سه سال پیش مارکا از زوج راموس و په په به عنوان ” یک زوج عالی” یاد کرده بود، زوجی که ستون فقرات تیم را تشکیل می دهد. مارکا گفته بود که این دو با هم زندگی را برای حریفان تبدیل به جهنم می کنند.

حالا هشت سال از اولین باری که این دو هم تیمی شدند می گذرد، از زمانی که په په در سال 2007 از پورتو به رئال آمد. راموس و په په که در بیش از 200 بازی در کنار هم در خط دفاعی بوده اند،  یکی از طولانی مدت ترین زوج های دفاعی در تاریخ باشگاه به حساب می آیند. وقتی در این تابستان په په قرارداد خود را با رئال تمدید کرد، مارکا با اشاره به این که این زوج حالا می تواند 10 ساله شود، این اتفاق را جشن گرفت.

اما آیا این گونه خواهد بود؟

در مورد راموس شکی وجود ندارد. وجهه ای که او در برنابئو دارد جایی برای سوال باقی نمی گذارد. او خدمتگزار 10 ساله ی باشگاه است، کسی که با رئال مادرید به همه ی افتخارات ممکن رسیده است. کسی که در سطح ملی نیز جام جهانی و یورو را فتح کرده است. مرد اسپانیایی مدت هاست که یکی از بهترین مدافعان اروپا به شمار می رود، اما اهمیت و ارزش او برای رئال مادرید فراتر از این افتخارات است.

در حقیقت راموس بیش از هم تیمی های کنونی اش جلوه گر ماهیت و هویت رئال مادرید است. کاپیتان راموس یک رهبر واقعی برای تیم است، چه از نظر افتخاراتی که کسب کرده و چه از لحاظ شخصیتش که به نمونه ای مثال زدنی برای رئال مادرید تبدیل شده است. در واقع،  مرد آندلسی خود رئال مادرید است. روحیه ای دارد که هرگز نمی خواهد شکست را بپذیرد.

به علاوه راموس در حال ورود به دوره ایست که برای مدافعان برجسته ی جهان دوره ای پرثمر به شمار می رود. در 29 سالگی، هنوز از نظر فیزیکی فوق العاده است و با قدرت فیزیکی خود می تواند بالاترین سطح بازی را ارائه دهد. زمانی این ویژگی تنها مشخصه ی بازی راموس بود، اما اکنون در این سن او در کنار این ویژگی بصیرت و بینش نیز دارد.

ramos

به طور خلاصه، راموس در نقطه ای قرار دارد که بدنش آماده و قوی و ذهنش آرام است و این برای یک مدافع نقطه ی مطلوبی است. در نتیجه موضوع مورد بحث فقط این است که زوج او در خط حمله چه کسی باید باشد؟ نبردی بین په په و رافائل واران.

در تابستان مارکا تیتری با این عنوان زد: ” واران آماده ی به عهده گرفتن مسئولیت است” . این برای واران اتفاقی عادی و اما برای په په- کسی که واران جانشین او می شود- دردناک است. در فصل 15-2014، په په یکی از بهترین عملکردهای خود از زمانی که به پایتخت اسپانیا آمده بود را به نمایش گذاشت. نوساناتی را که در بازی اش وجود داشت به حداقل رساند و بازی خود را حول محور ثبات و توازن شکل داد نه حول محور خشونت.

از نظر فردی، اکنون په په نسبت به قبل مدافع بهتری است. اما فوتبال یک بازی فردی نیست. فوتبال یعنی یک بازیکن چگونه بر بازی بازیکنانی که در اطرافش هستند تاثیر می گذارد. و مشکل په په این است که رقیب او یعنی واران  پویایی کل تیم را بهبود می بخشد.

در مورد واران، دیگر نمی توان او را یک استعداد در حال ظهور خطاب کرد، او خیلی فراتر از این هاست. او مدت هاست که این مرحله را پشت سر گذاشته و آماده ی به عهده گرفتن مسئولیت است.

در اوایل سپتامبر، وقتی که رئال مادرید در برابر مالاگا متوقف شد، مالاگا سه بار فرصت این را داشت که در ضد حمله به رئال ضربه بزند، اما در آن تساوی بدون گل هیچ کس به این موضوع توجهی نکرد. همان سه موقعیت به خوبی نشان می دهد که واران چه قدرتی را در اختیار تیم قرار می دهد.

در نیمه ی دوم آن بازی، رئال مادرید برای رسیدن به گل سراسر حمله بود. بازیکنان تیم مهمان در نیمه ی خودی جمع بودند و همه ی فضاها را بسته بود، مارسلو و کارواخال عملا نقش وینگر را بر عهده گرفته بودند، در نیمه ی زمین رئال هیچ هافبک دفاعی ای وجود نداشت و فضای خالی در نیمه ی رئال مادرید زیاد بود. در واقع، پتانسیل این که رئال گلی دریافت کند وجود داشت، اما این اتفاق نیفتاد.

در سه موقعیت وقتی مالاگا صاحب توپ شد خوانپی به سمت دروازه ی رئال حرکت کرد و خطر واقعا جدی بود. اما در هر سه موقعیت، فرار خوانپی راه به جایی نبرد. هیچ کدام منجر به شانس گل زنی نشد. هیچ کدام منجر به حتی یک شوت نشد. هر سه بار، خوانپی متوقف شد، زیرا واران سر راه او بود.

در طول 90 دقیقه، این جزئیات به چشم نمی آید، اما همین جزئیات بی اندازه مهم است. خوانپی حتی سعی نکرد واران را پشت سر بگذارد زیرا می دانست نمی تواند.

stats

rvarane

به این فکر کنید که این قابلیت واران تا چه اندازه به تیم آزادی می دهد.

 کاری که این بازیکن فرانسوی اکنون انجام می دهد این است که به کل تیم جسارت و جرئت می بخشد. سرعت بی نظیر او ( فرار سریع او در ویسنته کالدرون در فصل گذشته را به خاطر دارید؟) به بازیکنانی که در اطرافش هستند اطمینان خاطر می دهد، در واقع حاشیه ی امنیت برای اشتباهات آن ها بیش تر می شود و اثرات منفی اشتباهاتشان به حداقل می رسد.

او اشتباه هم تیمی هایش را جبران می کند و به مدافعان این اجازه را می دهد تا جلوتر بازی کنند و در حمله شرکت کنند. او به زوج خود در خط دفاع اجازه می دهد تا ریسک کند و برای حمله به جلو برود. به خط هافبک این فرصت را می دهد تا با سرعت به جلو حرکت کنند و روی حمله متمرکز شوند. در حقیقت، او به تیم آزادی بیش تری می بخشد زیرا فیزیک او به گونه ایست که می تواند دفاع را طوری پوشش دهد که بازیکنان دیگر نمی توانند.

به همین دلیل، واران کاملا پویایی بازی را تغییر می دهد. هنگامی که در زمین حضور دارد، هم بر نحوه ی بازی تیمش تاثیر مثبت می گذارد و هم شانس کمی را برای حمله در اختیار حریفان قرار می دهد. به این موضوع فکر کنید: در شرایطی که رئال سراسر حمله بود، خوانپی و مالاگا حتی نمی توانستند ضد حمله ای را پایه ریزی کنند.

سرعت تنها ویژگی ای نیست که واران از آن بهره مند است، او همه ی ویژگی های لازم را در اختیار دارد: توانایی در نبردهای هوایی، قدرت پیش بینی حرکات حریف، آگاهی و تکنیک. اما سرعت اوست که او را از سایرین متمایز می کند. این سرعت به واران و تیمش این فرصت را می دهد تا به گونه ای دیگر بازی کنند.

هر چند اشتباهات په په نیز بسیار کم است اما او نمی تواند کاری را که واران انجام می دهد انجام دهد. با وجود این که په په از لحاظ فردی هم چنان یک مدافع قدرتمند است اما این بازیکن 32 ساله نمی تواند همانند واران بر روی بازی تیم تاثیر مثبت بگذارد. او نمی تواند معادلات را برای هم تیمی هایش تغییر دهد  و اشتباهات آن ها را جبران کند. اما واران می تواند.

راموس و په په شاید زمانی یک زوج عالی بودند، اما اکنون این گونه نیست. اکنون راموس و واران یک زوج عالی را تشکیل می دهند.

تیم کالینز