هنوز نمی دانیم که متئو کواچیچ در این فصل چقدر فرصت بازی پیدا می کند اما می دانیم که او مشتاق است تا تاثیرگذاری خود را نشان دهد. شاید او کمی بیش از حد مشتاق است و این را می توان از اتفاقی که در روز معارفه اش به عنوان بازیکن جدید رئال مادرید افتاد فهمید.

او در جایگاه ایستاد تا صحبت کند، لبخند مضطربی زد و جمله ای را که قبل از آمدن به اسپانیا آموخته بود به زبان آورد:”Bon dia a tots”  یعنی روز همگی خوش.

اگر 600 کیلومتر آن طرف تر در بارسلونا این جمله به زبان آورده می شد همه چیز عالی بود. اما صحبت کردن به زبان کاتالونیایی در پایتخت اسپانیا در روز معارفه اش به عنوان بازیکن رئال مادرید یک اشتباه بود و البته او از این اشتباه منظوری نداشت.

حقیقت این است که انتظار می رفت کواچیچ به بارسلونا بپیوندد نه رئال مادرید. آریدو برایدا، مدیر ورزشی بارسلونا تایید کرد که آن ها به جذب این بازیکن کروات علاقه مند بودند. شایعات زیادی وجود داشت که بارسلونا به دنبال به خدمت گرفتن کواچیچ است و دیر یا زود این بازیکن جوان به بارسلونا می پیوندد. اما رئال سریع و قاطعانه وارد عمل شد و خیلی زود با کواچیچ قرارداد امضا کرد، به طوری که رقیب بزرگ آن ها اصلا فرصتی  برای عکس العمل نشان دادن پیدا نکرد. از تماس اولیه برای به خدمت گرفتن کواچیچ تا روزی که او قراردادش را با رئال مادرید امضا کرد تنها سه یا چهار روز طول کشید. این عملیات سریع کاملا متفاوت با اتلاف وقت بیهوده ی رئال برای به خدمت گرفتن داوید ده خیا بود و البته نتیجه ی آن نیز بسیار موفقیت آمیز تر بود.

kova1

با در نظر گرفتن این که او در فکر پیوستن به بارسلونا بود می توان فهمید که چرا آن جملات کاتالونیایی را به زبان آورد. احتمالا او برای تمرین کردن آن جمله چند ویدیو از معارفه ی بازیکنان دیگر را دیده بود.

اضطراب کواچیچ در روز معارفه اش کاملا مشهود بود.او بعد از معارفه اش گفت: “رئال مادرید بزرگ ترین باشگاه دنیاست و من امیدوارم  هواداران رئال را ناامید نکنم.”

پیوستن کواچیچ به رئال برای بارسلونا افسوس و حسرت را در پی خواهد داشت. الن هلیلوویچ جوان کروات بارسلونا نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت که باشگاهش باید برای به خدمت گرفتن هم وطن او اقدام می کرد: ” نمی دانم که چرا بارسا کواچیچ را به خدمت نگرفت. او واقعا خوب است. او بازیکنی است که قطعا آینده ای درخشان دارد.”

لوکا مودریچ نیز در ستایش هم وطن خود به فلورنتینو پرز گفت که کواچیچ می تواند تا دو سال آینده برنده ی توپ طلا شود. البته این موضوع خیلی غیرمحتمل به نظر می رسد اما در این که این کواچیچ هافبکی با استعداد و شایسته ی توجه است هیچ شکی نیست.

kova2

او با مبلغی به ارزش 35 میلیون یورو به رئال مادرید آمد که خیلی هم قیمت کمی نیست. اما اگر بتواند همان گونه که برنامه ریزی شده پیشرفت کند، این یک معامله ی خیلی خوب برای رئال مادرید خواهد بود.

رئال مادرید بازیکنی را جذب کرده که بهترین پست برای او پست شماره 8 است، عقب تر از هافبک هجومی اما نه به عنوان هافبک دفاعی، زیرا او در پست هافبک دفاعی ضعف هایی دارد. اما در سیستم کنونی رئال  او نمی تواند در پست ایده آلش قرار گیرد. رئال از دو بازیکن در ابتدای خط هافبک استفاده می کند، کمی جلوتر هافبک هجومی و دو بال کناری قرار می گیرند و پس از آن ها هم مهاجم نوک. اما با توجه به این که رئال در بیش تر بازی های خود در سانتیاگو برنابئو سوار بر بازی است، اگر کواچیچ به عنوان یکی از دو هافبک دفاعی مورد استفاده قرار گیرد وظیفه ی سنگینی را به عهده نخواهد داشت.

در واقع کواچیچ با علم به این که گرت بیل در پست هافبک هجومی قرار می گیرد و خامس و ایسکو نیز برای قرارگرفتن در این پست توانمند هستند، گفت که در رئال مادرید بهترین پست برای او پست هافبک دفاعی خواهد بود.

کواچیچ که تاکنون 22 بازی ملی در کارنامه ی خود دارد در آینده بازیکنی کلیدی برای تیم ملی خود خواهد بود، حتی اگر مجبور باشد مدتی برای جاافتادن در رئال مادرید صبر کند.

kova3

تونی کروس و مودریچ در حال حاضر گزینه های اصلی برای پست هافبک دفاعی هستند و اگر مصدومیت و یا محرومیت به سراغ این دو آمد، آن گاه کواچیچ می تواند فرصت بیش تری برای بازی به دست آورد.

کواچیچ در طول زندگی حرفه ای خود به سرعت پیشرفت کرد. در 14 سالگی به جوانان دینامو زاگرب پیوست و در 16 سالگی اولین بازی خود برای تیم اصلی را انجام داد و به جوان ترین گلزن در کرواسی تبدیل شد. در ژانویه 2013 به اینتر پیوست. در اینتر منحنی پیشرفت او کمی کند شد و او اولین گل خود برای اینتر را در سپتامبر 2014 به ثمر رساند. بازیکنی با استعداد بود اما جزء ثابت ترکیب اصلی نبود و فصل گذشته فقط در 26 بازی در لیگ از ابتدا در ترکیب قرار گرفت.

پائولو باندینی روزنامه نگار گادرین اظهار داشت که عدم استمرار در قرار گرفتن در ترکیب اصلی  بر آمادگی بدنی کواچیچ تاثیر منفی گذاشته است. مشکلی که در رئال مادرید نیز برای او وجود خواهد داشت. باندینی گفت:

” ناآماده بودن کواچیچ در برخی از بازی ها کاملا تقصیر خود او نیست. او از وقتی به اینتر پیوسته، استمرار و انسجام را تجربه نکرده است. از وقتی او آمده، اینتر دو بار مربی عوض کرده و هر مربی جدید نیز تغییرات اساسی در تاکتیک های تیم داده است. اگر تنها فصل گذشته را در نظر بگیریم او به عنوان بال چپ، مهاجم، هافبک هجومی و بازیساز عمق محور (deep-lying playmaker) به کار گرفته شده. ”

مسلما کواچیچ بازیکنی توانمند و آینده دار است، اما دیر یا زود او باید در یکی از پست ها تخصص پیدا کند و در همان پست برای پیشرفت کردن تلاش کند.

خوشبختانه رافا بنیتز- که فصل گذشته همراه با ناپولی در برابر اینتری که کواچیچ را در اختیار داشت قرار گرفت- برنامه های مشخصی را برای این بازیکن کروات در نظر دارد.

ریک شارما