بین هافبک هجومی و بال راست و بازگشت به عقب و ایفای نقش هافبک میانی سوم هنگام دفاع.

به این ترتیب، کل جناح راست در اختیار دنی کارواخال و یا دانیلو قرار می گیرد تا نفوذ کنند و برای سایر بازیکنان پاس های در عمق ارسال کنند و یا توپ را برای آن ها سانتر کنند. بازیکن برزیلی از سرعت و قدرت لازم برای نفوذ برخوردار است اما تا کنون در موقعیت های خطرناک نتوانسته مهارت کارواخال را از خود نشان دهد و همانند او آرام و خونسرد عمل کند.

2

آیا ایسکو بر خامس ترجیح داده می شود یا بازی با گالاتاسرای آخرین فرصت او برای درخشش بود؟

ترکیب ابتدایی رئال در بازی با گالاتاسرای کمی شگفت آور بود، زیرا خامس رودریگز از روی نیمکت بازی را آغاز کرد. با توجه به نقش کلیدی ای که بازیکن کلمبیایی در فصل پیش بر عهده داشت تصور می شد که او در بازی با گالاتاسرای و پس از آن، در اولین بازی فصل در ترکیب ابتدایی قرار می گیرد.

البته رافا بنیتز دوست دارد که بازیکنان برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی با هم رقابت کنند اما بازی دادن به ایسکو در جناح راست در این بازی می تواند به دو صورت تعبیر شود: آیا او می خواسته اطمینان خود به بازیکن اسپانیایی را نشان دهد و برای او همانند رونالدو و بیل نقشی در ترکیب اصلی در نظر گیرد؟ یا این که بازی با گالاتاسرای آخرین فرصت ایسکو بود که ارزش های خود را نشان دهد در حالی که کیفیت بازی خامس از پیش اثبات شده است؟

معارفه بازیکن جدید رئال مادرید، متئو کواچیچ- که می تواند در میانه میدان، جناح راست و یا به عنوان هافبک هجومی بازی کند-  بر نامعلوم بودن اولویت خامس و ایسکو می افزاید.

3

ناچو بازی قابل قبولی را ارائه می دهد.

همه اتفاق نظر دارند که ناچو پس از سرخیو راموس، رافائل واران و په په چهارمین گزینه برای دفاع وسط رئال مادرید است. او که در مادرید متولد و بزرگ شده بازیکنی آرام است. یک ستاره نیست و اساسا فقط نقش پر کردن ترکیب را دارد. ولی با عملکردی که در چند بازی در فصل گذشته و بازی های پیش فصل نشان داد، شاید بتوان گفت که او می تواند نقشی فراتر از این داشته باشد.

افراد بسیار کمی هستند که او را مدافعی مطمئن برای قرار گرفتن در ترکیب ابتدایی در اولین بازی فصل می دانند، اما بنیتز همیشه در نظر گرفتن قابلیت افراد را به پارتی بازی ترجیح داده است. شاید بنیتز مجبور باشد این عادت خود را در رئال کنار بگذارد زیرا  این سیاست باشگاه است که در رئال حرف آخر را می زند، اما به هر حال او در این تابستان اشتباهات زیادی از ناچو ندیده است.

ناچو به نوعی مارک بارترای رئال است، بازیکنی که بزرگ تر از آن چیزی است که مردم باور دارند.

4

حمله رئال هنوز جای کار دارد.

هر چند خط حمله رئال تعداد زیادی حرکت خوب انجام داد و بازیکنان به خوبی جای خود را با یکدیگر در زمین عوض می کردند، اما هنوز فهم متقابل و انسجام در بازی آن ها وجود ندارد. نقش بیل به عنوان هافبک هجومی باید دیر یا زود جواب دهد، اما وقتی که در حال حرکت رو به جلوست لازم است پاس های سریعی به او داده شود، و مطمئنا بیل خیلی نمی تواند این پاس های سریع را از سمت چپ خود دریافت کند، جایی که رونالدویی حضور دارد که مهارت ها و توانمندی هایش بیش تر شامل حرکت سریع به سمت دروازه است تا پاس دادن به بازیکن کناری اش.

در نهایت حتما راه حلی وجود خواهد داشت و با توجه به نیمه دوم بازی با گالاتاسرای می توان گفت که سیستم  2-4-4 با حضور رونالدو و بیل در مرکز، چیدمانی است که بنیتز به مرور زمان به آن روی خواهد آورد. در فصل پیش نیز در تیم کارلو آنچلوتی این ترکیب گاهی اوقات جواب می داد، البته با حضور کریم بنزما به عنوان یکی از دو مهاجم.

درموت کوریگان نویسنده ESPN FC در توئیتر خود به این نکته اشاره کرد که چهار بازیکن خط حمله رئال مادرید هنوز به کار بیش تری نیاز دارند و بیل باید به مرور زمان در طول فصل با نقش خود هماهنگ شود.

این نکته جالب توجه است که پس از بازی بدون گل مقابل والرنگا، هر دو گل رئال مقابل گالاتاسرای را مدافعان به ثمر رساندند. قدم بعدی: بازی در برابر اسپورتینگ گیخون.

کارل ماچت