مربی مقصر است یا خیر؟سلام. از وقتی بنیتز اومده، شاهد واکنش های خیلی متفاوتی نسبت به شخصیت، دانش مربی گری، تجربه و تسلطش به رختکن و تیم بودیم. همون قدر که موافق زیاد داشته و داره، مخالف هم کم نداره. ولی حق با کدوم دسته س؟ و واقعا میشه با قاطعیت گفت که اگر رئال با بنیتز موفق بشه یا نشه، به خاطر تلاش و هوش خودش بوده یا بازیکنای تیم؟ سعی کردم عواملی که جام گرفتن یا نگرفتن رئال در این فصل رو میتونن تعیین کنن، دسته بندی و جمع کنم:

1- کاپیتان ها: 4 کاپیتان اول ما عبارتند از راموس، مارسلو، پپه و کریس رونالدو . با این که هر چهار نفرشون بازیکن های دوست داشتنی، محبوب و با تعصبی هستند، ولی به جز پپه که چند ساله آروم شده، سه نفر دیگه به شدت درون و بیرون زمین دمدمی مزاج هستند. راموس دائما با مربیا درگیری لفظی پیدا میکنه و از کوچک ترین انتقادی عصبانی میشه و به شخص مربی حمله میکنهیا هر بازی امکان داره اخراج یا پنالتی بذاره رو دست تیم. مارسلو هنوز نوسان داره و یه بازی عالیه دو تا بازی بد. و کریس رونالدو هم وقتی استرس داره یا نمیتونه گل بزنه، هم روحیه ی خودشو خراب میکنه هم کل تیمو. جای خالی کاپیتان های آروم و در عین حال کاریزماتیک مثل ردوندو، رائول و ایکر مقدس در حال حاضر تو تیم حس میشه. شاید مودریچ با وجود این که سابقه ی خیلی کمتری از کاپیتان های اول تیم داره، در مدیریت و رهبری تیم بتونه بهتر عمل کنه. یا در آینده واران میتونه یه رهبر رویایی و مطمئن برای رئال بشه.

 

2- تغییرات بیش از حد در سیستم و پست ها:  بزرگ ترین مشکلی که آنجلوتی در سال دوم و بنیتز تا این جا داشتن، تغییرات نامناسب در پست بازیکنای خط هافبک و حمله بوده. به عنوان مثال کروس بازیکنیه که به خاطر کند بودن و نداشتن قدرت بدنی مناسب بازی در دقیقا جلوی خط دفاعی نیست. نه فیزیک مناسب این پست رو داره نه توانایی های فنی لازم رو. ولی همین کروس پشت سر فوروارد یا وقتی یکی دو تا هافبک دفاعی پشت سرش باشن، یکی از خطرناک تریک پاسورها و شوت زن های جهان میشه.

یا آنجلوتی لوکاس سیلوا رو میذاشت پیستون راست و بنیتز داره کواچیچ رو میذاره هافبک چپ. در حالی که هر دوی اینا جاشون مرکز زمینه. حالا هافبک دفاعی یا هافبک میانی.

همچنین چیزی که امسال با حضور بنیتز دیدیم، جا به جایی بیش از حد بازیکنای هجومی مونه. اونی که بال چپه، میره بال راست. بال راسته میاد وسط. مهاجم نوک میره چپ و ….

این باعث میشه که هم هافبکامون گیج بشه هم هماهنگی بین بازیکنا موقع ضد حمله و کارهای ترکیبی کم تر و سخت تر بشه.

 

3- مصدومیت های بی شمار : امسال رئال نیمکت قوی تری نسبت به پارسال داره ولی در هر تیمی دو سه بازیکن بی جانشین هستن که وقتی نباشن ریتم اون تیم کاملا خراب میشه و یا امتیاز میدن یا روون بازی نمیکنن. مثلا فکر کنید امسال بایرن لوا رو نداشت یا بارسا الان که مسی رو نداره ببینید چطوری بازی میکنه.

 

رئال هم از این بازیکنا داره. رونالدو، مودریچ و خامس سه بازیکنی هستن که اگه یکیشون نباشه، تعداد پاسهای خطرناک، موقعیت ها و گل های زده ی تیم به شدت پایین میاد. مثلا همین هفته ها که خامس مصدومه و رونالدو هم آماده نیست، یا نمیبریم یا به زور میبریم. حالا ما باید بیشتر از هر بازیکن دیگه ای مواظب این سه بازیکن کلیدی باشیم ولی متاسفانه هم پارسال هم امسال مودریچ و خامس بخش های زیادی از فصل رو از دست دادن و هنوز هیچ راه حلی براش پیدا نکردیم.

 

4- قابل پیش بینی شدن بازیکنای هجومی: مشکلی که پارسال بیل داشت و امسال رونالدو و خسه بعد مصدومیتش داره، اینه که مدافعین حریف خیلی وقته دست اینا رو خوندن و میدونن که وقتی این سه نفر صاحب توپ میشن، دقیقا بعدش چکار میکنن و کجا میرن. هر سه به سمت گوشه ی محوطه جریمه ی حریف استارت میزنن و زاویه رو برای خودشون تنگ میکنن و مجبورن سر پایین و بدون نگاه کردن  و عجولانه سانتر کنن یا شوت بزنن که معمولا هم دروازه بان و مدافعین حریف این توپا رو دفاع میکنن.

در حالی که تمام بازیکنای هم سطح این سه نفر وقتی صاحب توپ میشن، به سمت مرکز و زاویه ی بازتر حرکت میکنن  و یا پاس عمقی میدن یا شوت فنی میزنن. مثل حرکات مسی، نیمار، خامس، هازارد، روبن و غیره.

 

در حال حاضر تنها بازیکن غیر قابل پیش بینی مون خامسه که وقتی توپ دستش میاد، حریف نمیتونه حرکت بعدیشو پیش بینی کنه و بفهمه الان میخواد پاس عمقی بده، سانتر کنه، شوت بزنه یا دریبل؟

 

5- تنبلی بازیکنا موقع حمله: هیچ وقت اتوبوسی بازی کردن حریف نمیتونه بهانه ی خوبی برای نتیجه نگرفتن باشه. چون تیمای اتوبوسی فقط جلوی رئال بسته بازی نمیکنن. جلوی بارسا و بایرن هم اتوبوس پارک میکنن ولی چرا فقط رئاله که این چند ساله جلوی این جور تیمای دفاعی مشکل داشته؟

 

یکی از دلیلاش اینه که ما هافبک خلاق و پاسور کم نداریم. خامس، مودریچ، کروس از بهترین پاسورهای فعلی دنیا هستن ولی وقتی صاحب توپ هستن و بقیه ی بازیکنای هجومی توسط حریف یارگیری شدن، هیچ کس به خودش زحمت نمیده که از دست یار مستقیمش فرار کنه و به عمق بزنه تا هافبکای خلاق مون بهش پاس بدن. حتی کربس رونالدو و بیل که سرعت خوبی دارن هم وقتی یارگیری میشن، همون جا پشت دفاع یارگیرشون وای میسن و هیچ فرار انفجاری ای تو عمق انجام نمیدن وقتی ام فرار میکنن، تو آفساید گیر میکنن.

 

6- افت رونالدو: شاید حداقل یک سال و نیمه که رونالدوی همیشگی رو نمیبینیم. چند تا دلیل داره. یکیش اینه که بیش از حد روی گل زنی و مسابقه ش با مسی تمرکز کرده. مسی هم به خاطر همین رقابت دو سه ساله از نظر دریبل زنی افت شدیدی کرده. رونالدو داره فوتبال رو فراموش میکنه و شبیه علی دایی میشه. فقط هد یا تک به تک بزن، کاشته ها هم فقط خودت بزن و از هر 100 تا کاشته یکیشو گل کن. تو بیشتر بازیای بزرگ هم که امید همه به توئه، محو شو و عصبی باش و به کسی پاس نده.

 

دوستان اینا حقیقته. میدونم که از نظر آماری رونالدو هنوز بهترین گلزن دنیاس، ولی خیلی وقته که دریبل و شوت و خلاقیت رو فراموش کرده. هم خودش هم ما هم کل دنیا میدونن که تمام کاشته زنای تیم از رونالدو بهتر کاشته میزنن. خامس، بیل، راموس و کروس ثابت کردن که اگه بهشون کاشته بدیم، از کریس خطرناک تر هستن و حداقل مثل کاشته های کریس رو مخ ما راه نمیرن. کاشته هایی که یا انقد آرومه که دروازه بان شیرجه هم نمیزنه، یا میره بالای استادیوم یا میخوره به دیوار دفاعی.

 

و این ک میگن چون بنیتز رونالدو رو برده مهاجم نوک، واسه همینم رونالدو دریبل نمیزنه و مهاجم نوک پستیه که توش نمیشه دریبل کرد و اینا، همش بهانه س. اگه این جوری بود، پس چرا من میتونم براتون ده ها بازیکن اسم ببرم که کل دوران بازی شون یا حداقل چند فصل تو پست مهاجم نوک بودن و در عین حال همیشه هم دریبل زن های ماهری بودن؟ پوشکاش، رونالدوی برزیلی، ریوالدو، توتی، شوچنکو، آنری، اتوئو، مسی، توز، آگرو، فان باستن، رود گولیت، ژرژ وآ، روماریو و خیلی بازیکن های دیگه که حضور ذهن ندارم.

 

نه، مشکل از خود رونالدوئه که تمام تمرکزشو روی گل زنی گذاشته و از تواناهایی دیگه ش غافل شده و روشون تمرین نمیکنه تا مثل قبل یه بازیکن کامل و بدون رقیب بشه. برای همینم هست که میبینیم این روزا سریع عصبی میشه و هول میشه و شوتای بی هدف میزنه. امیدوارم به روزای خوبش برگرده چون میدونیم که وقتی آماده باشه، با اختلاف بسیار زیاد بهترین بازیکن دنیاس و امثال مسی و هازارد و بیل و نیمار نصف تواناهایی های این بازیکن استثنایی رو ندارن.

 

7- نبود هافبک پاسور نزدیک دروازه:  بعد از رفتن اوزیل و دی ماریا که هم دفاع های فشرده ی اتوبوسی رو با پاسها و دریبلاشون بازی میکردن هم تو ضد حمله ها خیلی زهر دار بودن، در حال حاضر تنها بازیکن تیم که بتونه هم جلوی دفاع فشرده هم جلوی دفاع باز و موقع ضد حمله خط حمله ی رئالو راه بندازه، خامسه. و وقتی خامس مصدوم یا محروم باشه، حتی ضعیف ترین تیما هم میتونن برامون یه چالش سخت و نفسگیر بشن. کروس و مودریچ از دروازه دورن و شوتهاشون هم خیلی بی دقت  و کم جون شده. ایسکو و بیل هم سرعت بازی رو میگیرن و الکی دور خودشون میچرخن یا استارت میزنن و در نهایت هم توپ رو لو میدن.

 

حرف نهایی: به نظرم باهام موافق باشید که دروازه  و کلا کار دفاعی رئال امسال خوبه. ناواس و کاسمیرو  و واران ترکوندن. تنها مشکل تیم اینه که بازیکنی مثل خامس فقط یکی داره و همین خامس مصدوم بشه، کارمون سخت میشه. پس یا باید بازیکنایی مثل خامس خرید یا از آکادمی آورد که مثل خامس بشن. مثلا اودگارد و انزو زیدان و آسنسیو حتی یکیشونم مثل خامس بشه، برامون بسه. یا این که بازیکنایی مثل ایسکو خودخواهی و زیاد با توپ ور رفتن و انجام حرکات قابل پیش بینی رو کنار بذارن و مثل خامس همه کاره بشن. خامس هم کاشته زن خوبیه، هم تموم کننده ی خوب، هم پرس کننده  و هم پاسور عالی.

 

ولی این که بازیکنا میتونن این کارو کنن یا وظیفه و توان مربی اینه که بقیه به سطح بالاتری برسونه، از دانش من و شما خارجه. فقط میدونیم که اشکال تیم چیه و وقتی تیم نتیجه نمیگیره به خاطر کدوم بودن یا نبودن کدوم بازیکناس .

علی نامبر۷