مرجع خبری رئال مادرید: لندویرو ، مدیر سابق دپورتیوو لاکرونیا سابقه بارها  انتقال بازیکنان در آخرین ساعات فصل نقل و انتقالات را دارد و می تواند در مورد ماجرای ده خیا توضیح دهد.
وی می گوید :” در سال 2011 بر سر انتقال خاویتو ما در مورد سامانه نقل و انتقال بازیکن در فوتبال اسپانیا به مشکل خوردیم. برای خرید این بازیکن با شرکت وکالتش به توافق رسیدیم. همه اسناد آماده بود اما باشگاه یونانی آریس با تاخیر اسناد را به سامانه رساند و این خرید منتفی شد. تا قبل از آن چنین مشکلاتی وجود دارد. کافی بود که باشگاه ها و بازیکن توافق اولیه را اعلام کنند و پس از آن تا چهار، پنج روز بعد از پایان وقت مدارک را به دست سازمان لیگ می رساندند اما اکنون با سیستم جدید ساعت 00:01 به معنای پایان زمان رساندن اسناد خواهد بود. قبلا با کاغذ بازی این کار انجام می شد اما اکنون همه چیز کامپیوتری شده است.”
خودش در مورد یکی از کلک هایی که برای دور زدن زمان پایان نقل و انتقالات در سال 1997 به کار برد هم توضیح می دهد:” می دانستیم که در تنه ریف، بازع زمانی یک ساعت عققب تر است به همین خاطر تیم را به تنه ریف بردیم تا یک ساعت بیشتر زمان داشته باشیم. حالا این کار غیرممکن است چرا که سامانه جدید نه ساعت تنه ریف را می شناسد نه ساعت انگلیس را … به نظرم این که انگلیسی ها می توانند تا یک روز دیرتر بازیکن بخرند هم بی عدالتی است و به ود آنهاست. مسخره بود اگر رئال نمی توانست ده خیا را بخرد و روز بعدش منچستر ، کیلور را می خرید.”
وی در مورد مقصر عدم انتقال ده خیا به رئال می گوید :” رئال هیچ تقصیری نداشت. مشکل از انگلیسی ها بود که بیش از حد زمان را تلف کردند. شاید فکر می کردند که تا روز بعدش فرصت دارند. مطمئنم که منچستر مقصر بود. قراردادهای انگلیسی ها بیش از حد طولانی است. مسلما نمی توان یک قرارداد را  بدون خواندنش اما کرد. این که قراردادها به اسپانیایی و انگلیسی بوده هم تاثیرگذار است. وقتی مذاکره در ساعات شب ادامه داشت مشخص بود که غیرممکن است که کار  نهایی شود. در کل به نظرم قوانین فعلی هم مزخرف است. فوتبال نباید به دقایق وابسته باشند بایدبه توافقات وابسته باشند. کار انتقال ده خیا و کیلور پیش از زمان محدودیت نهایی شده بود. مفهومی ندارد که به این توافق ارزش گذاشته نشود.”